جهانگیری: آمریکایی‌ها مجبور هستند به برجام بازگردند

کد خبر: 1057959

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شکست فشار حداکثری توسط آمریکا گفت: آمریکا مجبور به لغو تحریم ها است.

جهانگیری: آمریکایی‌ها مجبور هستند به برجام بازگردند

خبرگزاری مهر: اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در بازدید از چند واحد صنعتی و دانش بنیان اسلامشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است اظهار داشت: با توجه به تحریم‌هایی که توسط آمریکا اعمال شد در سال جدید آمریکایی‌ها مجبور هستند به برجام بازگردند و تحریم‌ها را لغو کنند.

جهانگیری با بیان اینکه تولید کنندگان در شرایط تحریم به خوبی ایستادگی کردند و نباید فراموش شوند گفت: در زمان جنگ اقتصادی آمریکا ورود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شد که این موقعیت بسیار خوبی برای تولید کنندگان داخلی بود تا بتوانند تولید و بازار را در سیطره خود داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه نظام بانکی در ایران پشتوانه اصلی تولید و اقتصاد است افزود: اقتصاد ایران بانک محور بوده و سهم بازار سرمایه در مقابل تسهیلات بانک‌ها کم است و در این راستا باید از بنگاه‌های اقتصادی حمایت شود، زمانی است که شرایط برای همه بنگاه‌ها یکسان است اما برخی از فعالان این بنگاه‌ها گردن کشی می‌کنند و پرداخت تسهیلات را به تعویق می‌اندازند و در این زمینه باید جلوی این افراد ایستاد و در مقابل در برابر برخی دیگر که به لحاظ شرایط اقتصادی قادر به پرداخت نبوده اند باید نرمش نشان داد.

وی با اشاره به انتخاب شعار سال بیان داشت: از سال ۹۷ روند انتخاب شعار سال اقتصادی بوده است و در این زمینه اگر تولیدکنندگان کالای با کیفیت تولید و ایرانیان از آنها استفاده کنند قدم بزرگی در تولید، جهش تولید شکل می‌گیرد و امسال نیز موانع زدایی از تولید انجام مَی شود.

اقتصاد متکی به تولید مسیر توسعه را فراهم می‌کند

اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جنوب غرب و غرب استان تهران گفت: اقتصاد متکی به تولید مسیر توسعه را فراهم می‌کند.

اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جنوب غرب و غرب استان تهران که با حضور انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران و مسعود مرسلپور فرماندار اسلامشهر برگزار شد، اظهار داشت: سال جدید با اعیاد مبارک و خجسته ای همراه بوده است و امیدواریم سال ۱۴۰۰ سال گشایش‌های بزرگ برای ملت ایران باشد و از سختی و فشارها سربلند عبور کنند.

جهانگیری با بیان اینکه امروز توفیقی بود که در اسلامشهر حضور پیدا کردیم گفت: باید به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسائل شهرستان‌های استان تهران به صورت موشکافانه پرداخته شود.

وی افزود: طبق فرمایش رهبری امسال به نام سال «تولید پشتیبانی و مانع زدایی ها» نام گرفته است و از سال ۹۷ که جنگ اقتصادی آمریکایی شروع شد، این نام‌گذاری‌ها شروع شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یک واقعیت جدی وجود دارد و آن هم این است که اقتصاد متکی به تولید قادر است مسیر توسعه را فراهم کند بیان داشت: با فراهم شدن مسیر توسعه مردم در شرایط بهتری قرار خواهند گرفت و این به این معنا نیست که اگر محور اقتصاد به سمت تولید صنعتی یا کشاورزی رفته است بخش خدمات به فراموشی سپرده شده و یا کمرنگ می‌شود.

جهانگیری گفت: سهم صنعت در تولید ناخالص در کشورهای ملقب به صنعتی چه کشورهای غرب و چه کشورهای شرق دارای محدودیت است و عمدتاً سهم خدمات تعیین کننده می‌باشد و بالای ۷۵ تا ۸۰ درصد سهم تولید ناخالص داخلی متعلق به خدمات می‌باشد و محوریت تولید و صنعت به معنای این است که وقتی بنگاه تولیدی راه می‌افتد به دنبال آن نیازهایی پیدا می‌کند که بخش خدمات مربوط به تولید مثل یک زنجیره‌ای فعال به دنبال آن حرکت می‌کند.

وی افزود: از شرکت‌های مشابه تا شرکت‌های بازرگانی و تجارت سیستم مالی خدماتی همگی مرتبط هستند و ده‌ها رشته غیر مرتبط هم مثل گردشگری وجود دارد که نمی‌شود از آنان غفلت کرد آن هم کشوری مثل ایران که می‌تواند با جاذبه‌های مهم گردشگری کانون مهمی برای گردشگری در شهرها و روستاهای مختلف باشد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی راجع به تولید حرف می زنیم به این معنا است که تولید از یک بنگاه بیرون می‌آید مثلاً همین شرکت تولید بستنی و لبنیات اسلامشهر با اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ نفر و صادرات محصولات از شرایط راضی است و وقتی این بنگاه خوب و یا بد کار می‌کند همه عوامل مؤثر هستند و عوامل پیرامونی در این موارد دخیل می‌باشند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه سیاست خارجی در فعالیت بنگاه‌ها بسیار مؤثر هستند گفت: ۲ رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی درون زایی و برون نگری است و در درون زایی باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود و برون‌نگری برای تعامل بنگاه‌ها با دنیا است و امکان ندارد اقتصاد بزرگ دنیایی را بتوانیم حبس کنیم چرا که مواد اولیه و پول و صادرات محصولات همگی در فعالیت بنگاه‌ها تأثیر گذار است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید بخش خصوصی بتواند پیش بینی کند قیمت ارز ۲ ماه آینده چقدر است که بداند چه کالایی را وارد کند. باید امکان پیش بینی نرخ تورم برای بخش خصوصی وجود داشته باشد و این سیاست‌ها نقش تعیین کننده دارند.

وی با بیان اینکه بهترین برنامه از نظر عملکردی و برنامه‌ریزی برنامه سوم توسعه اقتصادی بود گفت: در این برنامه رشد صنعت در طول برنامه ۲ رقمی بود و رشد اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال مساعد بود و تا قبل از آن برنامه واردات ممنوع بود مگر با اجازه وزارت صمت و در آن برنامه اینها برچیده شد و واردات و صادرات آزاد شد و نرخ واردات ۲۳۰ درصد در نظر گرفته شده بود.

جهانگیری اظهار داشت: در دوران جنگ اقتصادی اولویت این بود که زندگی مردم آسیب نبیند و اقتصاد متلاشی نشود و امروز با تغییرات آمریکا دولت قدیم و جدید اذعان دارند که فشار حداکثری بر علیه ایران شکست خورده که افتخار آن برای ملت و رهبر است.

وی در خصوص معضل حاشیه نشینی در استان تهران نیز بیان داشت: ما باید به مسائل حاشیه نشینی به طور جدی توجه کنیم و از همه فرمانداران می‌خواهیم این موضوع را در دستور کار قرار دهند و بدترین وضع مدارس مربوط به شهرهای استان تهران است و باید تعاملی با خیرین برقرار شود که به این موارد نیز رسیدگی شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها