زاکانی: تصویب FATF، بندی به‌پای اقتصاد کشور است

کد خبر: 1055005

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب FATF، بندی به‌پای اقتصاد کشور است.

زاکانی: تصویب FATF، بندی به‌پای اقتصاد کشور است

خبرگزاری تسنیم: علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی جوانب FATF اظهار داشت: اف ای تی اف کمکی به رفع تحریم‌ها و انتقال پول به کشور و تسهیل مراودات کاری و پولی نمی‌کند بلکه بندی به‌پای اقتصاد کشور است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: FATF، آسیب‌پذیری ما را چند برابر می‌کند و اگر راهکاری برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه وجود داشته باشد تا نفت را صادر و پول را به کشور منتقل کنیم، پذیرش FATF، مانع از آن می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع با پذیرش آن و به‌اصطلاح شفاف‌سازی، دست‌های خود را در اقتصاد و دور زدن تحریم‌ها برای دشمن‌رو می‌کنیم و هیچ عقل سلیمی این را نمی‌پذیرد.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: دولت برای پذیرش FATF، شروطی را مطرح کرد که باید گفت اصلاً شرط‌پذیر نیست و اگر کشور به آن بپیوندد، در ابتدای بهانه‌جویی‌های دیگری قرار می‌گیریم، در حقیقت FATF، موضوع سیاسی است و اصلاً تخصصی نیست.

وی خاطرنشان کرد: حتی پذیرش آن، بهانه‌جوئی برای دیگر مسائل ازجمله موضوعات هسته‌ای را به وجود می‌آورد و هرکدام از این بندها را اضافه کنیم، خود را گرفتارتر کرده و با ظلم مضاعفی مواجه می‌شویم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نیز این موضوع موافقین و مخالفینی دارد و موافقین نتوانستند استدلالات کافی را پذیرش FATF، بیاورند لذا در مجمع به دور کارشناسی افتاد و مخالفین، استدلال‌هایشان، قوی‌تر است.

وی گفت: از طرفی موافقان نیز دلیلی منطقی ندارند به‌غیراز این‌که می‌گویند مانند برجام، انتظاری ایجادشده و باید به آن پاسخ بدهیم، من معتقدم تا بحث تحریم‌های ظالمانه وجود دارد FATF، رای نمی‌آورد و انتظار نداشته باشند خودمان را گرفتارتر کنیم، این مسیری که دولت توصیه می‌کند کارشناسی نیست.

زاکانی در ادامه پیرامون برجام و بدعهدی دشمن افزود: مجلس دوشنبه قبل با توافق‌نامه‌ای که صورت گرفته مخالفت کرد، قانونی که مجلس 12 آذر تصویب کرد، قانونی مترقی و پیشرو بود و شرایطی را به وجود آورد که آمریکا و اروپا به انفعال بیفتند و نشان داد که مجلس تا چه میزان می‌تواند مؤثر باشد.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: درواقع درجایی که با چشم‌باز و هماهنگی دقیق با شورای امنیت ملی، قانونی مصوب شد نشان داد نمایندگان مجلس می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند و کشور را در حوزه برتر قرار دهند.

زاکانی عنوان کرد: دولت ایراداتی در مسیر اجرایی شدن قانون گرفت، درحالی‌که مجلس بسیاری از موضوعات را در این قانون مشخص کرد،انتظار بود از 5 اسفند، شرایط جدیدی به وجود بیاید که در ماده 8 به آن پرداخته‌شده بود.

وی تصریح کرد: در بستن پرونده پروتکل الحاقی و نظارت‌های فوق ان پی تی، کشور الزاماتی را از طریق قانون گذاشته بود که خروجی‌اش این بود تفاهم‌نامه‌ای شده و این تفاهم‌نامه به پیوست‌هایی اشاره داشت، اما ابعادش مشخص نبود و با قانون و بیانات رهبری تناقض داشت.

زاکانی اظهار داشت: اگر به این پیوست‌ها دقت می‌شد چون در بازده زمانی فشرده اتفاق افتاده و تفاهمات شکل گرفت و به مجلس منتقل نشده بود، لذا اعتراضاتی شکل گرفت و نقاطی ذکر شد، ماحصل آن دولت بیانیه داد و سازمان انرژی اتمی و هم دبیرخانه شفاف‌سازی کرد و نشان داد مسیری که می‌رود به‌نوعی اگر نظارتی هست این نظارت بر همان ان پی تی متوقف و به همان اندازه نظارت می‌شود.

وی گفت: همچنین پروتکل‌های الحاقی و نظارت‌های اضافی در فیلم‌ها ضبط و اطلاعات به مدت سه ماه جمع‌آوری می‌شود و به شرطی که بعد از سه ماه تصمیمات اتخاذ شود، فیلم‌ها به‌طرف مقابل داده می‌شود و اگر تحریم‌ها برداشته نشود فیلم‌ها پاک می‌شود و راهی برای تفاهم بعدی نمی‌ماند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: این راهی بود تا ایران حقانیت خود را ثابت کند و فرصتی که در تضاد با قانون نباشد می‌دهیم، روز 5 اسفند پرونده پروتکل‌های الحاقی بسته و بنا شد اگر تحریم‌ها برداشته نشود ازاین‌جهت مسیر مشخص و شفاف است.

وی بیان کرد: دراین‌باره گروهی در مجلس شکل گرفت و کمیسیون امنیت که در قانون به‌عنوان ناظر یادشده بود مسئولیتی پیش‌گرفته‌اند تا طبق قانون پیش رویم، آنچه اتفاقاً افتاد وقتی از داخل کشور یک‌صدا و همبستگی بر مبنای قانون شکل می‌گیرد چقدر می‌تواند مؤثر باشد.

زاکانی ادامه داد: همیشه این‌ها برای ما شرط می‌گذاشتند این بار ما شرط گذاشتیم و نمایندگان ملت تصمیم گرفتند شروط خود را در 9 ماده‌قانونی در تقویت حوزه هسته‌ای و در رفع تحریم‌ها کاملاً صریح اعلام کنند،از این منظر چون قانون دقیق و چارچوب مندی تنظیم شد و در مدار تبعیت از رهبری یک‌صدای واحد شکل گرفت، امکانی به وجود آورد اجازه سودجوئی به آن‌ها ندهد و در حوزه انفعال قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ملت رشید ایران بدانند هرروز با این قانون و تبعیت از رهبری، اتحادمان بیشتر می‌شود و آمریکائی‌ها و اروپایی‌ها گرفتار شدند و می‌بینیم پیش‌نویسی که آژانش علیه ما در آن نظری بدهد خریدار جهانی دارد، همان‌گونه که نماینده روسیه این حرکت اروپا را احمقانه خواند و این کارهای کور و بی‌ربط اثری نمی‌گذارد و فقط خودشان را مطرح می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها