مقام آمریکایی: اختلافات مهم تهران و واشنگتن در وین پابرجاست

کد خبر: 1062150

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه اختلافات بین ایران و واشنگتن درخصوص تحریم‌ها علیه تهران در مذاکرات وین هنوز وجود دارد، گفت مقابل ما مسیری طولانی‌تر از آنچه طی کرده‌ایم وجود دارد.

مقام آمریکایی: اختلافات مهم  تهران و واشنگتن در وین پابرجاست

خبرگزاری فارس: یک مقام وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه مدعی شد، گفت‌وگوهای حاشیه کمیسیون مشترک برجام در وین آهسته پیش رفت چون مذاکرات تهران-واشنگتن مستقیم نبود.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، این مقام ارشد - که نامش فاش نشد - پس از دور س.م گفتگوها با ایران در وین به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم قبل و بعد از هر دور گفت‌وگوهای [وین]، با اسرائیلی‌ها مذاکرات زیادی داشتیم. ما مجبوریم تحریم‌های ایران را برداریم تا به توافق هسته‌ای برگردیم و ما این را مستقیماً به اسرائیل گفتیم. این به این معنی نیست که ما تقابل با ایران در منطقه را متوقف خواهیم کرد».

وی با تاکید بر باقی‌ماندن اختلافات مهم بین واشنگتن و تهران در وین، توضیح داد: «در دور دوم مذاکرات در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما اوضاع با شرایط یک هفته قبل تفاوت اساسی ندارد».

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «شفافیت بیشتری در مورد آنچه که ایالات متحده برای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای باید انجام دهد، وجود دارد و همچنین ایران بهتر می‌داند برای بازگشت به اجرای کامل برجام چه کاری باید انجام دهد. صرف این شفافیت بیشتر، به معنای اتفاق نظر نیست. مقابل ما مسیری طولانی‌تر از آنچه طی کرده‌ایم وجود دارد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقام آمریکایی اضافه کرد: «در جریان مذاکرات وین ، ایالات متحده نمونه‌هایی از تحریم‌ها را در اختیار تیم مذاکره کننده ایرانی قرار داده است که به عقیده آمریکا برای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای باید برداشته شود و همچنین مصادیق تحریم‌هایی که به اعتقاد آمریکا به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای لازم نیست حذف شود را ارائه کرده است».

وی گفت: «ایالات متحده نمونه‌هایی از نوع سوم تحریم‌ها را - که توسط دولت ترامپ تحت تعریف تروریسم اعمال شده است تا بازگشت به توافق هسته‌ای را دشوار کند - به ایران ارائه کرده است. ما باید یک به یک آنها را بررسی کنیم تا ببینیم اعمال این تحریم‌ها توجیهی دارد یا امکان رفع آنها وجود دارد».

این دیپلمات  آمریکایی با رد درخواست ایران برای رفع تحریم‌ها و سپس بازگشت به برجام، مدعی شد: «ایالات متحده برای ایران روشن ساخته که هیچ وضعیتی وجود نخواهد داشت که آمریکا تمام تحریم‌هایی که رفع آنها لازم است را برداشته و سپس ایران اقدامات [جبرانی] خود را آغاز می کند. ما آن را نمی‌پذیریم و سایر کشورها نیز قبول نخواهند کرد».

وی ادامه داد: «ما تحریم‌های بیشتری را که در چارچوب برنامه هسته‌ای علیه ایران اعمال شده حذف نخواهیم کرد و اقدامات ایران را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای آنها کمتر از آنچه توافق هسته‌ای می‌خواهد، انجام نخواهیم داد».

 این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه احتمال دستیابی به توافق با ایران تا اواسط ماه می وجود دارد، اما تأکید کرد که این امر به پیشرفت حاصل شده در آن زمان بستگی دارد: «ما عقب نمی‌نشینیم. ما می خواهیم در اسرع وقت به توافق برسیم اما نه به هزینه توافقی که شرایط ما را برآورده نکند».

نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه در «گرندهتل» وین برگزار و قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد. در این نشست، رؤسای هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

در نشست دیروز کمیسیون مشترک، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی ضمن تأکید مجدد اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود رو به جلو ارزیابی کرد.‌

بامداد امروز همچنین آژانس اتمی در گزارشی به اعضای شورای حکام، تایید کرد که ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری را در تأسیسات غنی‌سازی نطنز نصب کرده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها