آمادگی ایران برای همکاری با سازمان همکاری اقتصادی دی ۸

کد خبر: 1059374

وزیر امور خارجه در نشست مجازی وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی دی ۸ آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با سایر اعضا در راستای تسهیل و افزایش تجارت و تقویت گردشگری و گسترش ارتباطات در حوزه حمل و نقل اعلام کرد.

آمادگی ایران برای همکاری با سازمان همکاری اقتصادی دی ۸

خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به آسیای مرکزی در نورسلطان پایتخت قزاقستان حضور دارد، امروز (چهارشنبه) در نوزدهمین نشست مجازی وزرای امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه موسوم به «دی ۸» شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

 وزیر امور خارجه در سخنان خود ضمن اشاره به بحران بی سابقه کرونا و آثار مخرب آن بر اقتصاد کشورهای عضو یادآور شد: یکی از درس‌هایی که باید از این بحران گرفت این است که چطور یک بحران بهداشتی می‌تواند به بحران‌هایی همچون بحران اقتصادی، بحران بشردوستانه، بحران آموزشی و افزایش نابربرای‌ها در جامعه بین‌المللی تبدیل شود و هزینه اصلی آن نیز بر کشورهای درحال توسعه تحمیل گردد.

* تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران در دوران همه گیری کرونا

ظریف همچنین ضمن اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم شریف ایران در دوران همه گیری کرونا از رویش حس همبستگی مابین ملت‌ها و نیز تمایل به همکاری در شرایط بحران به عنوان درس‌های مثبت دوران کرونا یاد کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل و نقلی، تقویت گردشگری و بهره برداری از ظرفیت‌های فناورانه و انسانی به ویژه جوانان را از جمله اولویت‌های سازمان دی ۸ برای همکاری قلمداد و آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه‌ها را اعلام کرد.

نشست وزرای خارجه سازمان دی ۸ به ریاست وزیر امور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار شد.

نشست مجازی سران سازمان دی ۸ قرار است فردا با حضور حسن روحانی و به ریاست نخست وزیر بنگلادش برگزار شود.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که در قزاقستان به سر می‌برد امروز با وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌‌وگو کرد و برنامه همکاری وزارت خارجه‌های دو کشور را به همراه همتای خود امضا کرد. (اینجا بخوانید)

ظریف پیش از این به ازبکستان و قرقیزستان سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ترکمنستان مقصد بعدی سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی است. ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها