گرانی خودرو در دولت روحانی چقدر شد!

کد خبر: 1062121

یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب ضمن یک بررسی اعلام کرد: قیمت خودرو در دولت روحانی بیش از 800 درصد افزایش داشته است.

گرانی خودرو در دولت روحانی چقدر شد!

کیهان: یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب ضمن یک بررسی اعلام کرد: قیمت خودرو در دولت روحانی بیش از 800 درصد افزایش داشته است.

روزنامه تعادل (دوقلوی اقتصادی روزنامه اعتماد وابسته به الیاس حضرتی) ضمن طرح این پرسش که بازار خودرو در فاصله سال‌های 1392 تا 1400 شاهد چه تحولات قیمتی بوده، نوشت: رصد آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی در این بازه زمانی بیش از 8 برابر شده؛ به عبارت دیگر، نه تنها قیمت خودرو در این 8 ساله کاهش پیدا نکرده، بلکه رکوردهای جدیدی را در جهش قیمت خودرو طی سال‌های گذشته شاهد بودیم. برای مثال پراید 132 که در سال 1392 بالغ بر 17 میلیون تومان قیمت داشت در سال 1400 به 112 میلیون تومان افزایش یافته؛ یا پژو 405 که حدود 26 میلیون تومان بوده به 190 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 نیز از 36 میلیون و 400 هزار تومان به 258 میلیون تومان رسیده است.

اما در سال 99 با توجه به سیاست‌های داخلی و خارجی و نوسانات ارزی و غیره بازار خودرو در چند مرحله دچار رکود و صعود شد که بیشترین عامل اثرگذار هم نرخ ارز بود. وضع ناآرام و غیرقابل پیش‌بینی در تیر، مرداد و شهریورماه 99 سبب شد تا بازار با رشد حدود 3 برابری قیمت‌ها مواجه باشد، اما ترس از جاماندن از بازارها سبب شده تا بازار پررونقی را هم شاهد باشیم.

قیمت خودرو در سالی که گذشت دستخوش نوسان‌های زیادی شد و عوامل متعددی در این خصوص نقش داشتند که مهم‌ترین آنها را می‌توان نوسان نرخ ارز، عرضه نامناسب خودرو از سوی خودروسازان و قیمت‌‌سازی بی‌ضابطه دلالان در فضای مجازی عنوان کرد. در مجموع رصد بازار خودرو در این سال‌ها نشان می‌دهد، مشتریان بیشتر از تغییرات شوکه بودند و بیشترین معاملات و خریدها توسط واسطه‌ها و دلالان به منظور سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه اولیه‌شان انجام می‌شد و کمتر مصرف‌کننده واقعی به بازار مراجعه می‌کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها