عطریانفر: مشکل «احمدی‌نژاد» دیده شدن است

کد خبر: 1062997

محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران بر این باور است که انتشار فایل صوتی نسبتی با نامزدی آقای ظریف و یا مخالفت با ایشان یا ضربه به مذاکرات وین برقرار نمی‌کند.

عطریانفر: مشکل «احمدی‌نژاد» دیده شدن است

خبرآنلاین: انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در فرصت کمتر از ۶۰ روز باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری و همچنین  در بحبوحه مذاکرات وین، اظهارنظرهای متفاوتی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای برانگیخته است؛ محمد عطریانفر از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این باور است که انتشار فایل نسبتی با نامزدی ظریف یا مخالفت با ایشان یا ضربه به مذاکرات وین برقرار نمی‌کند.

به گفته این چهره سیاسی اصلاح‌طلب، نقش نفوذ را در این رابطه نباید از نظر دور داشت و هدف مرتکبین به آن هم، دامن زدن به آشفتگی‌های بازار سیاست و ایجاد مزاحمت برای کارگزاران دیپلماسی است که تلاش می‌کنند، ایران را از این شرایط سخت و بحرانی خارج کنند.

مصاحبه ظریف واجد حساسیت و نکات مهمی است

محمد عطریانفر در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از انتشار فایل صوتی ظریف در فضای مذاکراتی و انتخاباتی چیست؟، گفت: فایل صوتی بخشی از تدوین تاریخ شفاهی وزرای دولت آقای روحانی است که در پایان سال ۹۹ در ریاست جمهوری کلید خورد و وزرای مهم کابینه، سخنان و دیدگاه‌های بی‌روتوش و به دور از هر گونه محذور خود را، برای ثبت در تاریخ مطرح کرده‌اند. سخنان آقای ظریف هم در همین راستا ثبت و ضبط شده است.  طبیعی است که مصاحبه آقای ظریف، به دلیل جایگاه مهم و شرایط ویژه سیاسی و بین‌المللی و موضوعاتی که در طول ۸ سال مطمح نظر وزیر خارجه در سیاست‌های کلی در سطح منطقه و جهان بوده است، واجد حساسیت و نکات مهمی باشد.

او افزود: موضوع انتشار فایل را باید فارغ از اصل مصاحبه بررسی و برآورد کرد. نه تنها به نظر من بلکه حسب تاکید و تکرار شخص آقای ظریف، فقراتی از مصاحبه برای انتشار، حداقل در شرایط فعلی مناسب نبوده است. بدیهی است که چه دوستان و چه منتقدان آقای جواد ظریف، نفیا و اثباتا نمی‌توانند در خصوص اصل روایت تاریخ و واقعیت دیپلماسی و نقش کارگزاری و نفس تدابیر دفاعی و یا دیپلماتیکِ سردار سلیمانی و یا جواد ظریف در زمان‌های مقرر اظهارنظر نمایند و یا موافق و مخالف باشند. واقعیت‌های مقرر، فراتر از دیدگاه‌ها و اظهارنظرهای جاری و ساری است و مخالفت و موافقت افراد، چیزی را از امر واقع، کم و یا چیزی به آن اضافه نمی‌کند.

هدف منتشرکنندگان فایل صوتی ایجاد مزاحمت برای کارگزاران دیپلماسی است

عطریانفر درباره دوقطبی ایجاد شده مبنی بر اینکه اصلاح طلبان می گویند طرف مقابل این فایل را منتشر کرده تا کاندیداتوری ظریف و مذاکرات وین را به زمین بزند و از سوی دیگر اصولگرایان می گویند برعکس انتشار فایل صوتی به نفع ظریف در فضای انتخاباتی است، عنوان کرد: به نظر من، انتشار فایل نسبتی با نامزدی آقای ظریف و یا مخالفت با ایشان یا ضربه به مذاکرات وین برقرار نمی‌کند. بی‌تردید انتشار فایل به هیچ عنوان مورد رضایت آقای ظریف نبوده  و نیست و در این رابطه ریاست جمهوری و دفتر مربوط به ضبط خاطرات وزراء، در این زمینه باید پاسخگو باشند.

وی گفت: گرچه بنا به تشخیص من، این اتفاق خارج از اراده ریاست جمهوری و حتی شخص آقای آشنا به عنوان مسئول ارشد این ماجرا رخ داده است و نقش نفوذ را در این رابطه نباید از نظر دور داشت و هدف مرتکبین به آن هم، دامن زدن به آشفتگی‌های بازار سیاست و ایجاد مزاحمت برای کارگزاران دیپلماسی است که تلاش می‌کنند، ایران را از این شرایط سخت و بحرانی خارج کنند.

هجوم به منافع ملی و تخریب روانی جامعه از اهداف منتشرکنندگان فایل صوتی است

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: کسانی که دست به انتشار این فایل صوتی زده‌اند، با هدف هجوم به منافع ملی و تخریب روانی جامعه و برهم زدن تعادل سیاسی در آستانه برگزاری انتخابات، گام برداشته‌اند. نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب و نه متولیان حاکمیت و مسئولان ارشد نظام در هر سطحی، بهره‌ای از این اقدام نخواهند برد. باید توجه کرد که رویکرد انتخاباتی دوقطب سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، فارغ از این ماجرا، دنبال شود و باید از تاثیرگذاری آن بر این میدان دوری کرد.

نقش تندروها همواره ایجاد بلوا و دعوا و تخریب است

عطریانفر تصریح کرد: تندروها همواره نقش‌شان، تندروی و ایجاد بلوا، دعوا و مناقشه و تخریب است. هر کجا تندروی بر روند طبیعی امور عارض شود، مشکلات و گرفتاری‌هایی را بر هر دو سوی جبهه سیاسی کشور بار کرده است. سیاسیون و عقلای قوم باید خود را از دام تندروها در امان نگه دارند و اجازه ندهند بستر متعارف سیاسی، اسیر بازی‌های افراطیون شود.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره رو شدن اسرار محرمانه در فضای انتخاباتی، اظهار کرد: اسرار محرمانه نظام، تا زمانی که حفظ و حراست و کتمان آن به نفع منافع مردم و صیانت از موفقیت‌های نظام در عرصه جهانی باشد؛ مشروع، لازم و جایز بلکه واجب است اما اگر شرایط، عادی باشد و منافع ملی تحت فشار و خطر نباشد هیچ سرّی و هیچ پیام و عملکرد نباید از نظر جامعه و آحاد مردم مکتوم بماند. هر نظامی در بحث حیطه بندی اخبار و اطلاعات خود، ملاک‌های حقوقی و معقولی دارد که باید لحاظ شود؛ گرچه پس از گذشت زمان، انتشار آن از لوازم حفظ اعتماد مردم به حاکمیت است.

مشکل احمدی‌نژاد "دیده شدن" است/خداوند عاقبت احمدی نژاد را بخیر کند

عطریانفر درباره این احتمال که مطرح می‌شود احمدی نژادی ها پشت پرده انتشار این فایل بودند و حرف های اخیر رئیس جمهور سابق مبنی بر اینکه برخی مسئولان جزیره خریده اند تا به آنجا فرار کنند، گفت:فرمایشات آقای احمدی‌نژاد در طول این سال‌ها، به حدی رنگ باخته که اگر او بدتر از این نوع اتهام‌ها را هم مطرح کند، نه کسی باور می‌کند و نه او را می‌ستاید. بلکه اعتبار و منزلت محدود وی، نزد افکار عمومی روز به روز کمتر و کمتر می‌شود. مشکل آقای احمدی‌نژاد "دیده شدن" است. به هر رنگ و رو و ریا، او به خود حق می‌دهد برای پاسخ گفتن به تمنیات درونی و آرزوهای روحی و روانی خود، سخنانی را که نوعا التزامی به صحت و درستی آن ندارد، مطرح می‌سازد.خداوند عاقبت این نوع انسان‌ها را که تمام حقیقت و واقعیات روزگار خویش را در آئینه خودشیفتگی و خودباوری بی بنیاد خود می‌بینند، بخیر کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها