غریب آبادی: فرآیند غنی سازی در نطنز متوقف نشده است

کد خبر: 1060314

نماینده دائم ایران در آژانس از ارسال نامه‌ای به گروسی در پی حادثه نطنز خبر داد و رژیم صهیونیستی را مسئول این حادثه خواند و گفت: ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب خواهد شد و چندین اقدام فنی دیگر برنامه‌ریزی شده که ظرف همین هفته اعلام می‌شود.

غریب آبادی: فرآیند غنی سازی در نطنز متوقف نشده است

خبرگزاری فارس: «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب (دوشنبه) در گفت‌وگویی تلفنی درباره حادثه روز یکشنبه در تأسیسات غنی سازی نطنز گفت:‌ بعد از این حادثه هم به «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس و معاون مدیرکل در امور پادمان اطلاع دادم که این حادثه از نظر ما از نوع خرابکاری است و نقش و مسئولیت رژیم صهیونیستی برای ما بارز است و آژانس باید به مسئولیت‌های خود عمل کرده و این حادثه را محکوم کند و این حادثه باید در نشست‌های آژانس بلافاصله مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

* ارسال نامه به گروسی

وی افزود: قصد داریم فردا نامه‌ای را تنظیم و برای مدیرکل آژانس به صورت رسمی بفرستیم.

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح دیروز (یکشنبه) ۲۲ فروردین در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز عصر در واکنش به این حادثه در تاسیسات نطنز، گفت: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می‌دارد. (اینجا بخوانید)

غریب آبادی همچنین بیان کرد: براساس قطعنامه‌هایی که کنفرانس عمومی آژانس تصویب کرده و همچنین مجمع عمومی سازمان ملل، هرگونه حمله یا تهدید حمله به تأسیسات هسته‌ای مغایر با منشور ملل، حقوق بین‌الملل و اساسنامه آژانس است که حتی در برخی موارد متضمن ورود شورای امنیت برای رسیدگی به این موارد است.

وی بیان کرد: تمامی قواعد هنجاری هرگونه حمله و تهدید به حمله را رد می‌کند.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه مسئولیت آژانس مسئولیت سنگینی است، اظهار داشت: همه می‌دانیم متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس، سازمان‌های وابسته‌ای هستند و هیچ وقت به مسئولیت خود در قبال جمهوری اسلامی عمل نکردند، ولی این نافی این نیست که ما از آنها طلبکار نباشیم و مسئولیت‌هایشان را به آنها یادآوری نکنیم و حتی بخواهیم اقداماتی را اتخاذ کنیم که مسئولیت‌های این سازمان‌ها جنبه عملی به خودش بگیرد.

غریب آبادی ادامه داد: این سری همین پیگیری‌ها را با آژانس خواهیم داشت و هر تصمیمی کشور بگیرد باید پیگیری کنیم.

* رژیم صهیونیستی مسئول حادثه دیروز نطنز

وی درباره حادثه روز گذشته در نطنز هم گفت: این حادثه کاملا از نوع خرابکاری است و مسئولیت آن را برعهده رژیم صهیونیستی می‌دانیم. هدف این قبیل اقدامات تروریستی مشخص بوده که تضعیف روحیه و تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای ماست. ولی تجربه ما نشان داده که ایران اسلامی هرگاه با چنین فشارها و تهدیداتی مواجه شده، قوی‌تر از قبل حاضر شده است و در هر حادثه‌ای ما ضمن جبران آن و انجام اقدامات متقابل، چندین گام به جلوتر برداشته‌ایم.

نماینده ایران در آژانس گفت: در مورد این حادثه بلافاصله فرآیند جایگزینی ماشین‌های آسیب دیده توسط همکاران سازمان انرژی اتمی شروع شد.

* ماشین‌های نسل جدید بلافاصله در نطنز نصب خواهد شد/ فرآیند غنی سازی در نطنز متوقف نشده

وی با اشاره به ظرفیت غنی سازی ماشین‌های IR1 عنوان کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR1 هر کدام یک سو قدرت و ظرفیت دارد، ماشین‌هایی که الان جایگزین می‌شود با ۵۰ درصد قدرت بیشتر جایگزین خواهد شد. این تصمیم فنی است و بلافاصله صورت خواهد گرفت.

غریب آبادی ادامه داد: ماشین‌های نسل جدید بلافاصله در نطنز نصب خواهد شد.

نماینده ایران تصریح کرد: فرآیند غنی سازی در نطنز در اثر این حادثه متوقف نشده و فرآیند کامل ادامه دارد و زمانبندی‌هایی که رسانه‌های خارجی دادند، مصنوعی است و در اسرع وقت فرآیند جایگزینی انجام خواهد شد.

* چندین اقدام فنی دیگر را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همین هفته اعلام می‌شود

وی گفت: ایران چندین اقدام فنی دیگر را برنامه‌ریزی کرده که ان‌شاءالله ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. در مقابل این اقدامات واکنش جدی هم در عرصه فنی هسته‌ای خواهیم داشت و هم ان‌شاءالله دستگاه‌های دیگر اقدامات متقابل را در حوزه‌های دیگر در دستورکار خودشان خواهند داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها