ریچارد هاس: جدایی بایدن از بن سلمان ممکن نیست

کد خبر: 1053769

رئیس ‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت: واشنگتن به بن‌سلمان نیاز دارد.

ریچارد هاس: جدایی بایدن از بن سلمان ممکن نیست

کیهان: رئیس ‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت: واشنگتن به بن‌سلمان نیاز دارد.

ریچارد هاس در تارنمای «پروجکت سیندیکت» نوشت: ایالات متحده به بن سلمان برای مهار ایران، مقابله با تروریسم و تنظیم قیمت انرژی نیاز دارد، از این رو جدایی بایدن از ولیعهد سعودی ممکن نیست.

او خاطرنشان کرد: روابط بایدن با بن سلمان درست است؛ ایالات متحده نمی‌تواند از سلطنت وی جلوگیری کند. ایالات متحده خواهان یک رابطه کاری با کسی خواهد بود که مدت‌ها کشوری مهم را برای مهار ایران هدایت، تروریسم را ناامید، قیمت‌های انرژی را تعیین و احتمالاً صلح در خاورمیانه را تقویت می‌‌کند.

رئیس‌ شورای روابط خارجی آمریکا با ‌اشاره به گزارش مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره قتل خاشقچی اظهار کرد: از بسیاری جهات، بن سلمان می‌خواست خاشقچی مرده باشد تا هم خودش را از شر یک منتقد سرسخت خلاص کند و هم سایر منتقدان احتمالی حکومت او را بترساند.

هاس با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد اسلحه‌ای که دود آن بلند است را بیابیم، افزود: این واقعیت ساده نیز وجود دارد که بدون مجوز بن‌سلمان، هیچ چیز با اندازه سیاسی قابل توجه، در عربستان سعودی اتفاق نمی‌‌افتد. ترامپ چشم خود را بر نقض آشکار حقوق بشر بسته بود، ترامپ می‌‌خواست از جدایی با بن سلمان جلوگیری کند که از سیاست‌های ضدایرانی آن استقبال و به عنوان مرکزی در تمایل دولت او برای خرید تسلیحات از تولید کنندگان آمریکایی دیده می‌شود.

رویکرد دولت بایدن متفاوت است. او هم‌اکنون ایالات متحده را از دخالت در عملیات نظامی عربستان در یمن جداکرده است و حقوق بشر را در مرکز رویکرد خود به جهان قرار داده است. بایدن به‌طور مستقیم با محمد بن سلمان ارتباط برقرار نکرده و در عوض این هفته با سلمان پادشاه بیمار سعودی تماس گرفته است. اما احتمالا جدایی با بن سلمان غیرممکن است. ایالات متحده در موقعیتی نیست که بتواند هنگام مرگ پدرش، از سلطنت او جلوگیری کند.

رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه به روابط آمریکا با چین و روسیه‌ اشاره می‌کند که رهبران آنها برخورد مشابه و شاید شدیدتری نسبت به مخالفان خود دارند اما بایدن با شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین صحبت کرده است.

هاس می‌افزاید:‌اشتباه نکنید، بایدن در معامله با پوتین و شی‌ اشتباه نمی‌کند. منافع استراتژیک و اقتصادی ایالات متحده اقتضا می‌کند و توانایی آمریکا برای تأثیرگذاری بر رفتار روسیه و چین در خانه محدود است. ایالات متحده می‌تواند و باید انتقاد و تحریم کند، اما اگر کل روابط دوجانبه با روسیه یا چین را گروگان سیاست‌های داخلی خود قرار دهد، خودپسندانه خواهد بود. سیاست خارجی مربوط به علامت‌گذاری فضیلت‌های اخلاقی نیست؛ در مورد پیشبرد منافع است. اولویت‌بندی و تقسیم‌بندی ضروری است.

با این فرضیه، هاس نتیجه‌گیری می‌کند: چنین واقع‌بینی درباره محمد بن سلمان به فرصت منجر می‌شود. قول ملاقات با مقامات دولت بایدن باید به این منوط شود که هرگز دیگر یک حریف سیاسی را از این طریق هدف قرار ندهد(!)

رئیس ‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا اضافه کرد: گزارش‌ها گویای آمادگی بن سلمان برای ایجاد پل ارتباطی با اسرائیل است اما پدرش این کار را نکرده است. مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا محمد بن سلمان به ایالات متحده دعوت شود، چه رسد به بازدید از دفتر کار بایدن، اما امتناع از معامله با او جواب نمی‌دهد. روابط عملی و مشروط با وی می‌تواند برای بسیاری از سعودی‌ها محافظت و آزادی ایجاد کند، و همکاری‌های احتمالی برای جلوگیری از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران و پیشبرد چشم‌انداز صلح اسرائیل و فلسطین را ممکن سازد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها