آمریکا: ما و ایران به هم بی‌اعتمادیم

کد خبر: 1059460

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: درجه‌ای از بی‌اعتمادی بین ما و تهران وجود دارد، ولی ما امیدواریم بتوانیم به یک اجماع دوجانبه بر سر توافق هسته‌ای برسیم.

آمریکا: ما و ایران به هم بی‌اعتمادیم

خبرگزاری فارس،:در حالی که آمریکا پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین از ایران می‌خواست ابتدا به الزامات برجامی بازگردد، اما وزارت خارجه این کشور بامداد پنجشنبه از آمادگی واشنگتن برای پایبند شدن به توافق هسته‌ای خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه گفت: «گفت‌وگوها در وین دشوار خواهد بود و به دلایل مختلفی از جمله نبود اعتماد بین تهران و واشنگتن، شاهد چالش‌هایی خواهیم بود».

پرایس ضمن اشاره به حرفه‌ای پیش رفتن گفت‌وگوها در وین، توضیح داد: « ما آماده‌ایم گام‌های ضروری برای بازگشت به پایبندی به برجام را برداریم، که شامل رفع تحریم‌هایی غیرمرتبط با برجام نیز می‌شود. البته من در جایگاهی نیستم که جزئیاتی از چگونه بودن آن به شما ارائه کنم».

وی با تاکید بر آمادگی آمریکا برای برداشتن تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، اما اظهار داشت: «ما هیچ مشوق یکجانبه‌ای به ایران ندهیم تا به [پایبندی به تعهداتش ذیل] توافق هسته‌ای بازگردد».

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، پرایس در ادامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نماشده علیه تهران گفت:‌ «این دولت (بایدن) متعهد است تا ایران را به دلیل جرائمی مانند نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بالستیک، پاسخگو کند».

سخنگوی این وزارتخانه مدعی شد: «به دلیل همین حوزه‌هاست که از نظر استراتژی ما، بازگشت دوجانبه به برجام لازم بوده اما کافی نیست. کافی نیست زیرا ما نه تنها خواستار توافق طولانی‌تر و قوی‌تری هستیم بلکه در آینده با شرکای منطقه‌ای خود همکاری می‌کنیم تا توافق‌های تابعه برای رفع آن مشکلات را به‌دست بیاوریم».

وی با بیان اینکه برای پاسخگو کردن ایران نیازی به حصول توافق‌های بعدی در حال حاضر نیست، افزود: «زیرا ما همین الان نیز در حال انجام دادن آن هستیم».

پیش از این، یک مقام ارشد ایرانی روز گذشته به شبکه «پرس تی‌وی‌» گفت که جمهوری اسلامی تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا به تحریم‌های برجامی و غیربرجامی را نمی‌پذیرد. (جزئیات بیشتر)

روز سه‌شنبه دور اول هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به گفت‌وگوهای هیأت ایرانی با گروه ۱+۴ در وین اشاره و بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیأت ایرانی در وین، با بیان اینکه ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم، چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر، گفت: اگر اروپا علاقه‌مند به حفظ توافق و ادامه آن است، خواسته ایران که رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله است را اجابت کند

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها