توصیه ویژه رئیسی به قضات

کد خبر: 1054545

رئیس قوه قضائیه گفت:قضات و همکاران قضایی در علم و دانش قضایی باید روزآمد باشند، در موضوعات تکراری شاید بشود ساده تصمیم گرفت اما در موارد پیچیده دقت نظر بیشتری لازم است.

توصیه ویژه رئیسی به قضات

خبرگزاری مهر:  آیت الله ابراهیم رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه همواره باید خود را در محضر خدا دید، دقت از هرگونه خطا و اشتباه ما را مصون دارد، اظهار کرد: همکاران قضائی استان پرونده‌ها و موارد مطروحه در دادگستری را عنایت خاص داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بازداشت‌های اخیر، گفت: ضرورت دارد حکم بازداشت‌ها با دلایل قطعی و منطقی قوی صادر شود و باید آبروی افراد و خانواده بازداشت شده‌ها را با دلایل ساده از بین نبریم.

آیت الله با بیان اینکه کار قضاوت کار سنگینی است برای قاضی شدن دو شرط لازم است اولی علم و دانش و شرط دوم عدالت و تقوا و یک قاضی باید این دو موضوع را در کار خود مد نظر قرار دهد، افزود: به پرونده‌هایی که در دادگستری وجود دارد باید نگاه مضاعفی داشته باشیم تا روند پرونده‌ها با عدالت جلو رود.

رئیس قوه قضا با تاکید بر اینکه بر مسئولان واجب است سخن مردم را بشنوید و برای رفع مشکلات مردم، حوصله داشته باشند و مسئولان باید تلاش مضاعف کنند تا کمبودهای تجهیزات، نیروی انسانی و ساختمان‌های قضائی را جبران کنند.

آمار گرایی بزرگترین آفت / ‌مسئولان‬ از ارائه آمار نادرست خودداری کنند

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: آمار گرایی یک آفت بزرگی است، آمار یک نشانی از عمل است ولی معیاری برای کار و عمل نیست و ضرورت دارد مسؤولان از ارائه آمار نادرست خودداری کنند.

آیت الله رئیسی در خصوص بازداشت‌های اخیر در ارومیه، گفت: ضرورت دارد حکم بازداشت‌ها با دلایل قطعی و منطقی قوی صادر شود و باید آبروی افراد و خانواده بازداشت شده‌ها را با دلایل ساده از بین نبریم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه خسارت مالی در قبال از بین رفتن آبروی شخص حل نمی‌شود، اظهار داشت: اختیار قانونی به قاضی‌ها داده شده است و حکم بازداشت‌ها باید با دلایل قوی و مستحکم صادر شود که مبادا حق الناس را فراموش کنیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مردم سواد حقوقی چندان ندارد و باید سواد حقوقی و آموزشی در بین مردم تبیین شود، گفت: همکاران دستگاه قضا نسبت به بازداشت‌ها دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه حکم‌شناسی و موضوع‌شناسی لازمه قضاوت عادلانه است گفت: شرط اساسی قضاوت، علم و دانش و نیز عدالت و تقوا است و همچنین قاضی باید مجتهد و عادل باشد و همواره خود را در سلطه پروردگار ببیند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: کارشناسان باید در نظر کارشناسی دقت کرده و معاینه و تشخیص را به درستی انجام دهند چون برخی تفاوت‌ها در کارشناسی بسیار بحث‌برانگیز است و در کار داوری قضات خلل وارد می‌کند.

لایحه شوراهای حل اختلاف که از قوه قضائیه به مجلس ارسال و در مجلس تصویب شده است

وی با بیان اینکه قانون شورای حل اختلاف در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است تصریح کرد: باید نواقصات این قانون در شورای نگهبان برطرف شده و تعیین تکلیف شود اما تا آن روز شورای حل اختلاف باید با قوت به کار خود ادامه دهد.

آیت الله رئیسی در ادامه به همه دادیاران، بازپرس‌ها و رؤسای دادگاه‌ها تاکید کرد که صدور حکم بازداشت را بر مبنای ادّله متقن و قطعی انجام دهند و توجه داشته باشند که هرگونه خدشه‌ای در دلایل ناظر بر بازداشت یک فرد به هیچ وجه قابل قبول نیست و فارغ از موضوع تضمین قانونی برای جبران خسارت مادی فرد بازداشت شده، بُعد معنوی قضیه و خسارت وارده به آبرو و روحیه فرد بازداشت شده نیز مدنظر است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به لایحه شوراهای حل اختلاف که از قوه قضائیه به مجلس ارسال و در مجلس تصویب شده است، گفت: انشاالله نواقص مدنظر شورای نگهبان در خصوص قانون شوراهای حل اختلاف برطرف خواهد شد و تا روزی که وضعیت این قانون مشخص شود، شوراهای حل اختلاف بر مبنای ضوابط فعلی با قوت به کار خود ادامه خواهند داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها