پشت پرده علت اصلی گرانی مرغ

کد خبر: 1059234

پشت پرده نابسامانی و گرانی در بازار مرغ، جاماندن سیاستگذاران از تدابیر به‌موقع است.

پشت پرده علت اصلی گرانی مرغ

کیهان: روزنامه همشهری ضمن اشاره به ماجرای چندی پیش دفن جوجه‌های یک‌روزه، نوشت: کمبود نهاده‌ها، تثبیت دستوری قیمت‌ها و نبود برنامه برای تامین کسری تولید و از سوی دیگر  فاصله قیمت مرغ و تخم‌مرغ از واحد تولیدی تا مراکز عرضه خرده‌فروشی موجب کمبود و گرانی این اقلام در بازار مصرف شد. نرخ جوجه یک‌روزه که سال گذشته 500 تومان بود اکنون به 2500 تومان افزایش یافته است. اکنون نیز فاصله قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ و تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری با نرخ فروش این اقلام در بازار به‌مراتب بیشتر شده و درواقع مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این اقلام تاوان سیاستگذاری‌های نادرست یا شتاب‌زده در حوزه تامین نهاده‌ها، تولید و بازاررسانی این اقلام را می‌دهند.

این شرایط علاوه بر تشدید فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت این اقلام به مردم به‌خصوص اقشار کم‌درآمد، آینده تولید صنعت دام و طیور را به مخاطره انداخته و کشتار مرغ‌های مادر در برخی واحدهای مرغداری، تداوم مشکلات تامین، افزایش قیمت و افت کیفیت نهاده‌های تولید از کنجاله سویا گرفته تا ذرت و دارو و مکمل‌های غذایی در بازار آزاد، صرفه اقتصادی تولید در صنعت دام و طیور را از بین برده است.

رشد تقاضای ناشی از انتظارات تورمی نیز به احتکار خانگی و دلال بازی در بازار مرغ و تخم‌مرغ دامن زد و علاوه بر آن افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام خوراکی نیز تأثیر مستقیمی بر رشد تقاضای برخی مواد پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ و جایگزینی آن در سفره خانوارها داشت و به نوسان قیمت‌ها در بازار این اقلام کالایی دامن زد.

دعوای وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت و پاسکاری مشکلات تامین نهاده و عرضه مرغ و تخم‌مرغ نیز در کاهش تولید و عرضه و گرانی مرغ و تخم‌مرغ مؤثر بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها