گزینه پیشنهادی روزنامه اصلاح‌طلب

کد خبر: 1055408

روزنامه «شرق» در گفت‌وگو با فیض‌الله عرب‌سرخی از سید حسن خمینی به عنوان کاندیدای موثر در این انتخابات نام می‌برد.

گزینه پیشنهادی روزنامه اصلاح‌طلب

گروه سیاست سایت فردا - انتخابات نزدیک است و اصلاح‌طلبان نیز به تکاپو افتاده‌اند تا کاندیدای مورد نظر خود را پیدا کنند. کاندیدایی که هم بتواند مردم را با این جریان آشتی داده و پای صندوق رای بکشاند و هم بتواند اهداف و برنامه‌های این جریان را در 4 و شاید هم هشت سال پیش‌رو پیش ببرد. 

جریان سیاسی اصلاحات در این راستا با چالشی جدی مواجه است و معلوم نیست که برای برآمدن از پس آن با گزینه‌ای میانه‌رو ائتلاف می‌کند یا سراغ کاندیدای خالص و حداکثری رفته و ریسک و حذف شدن در رقابت‌ها را به جان می‌خرد!

نهاد اجماع ساز جدید اصلاح‌طلبان تحت عنوان جبهه اصلاحات ایران شروع به کار کرده و حالا دیگر روسای کمیته‌های آن هم مشخص شده‌اند. قرار است این نهاد گزینه نهایی را پیدا کند و احزاب عضو نیز از نظر جمع تبعیت کنند. با این حال شاهدیم که چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب مدام در حال ارائه پیشنهادات خود و معرفی کاندیداهایی هستند که به ظن خودشان شانس بیشتری دارند.

مصداق این مدعا مصاحبه امروز «شرق» با فیض‌الله عرب‌سرخی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واقع دو پیشنهاد دارد. سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی . از آنجایی که تکلیف خاتمی مشخص است و احتمال کاندیداتوری او نزدیک به صفر است، عکس یک را به سید حسن خمینی اختصاص داده‌اند.

عرب‌سرخی در تشریح نظر خود می‌گوید: «آقای خاتمی که نیازی به توضیح ندارد؛ فردی ا‌ست که سطوح مختلف مدیریتی در کشور را تجربه کرده و اتفاقا جزء مدیرانی ا‌ست که وقتی در مقام ارزیابی او می‌نشینید، عملکرد قابل‌قبول و قابل‌دفاعی داشته است. من شخصا چون در کار اجرا و مسئولیت‌های آقای خاتمی در سال‌های ۶۱ تا ۸۴ بوده‌ام، از ظرفیت و توانایی‌های ایشان باخبرم. از نظر مقبولیت اجتماعی نیز نسبت به دیگر اشخاص، موقعیت بهتری دارد و می‌تواند کاندیدای مطلوبی از نگاه من و عمده دوستان اصلاح‌طلب باشد. درباره سید‌حسن خمینی قصه متفاوت است. ایشان فاقد تجربه اجرائی کلان در سطح حکومت هستند اما او به لحاظ ظرفیت فکری و عقبه اجتماعی و سیاسی‌ای که دارد و حمایت گسترده‌ای که می‌تواند از جانب نیرو‌های توانمند از ایشان صورت بگیرد و همچنین با ملاحظه توان بسیج‌کننده‌ای که در جامعه دارد، می‌تواند در نبود آقای خاتمی یکی از چهره‌های مثبت و مؤثر در انتخابات باشد اما اگر فکر کنیم که تمام ویژگی‌های مطلوب در نظر ما در یک نفر جمع شود، امری قطعی نیست و سخت می‌شود چنین شخصی را انتخاب کرد. حتی آقای خاتمی که من درباره ایشان مثبت فکر می‌کنم، برخی از نیرو‌های جامعه نگاه دیگری به ایشان دارند؛ بنابراین ما باید در مجموع بتوانیم به نامزدی برسیم که از نظر فکری به اصلاح‌طلبان نزدیک باشد و از نظر توانمندی‌های کلی و ظرفیت اجماع‌سازی بتواند بخش مهمی از نیروها و مردم را در سطح کشور داشته باشد.»

ناگفته نماند که وی در ادامه این مصاحبه اگرچه در لفافه، با کاندیداتوری عارف و حمایت احتمالی اصلاح‌طلبان از وی مخالفت کرده و می‌گوید: «آقای عارف یک مدیر با‌تجربه اجرائی‌ است، در چارچوب اصلاح‌طلبان قرار دارد، در سال ۹۲ نیز تجربه مثبتی از خود به جا گذاشتند و به حسب ضرورت می‌توانند دست به اقداماتی بزنند که مصالح کلی اصلاح‌طلبان را رعایت کرده باشد. شاید نکته مهمی که درباره وجه منفی درباره ایشان بتوان مطرح کرد، این است که به دلایل مختلف قدرت بسیج‌کنندگی را در سطح جامعه نداشته باشد. البته این ادعا نظر شخصی من است و در نظرسنجی‌ها ممکن است این‌طور نباشد اما به‌هر‌حال این وجه از این جهت که می‌تواند رأی‌آوری ایشان را تضعیف کند، باید به‌عنوان مورد بازدارنده در تحلیل من قرار گیرد اما از نظر ویژگی‌های کلی دیگر می‌تواند چهره قابل‌قبولی باشد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها