درخواست دو سناتور دموکرات از بایدن درباره برجام

کد خبر: 1058339

«کریس مورفی» و «رو کانا» سناتورهای دموکرات ضمن اشاره به شکست صد در صدی سیاست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا، از «جو بایدن» خواستند بدون اتلاف وقت گام‌های اول برای بازگشت به برجام و لغو این سیاست را بردارد.

درخواست دو سناتور دموکرات از بایدن درباره برجام

خبرگزاری فارس: «کریس مورفی» و «رو کانا» سناتورهای دموکرات در اشاره به بن‌بست ایجاد شده میان آمریکا و ایران در خصوص برجام، از دولت بایدن خواستند برای برداشتن گام‌های اول به منظور بازگشت به برجام ابراز تمایل کند.

به گزارش «جروزالم پست»، مورفی روز چهارشنبه در وبیناری گفت به همراه سناتور «تیم کین» در حال نوشتن نامه‌ای است که روشن می‌کند حمایت قابل توجهی در سنای آمریکا از رویکرد پایبندی دوجانبه وجود دارد.

وی با باین این که دونالد ترامپ به توصیه کسانی که مخالف برجام بودند گوش داد، افزود: او فهرستی شامل ۱۲ تقاضا را مقابل ایران قرار داد که برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و حمایت از حماس را شامل می‌شد و بعد منتظر ماند و ماند و ماند. نه تنها ایران درباره هیچ یک از آن ۱۲ موضوع که دولت ترامپ فهرست کرده بود، پای میز مذاکره نیامد، بلکه برنامه تحقیقات هسته‌ای خود را مجدداً آغاز کرد.

وی در ادامه مدعی شد «تحت برجام، ایرانی‌ها زمان گریز هسته‌ای برای تولید یک سلاح اتمی را از بیش از ۱۲ ماه به سه تا چهار ماه رساندند. آن‌ها همچنین تلاش‌های خود برای حمایت از بی‌ثباتی منطقه را متوقف نکردند.»

مورفی در ادامه با اشاره به سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ، ادامه داد: فشار حداکثری شکست ناخوشایند ۱۰۰ درصدی بود و بنابراین همانطور که برای بازگشت به برجام آماده می‌شویم، مهم است که به مخالفان آن یادآوری کنیم استدلال‌های آن‌ها آزمایش شده است. استدلال آن‌ها شکست خورده است. اکنون کار ... بازگشت هر چه سریعتر به توافق است.

این سناتور آمریکایی یادآور شد که واشنگتن اولین طرفی بود که برجام را ترک کرد و بنابراین نباید در برداشتن اولین گام برای بازگشت به آن ملاحظه نشان دهد. وی افزود: پذیرش این مسئله نشانه ضعف آمریکا نیست؛ و بنابراین در خلوت و در عموم به دولت توصیه کرده‌ام رویکرد پایبندی در برابر پایبندی را اتخاذ کند و برای برداشتن گام‌های اول به منظور بازگشت به برجام تمایل نشان دهد.

او در ادامه مدعی شد: اگر آمریکا چنین کاری کند و ایرانی‌ها عمل متقابل انجام ندهند، آن زمان ما موقعیت بسیار بهتری برای اقدام به صورت چند جانبه با گروه ۱+۵ قرار خواهیم داشت. اگر بتوانیم به این گروه نشان دهیم که مایل به بازگشت به توافق هستیم اما خصومت ایران با آن بوده که مانع احیای برجام شده، در وضعیت چندجانبه بسیار بهتری قرار خواهیم داشت. می‌خواهیم روشن کنیم که زمان در حال گذر است و زمان زیادی نداریم.

رو کانا، دیگر سناتور دموکرات هم گفت که بن‌بست ایجاد شده ناامیدش کرده و ادعا کرد: نمی‌فهمم تاخیر برای چه است، وقتی ترامپ دولت را در دست گرفت، ایران ۱۰۲ کیلگرم اورانیوم غنی شده داشت، حالا آن‌ها ۲.۵ تن اورانیوم غنی شده دارند. این یک شکست بزرگ بوده، کارزار فشار حداکثری، و ما همچنان به این وضع ادامه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما باید تحریم‌ها را برداریم، به توافق بازگردیم، همیشه می‌توانیم تحریم‌ها را به سرعت بازگردانیم (اسنپ بک). به نظر می‌رسد چنین قضاوت صحیحی باشد اما با این حال اساساً وضع موجود ادامه دارد. فکر می‌کنم باید یک قضیه ساده را ادامه دهیم و آن تلاش برای بازگشت به برجام با بازگشتن به آن است.

پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا،‌ طرفی بوده که از برجام خارج شده،‌ تاکید کرده‌اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت. این در حالی است که مقام‌های آمریکایی پس از تشکیل دولت در هفته‌های ابتدایی تاکید داشتند که نخست ایران باید به تمامی تعهدات خود بازگردد و پس از آن واشنگتن نیز به برجام باز خواهد گشت؛ اگر چه طی روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی موضوع بازگشت نخست ایران به تعهدات برجامی را کنار گذاشته و طرح پایبندی دوجانبه را مطرح کرده‌اند،‌ موضوعی که ایران آن را رد کرده است.

دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ و در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شده و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها