سهم رانت ارز 4200 تومانی از جیب هر ایرانی چقدر؟

کد خبر: 1054003

سازندگی نوشت: در سال 1400، آقایان می‌خواهند 8 میلیارد دلار ارز 4200 تقسیم کند.... یعنی سهم پرداختی از جیب هر ایرانی (83 میلیون نفر) برای تأمین این رانت، سالانه حدود 810 هزار تومان است که می‌شود ماهی حدوداً 67 هزار و 500 تومان.

سهم رانت ارز 4200 تومانی از جیب هر ایرانی چقدر؟

کیهان:  روزنامه سازندگی در یادداشتی با عنوان «سهم رانت از جیب هر ایرانی» نوشت: سیاست‌گذار پولی (رئیس‌کل بانک مرکزی) این روزها در تله تناقض‌گویی گرفتار شده است. ازیک‌طرف به نام تعیین قیمت ارز در بازار، مدام به بازار آزاد سیگنال غیر کاهشی می‌دهد و از آن‌طرف برای ارز 4200 تومانی نامه می‌نویسد [نامه رئیس‌کل بانک مرکزی در مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی] که اگر حذف شود تبعاتش با خودتان. دست نامرئی بازار مشمول دلار 4200 تومانی نمی‌شود بعد هم در مصاحبه‌ای جالب می‌گوید؛ قبول دارم که اقلام گران‌تر از ارز 4200 تومانی به مصرف‌کننده می‌رسد اما نه به قیمت ارز آزاد یعنی 6 برابر، بلکه 3 برابر.

در ادامه مطلب آمده است: بعد هم به‌گونه‌ای صحبت می‌کند که انتظار دارد بابت این مدیریت از او تشکر کنیم که بهای ارز ازدست‌رفته 3 برابر شده نه 6 برابر.

سازندگی نوشت: در سال 1400، آقایان می‌خواهند 8 میلیارد دلار ارز 4200 تقسیم کند.... یعنی سهم پرداختی از جیب هر ایرانی (83 میلیون نفر) برای تأمین این رانت، سالانه حدود 810 هزار تومان است که می‌شود ماهی حدوداً 67 هزار و 500 تومان. یعنی سیاست‌گذار بیشتر از یارانه هر فرد، از جیب هر ایرانی رانت به یک عده اقلیت می‌رساند که بابت این سیستم خارق‌العاده تازه مردم باید از آقایان ممنون هم باشند.

در پایان این مطلب آمده است: آیا حق مردم ایران نیست که خود در این رابطه تصمیم بگیرند؟ تصمیم بگیرند که یا رانتی که از جیبشان می‌رود را خودشان بگیرند و در عوض تورم هشدار داده‌شده را بپذیرند یا در مقابل، سهم رانت‌خواران را ماهانه از جیب پرداخت کنند به این دل‌خوشی که هنوز 3 برابر دارند می‌خرند و نه 6 برابر و شکر خدا را هم بکنند. رئیس‌جمهور به رفراندوم علاقه دارد؛ این هم یک سوژه رفراندوم. بسم‌الله.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها