چشم اصلاح‌طلبان هنوز دنبال ظریف است

کد خبر: 1056035

حزب جمهوریت نیز در کنار ندای ایرانیان و کارگزاران قرار گرفته و به صف حامیان کاندیداتوری ظریف پیوست.

چشم اصلاح‌طلبان هنوز دنبال ظریف است

گروه سیاست سایت فردا – سه ماه تا انتخابات مانده و آقای وزیر هنوز از موضع خود کوتاه نیامده است. اصلاح‌طلبان اما همچنان محمدجواد ظریف را یک فرد مناسب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی می‌دانند!

این نگاه البته عمومیت نداشته و برخی از اصلاح‌طلبان نیز خواهان معرفی نامزد اصلاح طلب خاصل بوده و به امثال ظریف هم رضایت نمی‌دهند. از همین رو است که درباره احتمال کاندیداتوری ظریف و حمایت اصلاح طلبان از وی هر روز اخبار و گزارش‌های متفاوت و بعضا متناقضی می‌خوانیم.

وجه اشتراک همه آن‌ها اما یک چیز است و آن اینکه ظریف تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات ندارد. به گمان برخی تصمیم خوبی هم گرفته است زیرا نه محبوبیت دوران امضای برجام را دارد و نه حمایت همه طیف‌های اصلاح طلب از وی قطعی است. جریان اعتدال و توسعه که بیشتر به او نزدیک است اما وزن و جایگاهی ندارد که بدون پشتیبانی اصلاح طلبان بتواند به وی کمک کند. تکلیف اصولگرایان هم که روشن است و سرسختانه با وی مخالف هستند. تنها موضوع امیدوار کننده به احتمال موفقیت ظریف و گزینه‌ای مثل او تحولات بین‌المللی و امکان طرح مجدد دوگانه مذاکره و عدم مذاکره است. به نظر بسیاری از کارشناسان اما با توجه به اینکه تصمیم گیری در این باره دست دولت نیست، دغدغه اصلی جامعه در مقطع زمانی فعلی معیشت و اقتصاد است و مسائلی مثل اینکه در سال 92 و 96 نیز از اطمینان به مدعیان دیپلماسی و تعامل با دنیا خیر ندیده‌اند؛ شرایط بین المللی فعلی هم به کار ظریف و طیف خواهان کاندیداتوری او نخواهد آمد. 

با این وجود برخی از اصلاح‌طلبان همچنان چشمشان دنبال ظریف است و او را گزینه مناسبی می‌دانند. مثلا رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی امروز در گفت‌وگویی با «ایسنا» تشریح کرد که «چرا کاندیداتوری ظریف برای اصلاح‌طلبان بهتر است؟». او معتقد است که ظریف بین اکثریت مردم موقعیت ممتازی دارد و برای خود محبوبیت و مقبولیت ایجاد کرده است.

وی در تحلیل شرایط محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ظریف بین اکثریت مردم موقعیت ممتازی دارد و برای خود محبوبیت و مقبولیت ایجاد کرده است. وی فردی مودب، با فرهنگ، دیپلمات کارکشته، دلسوز و مورد اعتماد است. تردید ندارم اگر وارد انتخابات شود، شور و هیجان انتخاباتی ایجاد می شود و حد نصاب رای بالا می رود و از این جهت به نفع نظام است. افرادی مثل جهانگیری موقعیت، ویژگی ها، مقبولیت و محبوبیت ظریف را ندارند. مردم نسبت به افرادی مثل جهانگیری به دلیل عملکرد دولت، نارضایتی دارند و ممکن است حضور آنها برای مردم دافعه هم داشته باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که «در انتخابات به افرادی نیازمندیم که قدرت مدیریت، برنامه و تجربه داشته باشند»، تصریح کرد: ظریف فردی دیپلمات است که می تواند  دیپلماسی کشور را به پیش ببرد. ممکن است افراد دیگری تجربه اجرایی بیشتری نسبت به ظریف داشته باشند، اما جاذبه ظریف را ندارند.

این درحالی است که بسیاری از اصلاح طلبان پیش‌تر سرسختانه با ایده حمایت از ظریف مخالفت کرده بودند. ‌احزابی مثل اتحاد ملت و اعتماد ملی خواهان معرفی گزینه اصلاح طلب خالص هستند و برخی فعالان سیاسی مثل جلال جلالی‌زاده و ناصر قوامی نیز ظریف را حتی در وزارت خارجه ناموفق دانسته و برای ریاست جمهوری مناسب نمی‌بیند. 

ندای ایرانیان اما از جمله احزابی است که از کاندیداتوری ظریف استقبال خواهد کرد. صادق خرازی و یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی این حزب از رایزنی با ظریف خبر داده بودند. کارگزاران هم که همیشه سردمدار حمایت از گزینه‌های غیر اصلاح طلب بوده و همین چند روز قبل بود که محسن هاشمی خبر داد نظرهای نسبت به ظریف مثبت تر است. 

به این ترتیب سه حزب کارگزاران، ندای ایرانیان و جمهوریت از کاندیداتوری ظریف حمایت کرده اما سایرین مخالف هستند. خود ظریف هم که از همان ابتدا در گروه مخالفان کاندیداتوری خودش بوده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها