سفیر اسبق چین: تنها مانع مناسبات چین و ایران، امریکاست

کد خبر: 1057895

سفیر پیشین چین در تهران گفت: در رابطه چین و ایران هیچ مشکلی وجود نداشته و تنها مانعی که در راه مناسبات چین و ایران وجود دارد، امریکاست، همیشه روسای جمهوری آمریکا به روسای جمهور چین تذکر می‌دادند که نباید به ایران بسیار نزدیک بشوید.

سفیر اسبق چین: تنها مانع مناسبات چین و ایران، امریکاست

خبرگزاری فارس هوا لیمینگ سفیر اسبق جمهوری خلق چین در ایران در نشست تخصصی مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها که با موضوع « قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین» برگزار شد، گفت: من یک دیپلمات بازنشسته در وزارت امور خارجه چین هستم، من دوبار در ایران کار کردم و جمعا 10 سال در تهران بودم. دوست صمیمی ملت شما هستم. من شاهد انقلاب اسلامی شما بودم و شاهد تمام تحولات رابطه چین و ایران بودم.

وی در ادامه درباره مناسبات چین و ایران افزود: بعد از ایجاد جمهوری خلق چین، در رژیم شاه، مردم ایران، چین را نمی‌شناختند به عنوان کشور. سال  71 وقتی که دکتر کیسینجر آمد به چین، رابطه چین و آمریکا بهبود یافت. رژیم شاه فرستاده و نماینده خود را فرستاد به چین و مناسبات ایجاد شد و 8 سال مناسبات چین و ایران در زمان شاه بود. من از سال  در 1977 تا 83 در تهران بودم. درست زمانی که انقلاب شروع شد من شاهد تمام جریان انقلاب بودم.

سفیر اسبق جمهوری خلق چین ادامه داد: در زمان مناسبات چین و آمریکا به علت بهبودی رابطه چین و آمریکا، شاه به چین نزدیک شد. نزدیکی چین و ایران در زمان شاه، باعث شد کمی سوء تفاهم بین انقلابیون ایران ایجاد شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 1979 ،مناسبات دو جانبه چین و ایران سخت شد. اما بزودی این سوء تفاهم رفع شد، بعد از سفر دکتر ولایتی وزیر امور خارجه آن زمان و سفر وزیر خارجه آن زمان چین به تهران.

لیمینگ گفت: من فکر می‌کنم چین و ایران  دو کشور استقلال طلب هستند و چون هر دو کشور می‌خواهند مستقل باشند و مستقلا تصمیم بگیرند و براساس همین بنیاد مشترک، رابطه چین و ایران بعد از انقلاب اسلامی بسیار خوب بوده مخصوصا از لحاظ سیاسی.

وی تصریح کرد: از سال 1991 وقتی من در تهران سفیر شدم تا سال 1995 که از تهران رفتم در ظرف این 5 سال، مناسبات بازرگانی دو کشور خیلی ناچیز بود. برای اینکه ما  نفت ایران را وارد نمی‌کردیم و کالا برای مبادله خیلی کم بود. با همه تلاش‌هایی که من داشتم در این زمانی که من در سفارت ایران بودم متأسفانه در پایان مأموریتم در تهران، حجم مبادلات تجاری  چین و ایران چیزی بیشتر از 400 میلیون دلار  نبود. این وضع همینطور ادامه داشت تا 1993 وقتی چین از یک کشور صادر کننده نفت تبدیل شد به یک کشور وارد کننده. اما باز هم یک مشکلی وجود داشت. در همان زمانی که من در سال 93 در تهران بودم ما نتوانستیم نفت ایران را بخریم بعلت اینکه این پالایشگاه‌های چین مناسب برای نفت خام ایران نبودند تا  سال 1996 چند تا پالایشگاه بزرگ چین خود را اصلاح کردند و تجهیزات جدیدی اضافه کردند که بتوانند نفت خام ایران را وارد کنند.

وی تاکید کرد: بعد از این، رشد رابطه تجاری چین و ایران خیلی سریع بالا رفت. در رابطه چین و ایران هیچ مشکلی وجود نداشته  و تنها مانعی که در راه مناسبات چین و ایران وجود دارد، امریکاست. همیشه در رابطه چین و آمریکا ، روسای جمهوری آمریکا به روسای  جمهور چین تذکر می‌دادند که نباید به ایران بسیار نزدیک بشوید.

سفیر اسبق جمهوری خلق چین در ایران اضافه کرد: در 2016 یعنی چهار سال پیش، رئیس جمهور چین، شیجینگ پینگ به ایران سفر کرد. این بازدید رسمی رئیس جمهور چین بعد از 13 سال بود یعنی 13 سال رؤسای جمهور چین به ایران سفری نداشتند. این اولین سفرشان بود و در این سفر چین و ایران توافق کردند که یک مناسبات استراتژیک ایجاد بشود و توافق کردند که  تفاهم نامه همکاری های بلند مدتی ایجاد بشود و اخیرا همه می‌دانند که رابطه چین و امریکا خیلی مناسب نیست و امریکا فشارهای زیادی به چین و ایران وارد کرد.

وی گفت: چین و ایران باید خیلی هُشیار باشند چراکه آمریکا به مدت بیست سال سعی کرده جلوی توسعه و رشد مناسبات چین و ایران را بگیرد و یک سوء تفاهمی ایجاد کند اما  بنده فکر می‌کنم که نباید اجازه سوء استفاده به دیگران را بدهیم.

فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران و رئیس مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در ادامه خطاب به  سفیر اسبق جمهوری خلق چین در ایران گفت: با توجه به سابقه طولانی حضرتعالی در ارتباط با ایران و حضور چندین ساله در ایران به نظرتان چه ارتباطی بین مردم ایران و مردم  چین باید برقرار بشود که این تأثیر مثبتی روی روابط دو کشور داشته باشد؟ آیا دیپلماسی عمومی یا دیپلماسی مردمی جایگاهی دارد؟ حضرتعالی هم فارسی را یاد گرفتید هم خوب صحبت می‌کنید هم با فرهنگ ایران آشنا هستید هم با فرهنگ چین‌اشنا هستید از این جهت بهترین فردی هستید که در این بحث‌های دیپلماسی مردمی و دیپلماسی عمومی شاید بتوانید اظهار نظر بکنید؟

سفیر اسبق جمهوری خلق چین در ایران در پاسخ گفت: باید بگویم که این همیشه یکی از ضعف‌های رابطه چین و ایران با وجود مناسبات بسیار قوی سیاسی  بوده است. در ظرف40 سال با صراحت باید بگویم که شناسایی مردم دو کشور خیلی کم هست. ما  باید مناسبات نزدیک با هم داشته باشیم و یکی از مشکلات  این است که چینی‌ها اطلاعات راجع به ایران را از رسانه‌های غربی می گیرند.

وی افزود: بعضی از دوستان ایرانی هم می‌بینم اطلاعات راجع به چین را متأسفانه از رسانه‌های غربی می‌گیرند و چین را نیز از نگاه امریکا و از نگاه اروپا می‌شناسند و این باعث شده که با وجود این 40 سال مناسبات بسیار خوب قوی سیاسی بین دو دولت، ارتباط و شناسایی ملت ها خیلی کم شده. پیشنهاد بسیار قوی من این است که ما باید خیلی سعی کنیم که مناسبات و ارتباطات مردمی دو کشور خیلی بیشتر بشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها