کمالوندی: امروز ظرفیت غنی‌سازی ما 20 درصد بیشتر از قبل از برجام است

کد خبر: 1059639

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: امروز ظرفیت غنی‌سازی ما 20 درصد بیشتر از قبل از برجام است

کمالوندی: امروز ظرفیت غنی‌سازی ما 20 درصد بیشتر از قبل از برجام است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: امروز ظرفیت غنی‌سازی ما 20 درصد بیشتر از قبل از برجام است

 

کمالوندی: کیفیت آب سنگین ما در دنیا اول است / امروز ظرفیت تولیدمان ۲۰ درصد بیشتر از قبل از برجام است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره آخرین وضعیت این صنعت در کشورمان مطالبی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی امشب ۱۹ فروردین ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی چشم‌انداز و دستاورد‌های صنعت هسته‌ای ایران پرداخت.

کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در آب سنگین وضعیت بسیار خوبی داریم گفت: کیفیت آب سنگین ما در دنیا اول است، آب سنگینی که در دنیا وجود دارد ۹۹/۹۵ درصد است، آب سنگینی که در کشور ما تولید می‌شود ۹۹.۹۹ درصد است.

وی افزود: سال گذشته حدود ۷ میلیون دلار آب سنگین صادر کردیم و امسال هم ۱۴ میلیون دلار صادر خواهیم کرد لذا همچنین ما نیاز‌های داخلی را جواب می‌دهیم، مراکز علمی و فناوری و دانشگاه‌ها به دنبال این مواد هستند ما مصرف کننده هم شده ایم.

معاون امور بین الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بدون هیچ اغراقی می‌خواهم بگویم که به هیچ وجه وضعیت صنعت هسته‌ای ایران با هفت، هشت سال پیش قابل مقایسه نیست، خیلی به جلو پیش رفته ایم.

وی ادامه داد: در جلسه سران سه قوه تصویب شد تا برنامه کشور در طول ۱۵ سال به حداقل تولید برسیم که معادل ۲۵۰ هزار سو برنامه، ارائه دادیم لذا برنامه ۱۵ ساله برجامی بود، اما اگر به فرض بگوییم که برجامی در کار نیست، یکدفعه مدت زمان کمتر می‌شود، ظرفیت ما حدود ۲۰ درصد از ظرفیت قبل برجام در تولید بیشتر است، به طوری که ماشین‌های پیشرفته به کار گرفته می‌شود، ۱۶ هزار و ۵۰۰ سو ظرفیت داریم به سرعت این ظرفیت در حال اجرایی شدن است پیش از آن ۱۳ هزار و ۵۰۰ سو ظرفیت داشتیم.

کمالوندی با اشاره به اینکه ملاقاتی که امروز دکتر عراقچی با مدیرکل آژانس داشتند ملاقاتی متعارف است که همیشه در هر بار انجام می‌شود گفت: همتای آمریکایی هم با مدیرکل آژانس دیدار داشتند، رویترز به دنبال فضاسازی است تا نکته منفی را به این ملاقات اضافه کند و تمرکز بر روی بحث‌های منفی شود، هیئتی قرار است از آژانس به ایران سفر کند، این موضوعاتی که الان مطرح است مسئله‌ای حاد نیست بلکه همه کشور‌ها از این جنس موضوعات دارند، اما باید از مسیر حرفه‌ای موضوع حل شود و جلسات مختلف ترجیحاً نباید در گزارشات مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه در فضای سیاسی و بین المللی فشار‌ها بر روی کشور ما وجود دارد افزود: تلاش می‌کنند تا به کشور ما اتهام زنی کنند و موضوع را سیاسی جلوه بدهند.

کمالوندی با تاکید بر اینکه صنعت هسته‌ای صنعتی فاخر است که در کنار صنایع دیگر قدرت افزا و اقتدار آفرین در سطح بین‌المللی است عنوان کرد: در سیاست بین‌الملل به دنبال انباشت قدرت هستند، کشور‌های قدرتمند سعی می‌کنند دیگری قدرتمند نشود، آن هم کشوری که ایدئولوژی دارد و بر روی ایدئولوژی خود به دنبال عدالت و عدالت جویی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: باید بدانید که هدف سیاسی پشت‌سر این موضوع است لذا این موضوعات در مورد خیلی از کشور‌ها بوده و بدتر از این هم بوده است، ولی بی سر و صدا حل شده است.

وی افزود: در مورد ایران و سوریه برخورد سیاسی می‌کنند، علت این نیست که فقط آژانس سیاسی است، تمام سازمان‌های بین‌المللی بنا به دلایل مختلف تحت فشار قدرت‌های بین المللی هستند، ولی به تدریج شرایط در حال تغییر است.

کمالوندی با اشاره به اینکه آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل شروع کردند تا برای کمیته تحریم بودجه‌ای را تعیین کنند افزود: از ۲۰۰ و اندی کشور حتی ۱۰ کشور هم همراه نشدند، خیلی‌ها به دنبال فرصت هستند لذا هر وقت خبری در مورد ما و آژانس شنیدید، اولین سوال این باشد که چه کسی این خبر را مطرح می‌کند و معمولاً رسانه‌های بین المللی با اهداف سیاسی این موضوعات را مطرح می‌کنند و به دنبال اتهام‌زنی هستند.

وی افزود: چهل سال تجربه کار دیپلماتیک دارم، فضای سیاسی خیلی سنگین است، همچنین فضای سیاسی در سازمان‌های بین المللی خیلی سنگین است و اورژانس یکی از این سازمان‌ها است که فشار برای آن وجود دارد، از دوستان ما قرار بود تا در کمیته فنی باشد، ما در کمیته فنی به دنبال این نیستیم که چگونه به عقب برگردیم به دنبال این موضوع هستیم که آن چیز‌هایی را که آن‌ها عمل نکردند را مطالبه کنیم.

کمالوندی اظهار کرد: آنچه که الان استراتژی کلی تیم مذاکره کننده است این است که تکلیف تحریم قبل از هر چیزی مشخص و روشن شود، قرار است تیمی از آژانس به ایران بیاید.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مسائل فنی را نباید سیاسی کرد افزود: باید فکری به حال بحث درز اطلاعات کرد، خواسته ما از آژانس این است که برای برخی از کار‌ها ضرورتی ندارد که جزئیات را بنویسند، وقتی موضوعی به صورت کلی را می‌توان گزارش داد چرا وارد جزئیات می‌شوند.

کمالوندی با بیان اینکه تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد، گفت: در صورتی که تحریم‌ها لغو شد، اطلاعاتی که در این مدت نگهداری شده را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم در غیر این صورت اطلاعات بعد از سه ماه از حافظه دوربین‌ها حذف و ثبت اطلاعات متوقف خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه بحث غنی سازی را برجسته نکنید، چون غربی‌ها سو استفاده می‌کنند بیان کرد: امروز به خاطر غنی سازی و پیشرفت که در این زمینه بوده به عنوان سالروز فناوری هسته‌ای ایران معرفی شده است، غنی‌سازی سوخت را در محصولات تحقیقاتی و نیروگاهی تامین می‌کند لذا کشور‌های غربی وانمود می‌کنند که گویی جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح است این در حالی است که پیشرفت‌های ما شفافیت هایمان را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: یک سال دیگر راکتور اراک برای تولید رادیو دارو استفاده می‌شود، تست سرد در طول نیمه اول سال انجام خواهد شد لذا حداکثر یکسال بعد از آن راکتور آب سنگین را راه اندازی خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه امروز ظرفیت تولیدمان ۲۰ درصد بیشتر از قبل از برجام است عنوان کرد: در حال نصب ماشین‌های پیشرفته هستیم، سرعت ما خیلی زیاد شده است، ۹ تن به خارج از کشور داده بودیم و الان ۵ تن را تولید کرده ایم به طوری که به ۶۰ کیلو در حال نزدیک شدن هستیم، نسبت به قبل از برجام حدود ۳۰ درصد افزایش داریم به طوری که نرخ تولید در گذشته کمتر از نرخ تولید الان بوده است.

 

 

 

حجم ویدیو: 2.71M | مدت زمان ویدیو: 00:01:30 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها