مصوبات نشست علنی شبانگاهی مجلس

کد خبر: 1054946

نمایندگان مجلس طی مصوبه ای مشوق های برای پرداخت اصل و سود تسهیلات بانکی در سال آینده در نظر گرفتند.

مصوبات نشست علنی شبانگاهی مجلس

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه، 16 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 1400، با پیشنهاد سیدشمس الدین حسینی پیرامون حمایت از مشاغل کوچک و متوسط با 187 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

این پیشنهاد براساس بند "و" تبصره 16 قانون بودجه سال 1398 مطرح شده که در سال 1400 تنفیذ می شود و وجوه حاصل از آن به منابع این جزء اضافه می شود.

در این بند آمده است: حسب تهاتر و تسویه بخشی از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به تضمین دولت به بانکهای صادرات ایران، تجارت و ملت از محل واگذاری دارایی‌های غیرنقدی دولت که قبلاً تسویه شده است، بانکهای فوق‌الذکر موظفند در صورتی که اصل و سود تا سررسید قرارداد تسهیلات اولیه توسط گیرنده تسهیلات به صورت یک‌باره (دفعتاً واحده) تسویه شود، نسبت به فک رهن، آزادسازی وثایق، خروج از فهرست مشتریان بدحساب و اقدام برای رفع ممنوع‌الخروجی ذی‌نفعان هر یک از طرفهای درگیر در استفاده از تسهیلات مزبور اقدام کنند.

منابع حاصل‌شده از اجرای این بند در ردیف درآمدی شماره 310602 با عنوان «منابع حاصل از برگشتی از محل تسهیلات اعطایی (وجوه اداره‌شده)» واریز می‌شود.

همچنین نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره 18 با 149 رأی موافق، 50 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی جهت به روز رسانی تجهیزات کارگاهی دانشگاه های فنی و حرفه ای و سازمان فنی و حرفه ای و هنرستان های آموزش و پرورش 5 درصد از منابع این تبصره اختصاص می یابد چون تولید و اشتغال نقش محوری دارند.

 

 مصوبه مجلس برای اشتغالزایی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی

نمایندگان مجلس به منظور تسریع در فرآیند توانمندسازی و خروج مددجویان از تحت حمایت، ۱۰ هزارمیلیارد ریال به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه 16اسفند) قوه مقننه و  در جریان بررسی بخش هزینه‌ای بودجه سال 1400 ارجاعی به کمیسیون تلفیق مجلس، با الحاق یک بند به تبصره (18) ماده واحده لایحه بودجه با 130 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

سید جلیل میرمحمدی به عنوان پیشنهاد دهنده این بند الحاقی گفت: از جلوگیری از ناهنجای های اجتماعی ناشی از عدم ارائه ضمانت توسط مددجویان به ویژه زنان سرپرست خانوار و تسریع در فرآیند توانمندسازی و خروج مددجویان از تحت حمایت، از جمله دلایل ضرورت تصویب این بند به شمار می آیند.

در بند الحاقی به تبصره 18 ماده واحده لایحه بودجه 1400 آمده است؛ تخصیص 10 هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی جهت پشتیبانی فنی و پایدارسازی و ضمانت اشتغال محرومان.

مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از منابع این بند به منظور پشتیبانی فنی و پایدارسازی و ضمانت اشتغال محرومان به کمیته امداد امام خمینی (ره) 70 درصد و سازمان بهزیستی کل کشور 30 درصد اختصاص یابد.

 

 اختصاص ۳۲ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها به اشتغالزایی

نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند تا ۳۲ هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به توسعه اشتغال با اولویت استان‌های با نرخ بیکاری بالا اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه 16اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، جزء 1 تا 6  بند (الف) تبصره (18) ماده واحده لایحه بودجه را با 189 رأی موافق و 11 رأی مخالف تصویب کردند.

در جزء 1 تا 6 بند (الف) تبصره (18) ماده واحده لایحه بودجه آمده است:

1- مبلغ سیصد و بیست هزار میلیارد (320.000.000.000.000.00) ریال از منابع ردیف (28) تبصره (14) این قانون، به ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی با اولویت استان‌های با نرخ بیکاری بالاتر اختصاص می یابد.

2 - منابع یادشده از طریق سپرده‌گذاری در بانک‌ها با اولویت بانک‌های توسعه ای و تخصصی و صندوق کارآفرینی امید به منظور سرمایه گذاری برای تولید، اشتغال و کارآفرینی با تأکید بر فعالیت ها و زنجیره تولید و تأمین کالاهای اساسی و راهبردی با سازوکار تسهیلات تلفیقی و ترکیبی با منابع بانک و با نرخ ترجیحی تخصیص یافته و تلفیق منابع در اختیار و مجاز دستگاه اجرائی مرتبط و همچنین منابع صندوق توسعه ملی با رعایت اساسنامه آن مجاز است.

٣- نرخ سود سپرده گذاری منابع مذکور حداقل یک درصد(1٪) و نرخ سود تسهیلات اعطایی متناسب با میزان مشارکت منابع بانکی و صندوق کارآفرینی امید بر اساس دستورالعمل شورایی مرکب از وزیر امور اقتصادی ودارایی (رئیس)، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی، نفت، ارتباطات و فناوری ا طلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تعیین می‌شود.

یک نماینده از هر یک از کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات، اقتصادی و اجتماعی به عنوان ناظر در شورای مذکور حضور می یابند. یک نفر از سه نماینده مزبور از مناطق محروم می باشد.

4- طرحهای مشمول این بند بر اساس دستورالعمل مصوب شورای یادشده توسط شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان تعیین می شود.

5-  تا ده (10٪) درصد از منابع مزبور به صورت کمک فنی و اعتباری و یارانه سود می باشد.

6- سازمان هدفمندی یارانه ها مکلف است صد در صد ( 100%) منابع مندرج در بند (28) مصارف تبصره (14) را متناسب با میزان وصولی به صورت ماهانه یک دوازدهم مطابق سهم هر دستگاه  راسا پرداخت کند.

الزام وزارت اقتصاد به ارائه فهرست دارایی‌های دولتی و عمومی خارج از کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت اقتصاد را نسبت به ارائه فهرست دارایی‌های دولتی و عمومی خارج از کشور ملزم کردند.

الزام وزارت اقتصاد به ارائه فهرست دارایی‌های دولتی و عمومی خارج از کشور

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت سوم (امشب) و در جریان بررسی بخش های هزینه‌ای باقیمانده از لایحه بودجه سال 1400 کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (18) ماده واحده لایحه در خصوص الزام وزارت اقتصاد به ارائه فهرست دارایی دستگاهها در خارج از کشور، موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی «وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تا پایان نیمه اول سال 1400 لیست جامع، مانع و کاملی از دارایی‌های نقدی و غیرنقدی و اموال منقول و غیرمنقول دولت و نهادهای حاکمیتی و نهادهای عمومی غیردولتی کشور در خارج از کشور را تهیه و به مجلس گزارش کنند».

 

سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال به اشتغال محرومان اختصاص می‌یابد

با تصویب مجلس و در قالب لایحه بودجه 1400، سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال به اشتغال محرومان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص می‌یابد.

سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال به اشتغال محرومان اختصاص می‌یابد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت سوم (امشب) و در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه سال 1400 کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (18) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کرده و با اختصاص ۱۰ هزارمیلیارد ریال به کمیته امداد و بهزیستی جهت اشتغال محرومان تحت حمایت، موافقت کردند.

نمایندگان با 130 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن با این بند موافقت کردند.

جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از عدم ارائه ضمانت توسط مددجویان به ویژه زنان سرپرست خانوار و تسریع در فرآیند توانمندسازی و خروج مددجویان از زیر حمایت، از جمله دلایل مدنظر پیشنهاددهندگان این بند بوده است.

در بند الحاقی به تبصره 18 ماده واحده لایحه بودجه 1400 «تخصیص 10 هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی جهت پشتیبانی فنی و پایدارسازی و ضمانت اشتغال محرومان» مصوب شده است.

همچنین مقرر شد «مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از منابع این بند به منظور پشتیبانی فنی و پایدارسازی و ضمانت اشتغال محرومان، به کمیته امداد امام خمینی (ره) به میزان 70 درصد و سازمان بهزیستی کل کشور به میزان 30 درصد اختصاص یابد».

 

موافقت مجلس با اختصاص ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان به ساخت مسکن شهری و روستایی

مجلس با تصویب بخشی از تبصره هزینه ای لایحه بودجه 1400، با اختصاص ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان به ساخت مسکن شهری و روستایی موافقت کردند.

موافقت مجلس با اختصاص ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان به ساخت مسکن شهری و روستایی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شوری اسلامی در ادامه جلسه علنی امشب و در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه سال 1400 کل کشور، با ردیف های 7 و 8 تبصره 18 که پیش از این برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود، با 189 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس ردیف 7 این تبصره در سال  1400 «وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ضمن ثبت و نگهداری حساب منابع، مصارف و برگشتی وجوه این بند، بر تحقق آن مطابق احکام بودجه های سنواتی نظارت و گزارش آن را هر شش ماه یکبار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیونهای ذی ربط مجلس شورای اسلامی ارائه کند».

همچنین براساس ردیف 8 تبصره 18 «کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند برای احداث و نوسازی 400 هزار واحد مسکن روستایی و شهری در شهرهای کمتر از بیست و پنج هزار نفر جمعیت و هشتصد هزار واحد مسکن شهری نسبت به پرداخت سه میلیون و ششصد هزار میلیارد (۳٫6۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تسهیلات ساخت مسکن به افراد واجد شرایط اقدام کنند. سهمیه هر بانک توسط بانک مرکزی در فروردین ماه تعیین می شود. مجموع دوران مشارکت ساخت و فروش اقساطی این تسهیلات ۲۰ سال است و پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به متقاضی واجد شرایط منتقل میشود. این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به افراد واجد شرایط معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت می شود. بانک مرکزی موظف است گزارش عملکرد این بند را به صورت برخط در اختیار عموم مردم قرار دهد. در صورتی که یک بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی از پرداخت سهمیه تسهیلات تعیین شده توسط بانک مرکزی خودداری نماید، بانک مرکزی موظف است متناسب با تعهد انجام نشده نسبت به افزایش سپرده قانونی آن بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی اقدام و از طریق سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اقدام کند».

همچنین در جزء الحاقی این تبصره آمده است «در اجرای مواد (۲) و (4) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، وزارت نیرو مکلف است مبلغ یکصد هزار ( 100.000 ) ریال حق بیمه هر واحد مسکونی برای یک سال، را در پنج مرحله در قبوض برق واحدهای مسکونی درج و دریافت و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از حکم این بند معاف هستند. خزانه‌داری کل کشور موظف است مبالغ مربوط را ظرف یک هفته پس از وصول در اختیار صندوق ذیربط برای انجام تعهدات این قانون قرار دهد».

مجوز مجلس به دستگاه‌ها برای اختصاص یک درصد بودجه به «سیاست‌های جمعیتی»

مجلس به دستگاه‌های اجرایی برای اختصاص یک درصد از بودجه‎‌شان به «سیاست‌های جمعیتی» در سال آینده مجوز دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی پیشنهادات کمیسیون های تخصصی برای الحاق به ماده واحده لایحه بودجه 1400 کل کشور، با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مبنی بر الحاق یک بند به ماده واحده موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی به ماده واحده که با 189 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، در سال  آینده «به دستگاه ها اجازه داده می‌شود تا یک درصد از بودجه خود را برای سیاست‌های جمعیتی اختصاص دهند».

بر اساس توضیحات آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی، این بودجه به تسهیل امر ازدواج در راستای بهبود وضعیت جمعیتی کشور اختصاص می‌یابد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها