آینده ولیعهد سعودی پس از انتشار گزارش قتل خاشقجی

کد خبر: 1053601

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به انتشار گزارش رسمی دولت آمریکا در ارتباط با قتل جمال خاشقچی و تأکید بر اینکه قتل این روزنامه نگار سعودی-آمریکایی با اطلاع و دستور مستقیم بن سلمان صورت گرفته است اظهار کرد: این پیش بینی وجود دارد که انتشار این گزارش از سوی آمریکایی ها مقدمه ای رای برکنار کردن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از قدرت است.

آینده ولیعهد سعودی پس از انتشار گزارش قتل خاشقجی

خبرگزاری ایسنا:  حسن هانی زاده در ارتباط با تأثیر انتشار این گزارش بر روی آینده محمدبن سلمان و رابطه واشنگتن-ریاض گفت: همان طور که از قبل پیش بینی می شد سیاست جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا نسبت به عربستان متفاوت از دولت قبلی این کشور است و جو بایدن و تیم وی نگرش منفی به شخص محمد بن سلمان و اقدامات تخریبی وی دارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: برخی از اظهارنظرها و پیش بینی ها موید این موضوع است که آمریکایی ها درصدد خارج کردن محمد بن سلمان از چرخه قدرت در عربستان و حتی دستگیری و محاکمه وی در دادگاه فدرال آمریکا به اتهام صدور قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی آمریکایی هستند.

وی ادامه داد: در همین چارچوب طی مدت اخیر بارها محمدبن سلمان تلاش کردن که ارتباط نزدیکی با جو بایدن برقرار کند و با او تماس بگیرد ولی دولت جدید آمریکا این تقاضا را نپذیرفت و روی خوش چندانی به محمدبن سلمان نشان نداد.

هانی زاده با بیان اینکه تحلیل گران معتقدند که این شواهد بیانگر این است که احتمالا دولت آمریکا به دنبال این است که محمد بن سلمان را از ولیعهدی عربستان کنار گذاشته و محمد بن نایف را که اکنون در حصر خانگی است بار دیگر به سمت ولیعهدی عربستان منصوب کند، خاطر نشان کرد: در همین چارچوب به نظر می رسد طی هفته ها و ماه های آینده یکسری تغییرات اساسی در ساختار قدرت عربستان شکل بگیرد و محمد بن سلمان روزهای بسیار سختی را در پیش رو داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگرش تیم بایدن به ساختار حاکمیتی عربستان متفاوت از دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا است، ادامه داد: حتی این امکان وجود دارد که آمریکا پرونده های سنگین دیگری را علیه محمد بن سلمان در ارتباط با مسائل حقوق بشری و جنگ در یمن در مدار توجه خود قرار دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در همین چارچوب احتمال مصادره و بلوکه کردن اموال محمد بن سلمان در آمریکا نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: در همین چارچوب طی روزهای اخیر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و پدر محمد بن سلمان تلاش کرده که از طریق ایجاد واسطه هایی بین آمریکا و عربستان یک مصونیتی برای فرزندش ایجاد شود و طبق برخی از اخبار منتشر شده محمد بن سلمان در تماس هایی که با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشته از نتانیاهو خواسته بین عربستان و جو بایدن وساطت کند به نحوی که محمد بن سلمان از این فشارها خارج شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها