شریعتمداری: مساله اصلی ما بازگشت آمریکا به برجام نیست

کد خبر: 1057750
شریعتمداری: مساله اصلی ما بازگشت آمریکا به برجام نیست
شریعتمداری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برخی دوستان دولتی در تلاش هستند ناکارآمدی خود را گردن دیگران بیندازند

گروه احزاب و تشکل‌ها سیاسی
تاریخ انتشار ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ ۱۳:۳۰
کد خبر ۷۷۰۷۰۴۷
دانلود PDF
 
نظر دادن

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: برخی از دوستان دولت در تلاش هستند ناکارآمدی خود را گردن دیگران بیاندازند، در حالی که این کار درست نیست.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت‌و‌گو با   خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان آمریکا را به بازگشت به برجام وادار کرد؟ گفت: مساله اصلی امروز ما بازگشت آمریکا به برجام نیست و این یک جاده فرعی و تغییر صورت مساله است و موضوع اصلی ما لغو تمامی تحریم هاست؛ یعنی تعهداتی که آمریکا و اروپایی‌ها علیرغم تعهدی که در برجام داشتند اما به آن عمل نکردند.

او ادامه داد: طرحی که الان مطرح شده و معتقدم که بسیار هم هوشمندانه و دقیق است و برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری هم بوده این است که آمریکایی‌ها ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کنند و دوما موضوع لغو تحریم‌ها از سوی ما مورد راستی آزمایی قرار بگیرد. یعنی این گونه نباشد که صرفا در کاغذ بنویسند لغو خواهد شد، بلکه باید به طور عملی لغو شود. برای مثال اگر ادعای لغو تحریم‌های تجاری را دارند ما باید بتوانیم روابط تجاری خود را با دنیا داشته باشیم. آن زمان است که آمریکا می‌تواند وارد برجام شود، یعنی این گونه نیست که مساله اصلی ما بازگشت آمریکا به برجام باشد.

شریعتمداری درباره تفاوت رویکرد ترامپ و بایدن هم گفت: این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اولا که معتقدم که  خود برجام یک کلاه بسیار گشاد بود که بر سر جمهوری اسلامی گذاشته شد. بایدن در دوران اوباما سمت معاون او را برعهده داشته و در دوران دموکرات‌ها مسئولیت‌‌های زیادی را برعهده داشته است. علاوه بر این در یک ارزیابی کلی شاهد این هستیم که چهل درصد تحریم‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون برضد ما اعمال شده در دوران اوباما اتفاق افتاده است و قطعنامه ۱۹۲۹ که مادر تحریم‌هاست در دوران ریاست جمهوری اوباما وضع شد، تحریم ایسا، کاتسا و ویزا همه تحریم‌هایی هستند که در دوران اوباما تصویب شده اند؛ اما برخی از دوستان دولت در تلاش هستند تا اینگونه القا کنند که این تحریم‌ها در دوران ترامپ تصویب شده و در صددند تا ناکارآمدی خود را گردن دیگران بیاندازند؛ در حالی که این کار نیست.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: اینکه سیف رئیس سابق بانک مرکزی گفته بود که دستاورد برجام برای ما تقریبا هیچ بود در زمان اوباما گفته شد و یا اینکه وقتی به هواپیمای ظریف یک باک بنزین داده نمی‌شود برای آن زمان است و یا اینکه گفته که ما حتی در انگلیس نمی‌توانیم یک حساب بانکی باز کنیم برای زمان اوباماست. می بینیم که در این زمینه تفاوتی بین اوباما و ترامپ وجود ندارد. بلینکن وزیر خارجه شان هم با صراحت اعلام کرده است که تفاوتی بین این دو وجود ندارد. تازه علاوه بر تحریم‌هایی که در آن زمان بوده برخی تحریم‌های هوشمند هم باید به آن اضافه شود.

شریعتمداری گفت: دوستانی که ادعا دارند بایدن و ترامپ با هم متفاوت هستند باید مستند صحبت کنند و به صورت کلی صحبت نکنند. باید دلیل بیاورند که چه تفاوتی بین ترامپ و بایدن وجود دارد. خود بایدن مدعی است که هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد، اما متاسفانه باید دید چرا برخی هستند که مسائل داخل کشور را به آمریکا و ورود بایدن گره زده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها