نظر گروسی درباره لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران

کد خبر: 1053177

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «ان‌اچ‌کی» ژاپن اعلام کرد، لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران «خسارتی مهم» برای جامعه بین‌المللی است.

نظر گروسی درباره لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران

 خبرگزاری فارس: «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک مصاحبه درباره توافق دوجانبه اخیر با ایران و وضعیت جاری در رابطه با توافق برجام اظهارنظر کرد.

شبکه «ان‌اچ‌کی» ژاپن بامداد امروز پنجشنبه مصاحبه‌ای اختصاصی با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سفر اخیر وی به تهران و توافق دوجانبه آژانس با ایران منتشر کرد.

سوم اسفندماه بعد از سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای مشترک از حصول به یک تفاهم فنی دوجانبه موقت خبر دادند.

طبق این بیانیه اعلام شد که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از روز سه شنبه (پنجم اسفند) متوقف می‌کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف شد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه خود با ان‌اچ‌کی هشدار داد، در صورت عدم توافق آمریکا و قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، جامعه بین‌المللی با یک «وضعیت کاملا جدید» مواجه خواهد شد.

رافائل گروسی در پاسخ به سوالی درباره کاهش دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس «از همان ابتدا این موضوع را بسیار جدید گرفت» و همین موضوع سبب پیگیری او برای انجام سفر به تهران شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران را یک «خسارت خیلی مهم» برای جامعه بین‌المللی توصیف کرد.

گروسی درباره تفاهم موقت سه ماهه و دوجانبه این نهاد بین‌المللی با ایران هم توضیحاتی داد و اعلام کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ساز و کار برای ادامه جمع آوری اطلاعات از طریق دوربین‌ها و دیگر تجهیزات نظارتی ایجاد کرد.

به گفته او، اگر ایران و دیگر طرف‌های این کشور در خصوص توافق برجام طی سه ماه آینده به یک توافق سیاسی دست یابند در آن صورت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر به دسترسی به اطلاعات جمع آوری شده طی این سه ماه خواهد بود.

گروسی ادامه داد، به غیر از ساز و کار (توافق موقت دوجانبه با ایران) «هیچ جایگزین دیگری» برای جمع آوری اطلاعات در ایران وجود ندارد چرا که ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را لغو کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فرصت سه ماهه برای حصول طرف‌های برجام به یک توافق گفت، «برای همه بازیگران از قبیل ایران (برای ادامه رایزنی‌ها) مقداری فضا وجود دارد».

وی البته هشدار داد که در صورت عدم حصول به یک توافق سیاسی بین ایران و دیگر طرف‌های برجام، نه تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلکه «جامعه بین‌المللی با یک وضعیت کاملا جدید مواجه خواهد شد».

اظهارنظر گروسی درباره وضعیت موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی مطرح شده که تهران بارها اعلام کرده است، در صورت اجرای تعهدات دیگر کشورهای امضاکننده برجام به تعهداتشان حاضر است گام‌های کاهش تعهدات خود را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به مواضع اعلامی دولت جو بایدن در آمریکا درباره لزوم پایبندی کامل تهران به برجام تصریح کرده که واشنگتن باید ابتدا اعمال تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و سپس با بازگشت به این توافق به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام پایان دهد.

لازم به ذکر است، طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی اصلاح و توسط شورای نگهبان تایید شد و همان روز رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد و آیین نامه اجرایی این قانون نیز سوم دی ماه به تصویب هیأت وزیران رسید.

براساس ماده ۶ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها