روحانی اصلاح‌طلب: نصف کابینه ام زنان خواهند بود

کد خبر: 1062447

حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، سرفصل های برنامه های انتخاباتی خود را رونمایی کرد.

روحانی اصلاح‌طلب: نصف کابینه ام  زنان خواهند بود

خبرگزاری ایسنا: حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: از مدت ها قبل کارگروه هایی در حوزه های مختلف با دعوت از برخی وزرا، استادان دانشگاه و  نمایندگان مجلس تشکیل داده و از آنها خواستم برای انتخابات ریاست جمهوری براساس مشکلات موجود کشور و با هدف توسعه متوازن در کشور برنامه‌هایی تهیه کنند که محورهای این برنامه ها نهایی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر جلسات منظم کارگروه ها برگزار می شوند. تلاش ما این است به جای تبلیغات متعارف، برنامه های عملیاتی معرفی کنیم. من قانون نویسی و نظام اجرایی و تهیه برنامه های کشورهای مختلفی را از نزدیک دیده و مطالعه کرده ام و براساس تجربیات چهل سال گذشته ، برنامه خود را شش سرفصل فرهنگی، علم و فناوری، اجتماعی،اقتصادی، دفاعی و امنیتی و قضایی تهیه کرده ام؛ البته همه این بخش ها در اختیار رییس جمهور نیست ولی در برنامه ریزی باید دیده شود. این برنامه ها براساس اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی نظام و برنامه‌های توسعه، تهیه شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: آقای فانی درباره حوزه آموزش و پرورش مطالعه کرده و برنامه های آنها را تهیه کرده است. برنامه های کشورهای موفقی مثل فنلاند و ژاپن مطالعه شده است. حوزه آموزش و پرورش از نظر من اهمیت زیادی دارد زیرا مجموع دانش اموزان، خانواده ها و معلمان حدود چهل میلیون نفر می شود. اگر هدف توسعه پایدار داریم، باید نیروی انسانی مناسبی تربیت کنیم. تاکنون به جایگاه آموزش و پرورش توجه کافی نشده است‌. من معتقدم آموزش و پرورش ما مثل دوران قاجار اداره می شود. به معلم به عنوان کارمند دیده می شود در حالیکه معلم محور اصلی توسعه است و باید قانون مخصوص معلمان داشت.

رهامی همچنین گفت: در حوزه دانشگاه ها براساس نقشه جامع علمی کشور ، برنامه علمی متناسب با شرایط کرونا و پساکرونا در حال نهایی شدن است‌. در این برنامه به عدالت آموزشی توجه شده است.اکنون چهار میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که دنبال کار هستند. در این برنامه ها به این مشکلات توجه کرده ایم. باید زمینه نگاه داشتن نخبگان در کشور را ایجاد کرده و در مرحله بعد نخبگان علمی خود را به کشور بازگردانیم.

رهامی تصریح کرد: حل مشکلات صندوق های بازنشستگی، توسعه دولت الکترونیک و بوروکراسی ها، اصلاح الگوی مصرف، افزایش بهره وری، کاهش خام فروشی و تولید ارزش افزوده ، تقویت بیمه بیکاری، تولید انرژی پاک، حل مشکل کمبود آب و اصلاح الگوی کشت، تعامل علمی و سیاسی با دنیا بر اساس چارچوب های کشور، مقابله با آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و مهاجرت و حاشیه نشینی، توسعه متوازن و تامین عدالت اجتماعی، کوچک کردن دولت، ارزان کردن هزینه های دولت و کاهش تشریفات در دولت، توسعه اختیارات شورای شهر، واگذاری اختیارات از مرکز به شهرها بخشی دیگر از برنامه های من است.

وی در ادامه اظهار کرد: گاهی یک مدیر میانی اندازه یک وزارتخانه های یک کشور دیگر هزینه دارند. مدیران چندین راننده و خدم و حشم دارند. چرا یک مدیر دولتی خودش رانندگی نمی کند؟ چرا مردمی که مشکلات معیشتی دارند باید هزینه های تشریفات مدیران دولتی را بدهند؟ چرا نشان های ملی فقط برای مدیران است؟ چرا نشان ملی به معلم فداکار، پاکبان یا فردی که از همسر جانبازش نگهداری می کند، داده نشود؟ ما باید این موارد را تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم.

رهامی در ادامه گفت: تلاش می کنم لایحه عفو عمومی در دولت تهیه کرده و به مجلس ارسال کنیم تا اگر کسی دزدی از اموال عمومی نکرده یا دستش به خون مردم آغشته نیست، به کشور بازگردد و آنها سرمایه های خود را به کشور بیاورند. من همه ایرانیان را به کشور دعوت می کنم.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: می خواهم پیام صلح به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه و اسلامی ارسال کنم تا فضای آشتی و صلح ایجاد کنیم و سرمایه و تکنیک و علم وارد کشور کنیم و من به این مسائل سیاسی نگاه نمی کنم. در این زمینه ها من چین و مالزی را مطالعه کرده ام که چگونه سرمایه جذب کرده و کشور خود را توسعه داده اند.

وی با تاکید بر اینکه دولت ارباب مردم نیست، اظهار کرد: رفاه باید از مردم عادی شروع شود. اگر واکسن داریم ابتدا باید افراد پایین دست جامعه از آن استفاده کنند نه مدیران.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: من عدالت جنسیتی و مذهبی را پیاده می کنم. نصف کابینه خود را به زنان اختصاص می دهم. چرا تاکنون یک وزیر زن نداشته ایم؟ دولت ملی یعنی اقوام و مذاهب باید در اداره کشور نقش داشته باشند. نباید نگاه امنیتی به اقوام و مذاهب داشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه و میزان اختیارات دولت و اعتراض اصلاح طلبان نسبت به این اختیارات، گفت: اختیارات رییس جمهور بر اساس قانون اساسی ما نسبت به کشورهایی که ریاستی اداره می شوند، کم است و دستگاه های موازی زیادی وجود دارد. در همین حوزه اختیارات هم اجازه نمی دهند که دولت کار کند. سی یا چهل درصد اختیارات در اختیار قوه مجریه است که البته سهم کمی نیست. من اگر رییس جمهور شوم از همه اختیارات رییس جمهور استفاده می کنم و  کوتاه نمی آیم.

رهامی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی حل مشکلات اقتصادی کشور، گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به حوزه های دیگر برمی گردد و مشکلات اقتصادی معلول علت های دیگر هستند. وقتی نمی توان با fatf و نظام اقتصادی جهانی کنار بیایید، منابع مالی شما در کره و چین بلوکه می شود. وقتی با کشورهای همسایه نمی توانیم ارتباط داشته باشیم، وقتی سرمایه به خرید منزل به ترکیه می رود، مشکلات اقتصادی ایجاد می شود. وقتی امنیت سرمایه تامین نمی شود، سرمایه داخل به خارج رفته و سرمایه خارجی  وارد نمی شود. یارانه تنها راه حل مشکلات نیست‌. باید تورم کنترل شود، سرمایه جذب شود و بازار برای صادرات تولیدات داخلی داشته باشیم. آخرین تکنیک و علم را باید وارد کشور کنیم تا محصولات خود را صادر کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا به نفع ظریف کنار خواهد رفت؟ تصریح کرد: ظریف تا اینجا اعلام کرده است که نمی آید. اگر ظریف بیاید، نحوه دستیابی به اجماع اهمیت دارد. من  در این زمینه مدل دولت ائتلافی را مطرح کرده ام و با سایر داوطلبان انتخابات هم در این زمینه جلسه خواهم داشت. کنار رفتن شاید تعبیر خوبی نباشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها