عباسی: نباید در مذاکرات بدنبال برد برد باشیم/ ایران فقط باید ببرد نه دیگران

کد خبر: 1063056

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگویی تفصیلی به پنج خرابکاری عمده در نطنز، توان رفع تحریم بانک مرکزی با زنجیره سانتریفیوژ 20 درصد، دوقطبی مذاکره و معیشت و استفاده انتخاباتی دولت از مذاکرات وین اشاره کرد.

عباسی: نباید در مذاکرات بدنبال برد برد باشیم/ ایران فقط باید ببرد نه دیگران

خبرگزاری فارس : فیزیکدان هسته‌ای است و در کارنامه اجرایی‌اش معاونت رئیس جمهور و ریاست سابق سازمان انرژی اتمی وجود دارد. 

در حال حاضر ۶۲ سال سن دارد که در یک سوء قصد، منتسب به عوامل موساد، در میدان شهید شهریاری تهران نزدیک دانشگاه شهید بهشتی مجروح شد.  

فریدون عباسی دوانی در حال حاضر نماینده کازرون و رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم است.

برای بررسی آخرین روند صنعت هسته‌ای و همچنین بازدید اعضای کمیسیون انرژی از تاسیسات هسته‌ای پس از خرابکاری صورت گرفته در مرکز نطنز و مذاکرات هسته‌ای ایران در وین با فریدون عباسی گفت‌وگو کردیم. 

مهم‌ترین محورهای این گفت‌و‌گو:

تلاش دشمن برای جذب ناراضیان در بدنه اجرایی کشور برای نفوذ

خرابکاری نطنز ماحصل تجربه 15 ساله دشمن 

تاکنون 5 بار در نطنز خرابکاری عمده صورت گرفته

انهدام شبکه برق داخلی و خارجی سانتریفیوژ‌های نطنز با تجمیع داده‌های بازرسان و جاسوسان

انفجار بمب در میز تست نهایی سانتریفیوژ که برای تعمیرات به خارج فرستاده شده بود

تخریب، انفجار، مذاکره و مدیریت؛ مسئولان بخشی از اهداف دشمن

تلاش عده‌ای برای حذف 2 نسل از سانتریفیوژ‌ی که بومی شده

نسل‌های جدید سانتریفیوژ ما را به عالم خیالی می‌برد

تعطیلی صنعت هسته‌ای از 84 تا 82 و از 92 تاکنون/ برنامه دشمن برای نابودی همه سانتریفیوژ‌های ایران

کارآیی یک زنجیره سانتریفیوژ 20 درصدی برای رفع تحریم‌ بانک مرکزی

نباید در مذاکرات بدنبال برد برد باشیم/ ایران فقط باید ببرد نه دیگران / مذاکرات برای برد، گام به گام نیست

دو قطبی مذاکره و معیشت را راه‌ انداخته‌اند/ در سال 92 دو قطبی صنعت و معیشت داشتیم

تصریح مصوبه مجلس بر راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک و اصرار دولت بر عدم آن

باید درصد غنی سازی را بیشتر کنیم تا برای رفع تحریم‌ها دنبال ما راه بیفتند

مذاکرات فعلی اقتدارآمیز نیست بلکه گام به گام و طبق گزاره برگ آنهاست

شاهد عدم انسجام مدیریت در حوزه‌های امنیتی هستیم/ از ضدجاسوسی و ضدخرابکاری دور شده‌ایم

دستگاه امنیتی به همه چیز می‌پردازد جز ضدجاسوسی/ تلاش عده‌ای برای پرونده سازی 

ورود عناصر نامطلوب به سازمان انرژی اتمی/ سهل‌انگاری‌ها موجب موفقیت خرابکاری‌ها می‌شود

جاسوسان می‌توانند به سازمان انرژی اتمی بروند ولی من ممنوع الورودم/ منافع شخصی جایگزین منافع ملی شده

طراحی دستیابی به اورانیوم غنی شده 90 درصدی

با سانتریفیوژ نسل یک به غنای 27 درصدی رسیدیم/ 60 درصد و بالاتر هم می‌شود 

تحریم با مذاکره حذف نمی‌شود بلکه فقط با اقتدار داخلی برداشته می‌شود

اصرار آمریکایی‌ها به مذاکرات برای ترسیم خط در انتخابات ریاست جمهوری

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در زمین غرب بازی می‌کند/ نباید با الگوی آنها پیش برویم

نیروهای دریایی و وزارت دفاع باید ساخت پیشران هسته‌ای را آغاز کنند

تفکر حاکم، تفکر تسلیم در برابر خواست دشمن

ابزار نظامی و رزمایش اهرم در دست مذاکرات/ دوران بزن و درو تمام شده؛ نزنی؛ می‌خوری

وجود حجم زیاد مواد هسته‌ای در داخل کشور بازدارندگی می‌آورد

مذاکره با سازش برای تسلیم شدن را نمی‌پذیریم

دشمن در حال تحمیل چیزی شبیه معاهده خلع سلاح/ حسن روحانی سیگنال‌های بدی به دشمن می‌دهد

مردم را فقیر کردند تا در مذاکرات همه چیز را بپذیریم/ متاسفم که نتوانستم روحانی را استیضاح کنم

 

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

فارس: بعد از خرابکاری‌های صورت گرفته در تأسیسات هسته‌ای نطنز چند تیم از کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی برای بررسی این حادثه اعزام شدند ماحصل این بررسی‌ها و دلیل بروز چنین رخدادی چه بوده است؟

عباسی:‌ در بحث صنعت هسته‌ای خیلی موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد و هر روزی که گذشته اطلاعات مربوط به توانمندی و امکانات ما در دسترس دشمنان قرار دارد.

جمع‌آوری اطلاعات هسته‌ای ایران از سوی دشمنان به 2 راه و روش انجام می‌شود که یکی از آن راه‌ها، به صورت رسمی و با اعزام بازرسان به داخل تأسیسات هسته‌ای است زیرا بازرس فردی متخصص بوده و هر آنچه می‌بیند ثبت می کند و هر دیتایی را که می‌تواند اندازه‌گیری کند و به دست آورد را ثبت کرده و یا ارسال می‌کند که این ارسال یا به صورت برخط و یا با استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای انجام می‌شود و یا اینکه اطلاعات را با خود می‌برد؛ اگر فرض کنیم که این اطلاعات بازرسان رسماً به کشوری که تابعیت آن را دارد ندهد اما همین که اطلاعات در سیستم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد قابل دسترسی برای دیگران است و افراد مختلف و کشورهای متعدد و دستگاه‌های جاسوسی می‌توانند بهره‌برداری لازم را برای طراحی خرابکاری انجام دهند.

** تلاش دشمن برای جذب ناراضیان در بدنه اجرایی کشور برای نفوذ

خرابکاری‌ها در صنعت هسته‌ای چند مدل می‌تواند باشد که یا به صورت سایبری است و با ارسال ویروس‌هایی که می‌تواند سیستم کنترلی تأسیسات هسته‌ای را به هم بزند و یا از طریق مواد منفجره با اندازه‌های متفاوت و یا خرابکاری صنعتی ؛ ضمن اینکه اشخاص هم می‌توانند خرابکاری کنند.

یک روش آن است که داده و اطلاعات را گرفته و برای از کار انداختن تأسیسات هسته‌ای ایران راه و روش طراحی می‌کنند همچنین از طریق جاسوسان هم می‌توانند در تأسیسات هسته‌ای ایران خرابکاری انجام دهند ولی چون کار درازمدتی است امکان نفوذ دادن افراد هم بسیار زیاد است.

امکان جذب افراد از داخل سیستم به دلیل نارضایتی‌ها و کم بودن اعتقاد و نداشتن هویت ملی وجود دارد که این موضوع خطری است که کشور ما را سال‌ها و دهه‌ها از همه ابعاد تهدید می‌کند زیرا هویت ملی برای ما بسیار مهم است؛‌ این در حالی است که باید هویت ملی را در کشور تقویت کنیم و این کار با نشان دادن کارآمدی نظام و کارآمدی کشور در همه ابعاد متصور است.

** خرابکاری نطنز ماحصل تجربه 15 ساله دشمن 

در نطنز اتفاقی که رخ داد از نظر علمی و فنی طراحی صورت گرفته منجر به آن شد آسیبی را به کشورمان بزنند که البته این طراحی آنها حاصل تجاربی است که حداقل 15 سال دشمن آن را کسب کرده و در طول این مدت دشمن راهکارهای مختلف مقابله با ما و کاستن از توانمندی علمی و فناوری در حوزه هسته‌ای و سایر حوزه‌های جهت‌گیری را داشته و سعی کرده این کارآمدی را بکاهد و یا آن را از بین برد و  روند آن را کُند، کند.

دشمن در طول سال‌های مختلف از هر آنچه در صنعت هسته‌ای به وجود آمده در حال داده برداری بوده و با متخصصین خود برای حمله و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران تشریک مساعی می‌کند که بتواند کمترین هزینه را داده و کمترین ردی از خود به جا بگذارد.

سیستم‌های حفاظتی ما کار خود را انجام می‌دهند ولی آنها هنوز تجارب لازم را برای مقابله با توانمندی دشمن پیدا نکرده‌اند؛ دشمن تقریباً از تمام فکر خود روی کره زمینی برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده می‌کند ولی ما محدودیت داریم و حتی از تمام فکر داخلی خود هم استفاده نمی‌کنیم زیرا بگیر و ببندها و حفاظت کردن‌ها بیشتر شامل افراد خودمان می‌شود.

** تاکنون 5 بار در نطنز خرابکاری عمده صورت گرفته

می‌توانیم جلوی افراد ماجراجو و کنجکاو را بگیریم ولی نمی‌توانیم راه دشمن را به طور کامل سد کنیم؛ بالاخره دشمن از یک رخنه نفوذ می‌کند که البته این کار دشمن به دلیل مداومت و ضربه‌زدن و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای با روش‌های مختلف به کار گیرد و می‌کوشد یک سوراخ را برای ضربه زدن پیدا کند.

تخریبی که در نطنز شده است بار اول نبوده و از نظر خرابکاری‌های عمده فکر می‌کنیم پنجمین بار است که در طول 15 سال گذشته حمله شدیدی به تأسیسات نطنز شده است البته تا حدودی آنها را خنثی کرده‌ایم ولی آسیب هم دیده‌ایم؛ دلیل این آسیب آن است که ما انسجام آن را در بازدارندگی نداریم و اگر شتاب‌زده عمل نکنیم و بازدارندگی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد دشمن حساب کند اگر ضربه‌ای به ما بزند ضربه سخت‌تری را دریافت خواهد کرد آن وقت وضعیت تغییر پیدا خواهد کرد. بهترین پدافند، آفند است و اگر ما برنامه‌ای داشته باشیم که در مقابل دشمن برنامه‌ریزی کنیم باید توان آفندی و ضربه زدن را دشمن در ما به وضوح ببیند.

فارس: جزئیاتی از خرابکاری صورت گرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز برایمان بگویید؛ روش کار به چه صورتی بوده و چرا نتوانستیم اقدامات لازم حفاظتی را انجام دهیم؟ 

عباسی: خرابکاری‌های صورت گرفته در نطنز نو و جدید است ولی موضوع خرابکاری و استفاده از مواد منفجره در این تأسیسات برای اولین‌بار نیست؛ با مواد منفجره خیلی کوچک که در گیج‌های خلاء یا سنسورهایی که میزان فشار کم را در ماشین‌های سانتریفیوژ اندازه‌گیری می‌کند و انفجار آن ماده که اندازه یک عدس بود موجب تخریب شد که این خرابکاری ساعت 30 دقیقه بامداد روز 15 شعبان سال 1390 صورت گرفت. این در حالی است که دشمن برای خرابکاری روزهای ایدئولوژیک را انتخاب کرده و برنامه‌ریزی می‌کند مانند روز قدس و نیمه شعبان و می‌کوشد مبارزه اعتقادی و خرابکاری و قدرت‌نمایی با جمهوری اسلامی را توأمان دنبال کند.

نیروهای ما به تدریج در حال تجربه هستند و حتماً باید یک پدیده‌های جدیدی اتفاق بیفتد تا بتوانیم روی آن کار کرده و آن را کشف کنیم. 

** انهدام شبکه برق داخلی و خارجی سانتریفیوژ‌های نطنز با تجمیع داده‌های بازرسان و جاسوسان

در خرابکاری اخیر در تأسیسات نطنز شبکه توزیع برق را هدف قرار دادند و کابل باتری‌های یدکی و باتری بک‌آپ و ذخیره انرژی را هدف گرفتند. در حالی که ما نباید قطعی برق در ماشین‌های سانتریفیوژ داشته باشیم.

آسیب‌پذیری سانتریفیوژها در اثر قطعی برق است و دشمن طوری برنامه‌ریزی کرده بود که برق را قطع کند؛ در همین راستا قبل از سال 90 پایه دکل برق نزدیک نطنز را منفجر کردند ولی دکل نیفتاده بود که منجر به قطعی برق شود.

تصور آنها این است که ما در تأسیسات هسته‌ای از برق بیرونی استفاده می‌کنیم ولی اینگونه نیست این در حالی است که آنها در بازه 15 ساله فهمیده‌اند که ما برق را لزوماً از بیرون تأسیسات هسته‌ای استفاده نمی‌کنیم. یا اگر برق را از خارج تأسیسات هسته‌ای بگیریم آن را در جای دیگر مصرف می‌کنیم و برق اصلی تأسیسات هسته‌ای را از جای مطمئن‌تری می‌گیریم اما این بار طراحی دشمن آن بود که قسمت انتهایی توزیع برق را مورد هدف قرار دادند و همزمان کابلی که از باطری‌خانه می‌آمد را هم منفجر کردند؛ متأسفانه طوری مواد منفجره را کار گذاشتند که تمامی این موارد آسیب ببیند می‌توانم بگویم طراحی خاصی را براساس داشته‌هایشان از داده‌های مختلف یا از طریق رؤیت جاسوسان و یا بازرسان است را عملیاتی کردند.

** انفجار بمب در میز تست نهایی سانتریفیوژ که برای تعمیرات به خارج فرستاده شده بود

البته باید بین جاسوس و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاوت قائل شویم و لزوماً نمی‌توانیم هر بازرسی را جاسوس تلقی کرد هرچند که آژانس می‌گوید با خرابکاران ارتباطی ندارد ولی به جمع‌آوری داده‌ها برای اقدامات خرابکاری کمک می‌کند.

یکی از انفجارهای صورت گرفته در نطنز مربوط به انفجار در یک میز سنگین که خرید خارج از کشور بود، انجام شد که متأسفانه مواد منفجره در این میز کار گذاشته شده بود این انفجار در یک سوله مونتاژ سانتریفیوژ که به منظور تست‌‌های نهایی این ماشین‌ها برای نصب در خط نهایی بود انجام شده بود؛ متأسفانه این اقدام خرابکاری در این گلوگاه با انفجار آن میز صورت گرفت که در آن سوله تجهیزات زیادی از بین رفت.

وقتی به مرور زمان مسائل عادی شود دقت‌های امنیتی کم می‌شود و روزمرگی‌ها کار را به اینجا می‌رساند که اقدامات خرابکاری موفقیت‌آمیز باشد؛ فردی که نفوذ می‌کند می‌توانند خیلی مثبت جلوه دهد و با نگهبانان و نیروهای حفاظتی دوست شود و یا از رانت مسئولین استفاده کند تا در این نهاد به این افراد برای ورود و خروج ساده گرفته و خودرویش را بازرسی نکنند.

** تخریب، انفجار، مذاکره و مدیریت مسئولان بخشی از اهداف دشمن

به نظرمی‌رسد که باید در موضوع حفاظت در سایت‌های هسته‌ای سخت‌گیری بیشتری انجام دهیم این در حالی است که حتی اجازه ورد به نیروهای داخلی اعم از اساتید و دانشجویان دکترا داده می‌شود. در حالیکه می‌توانیم به آنها فقط اجازه ورود به آزمایشگاه‌های مرکزی بدهیم و نباید آنها به مراکز هسته‌ای و حساس بیایند؛ لازم نیست نمایندگان مجلس به تأسیسات هسته‌ای و مراکز حساس رفته و از آنجا بازدید کنند ؛ دلیلی ندارد که اجازه آن کار به آنها داده شود همین موضوع در مورد عدم ورود بازرسان هم صدق می‌کند. 

افرادی که در هر مرکز حساس کشور کار می‌کنند باید حتماً گزینش‌های سخت شده باشند و همینطور وقتی افراد را استخدام می‌کنند آنها را وارد مراکز حساس نکنند و حتماً باید این افراد لایه‌های امنیتی را طی کرده و تست‌های روان‌شناسی و مادی شوند. همچنین ارتباطات خارجی آنها بررسی شود و بعد از یک دوره‌ای که جاهای عادی کار کردند و شناخته شدند به جاهای دیگری منتقل شوند.

حملات به مراکز هسته‌ای پیش از این هم صورت گرفته است ولی دشمن فقط از تأسیسات نطنز وارد نمی‌شد زیرا دشمن در عین اینکه برای تخریب و انفجار برنامه‌ریزی می‌کند برای مذاکره هم برنامه‌ریزی کرده و حتی مسئولین ما را هم مدیریت می‌کنند یعنی با فرستادن کارشناسانی که می‌توانند ذهن این افراد را شکل داده و روی مدیریت آنها تأثیر بگذارند اقدام می‌کنند.

** تلاش عده‌ای برای حذف 2 نسل از سانتریفیوژ‌ی که بومی شده

ما تمامی موارد مذکور را در ظرف 20 تا 25 سال گذشته داشته‌ایم و حتی شکل دادن ذهن مدیران و اثر بر روی تصمیم‌گیری آنها را هم داشته ایم؛ مثالی می‌زنم که سانتریفیوژ چه ارزشی برای دشمن دارد که اینقدر روی آن تمرکز کرده و عملیات خرابکاری انجام می‌دهند.

سانتریفیوژ نسل یک ایران که راندمان جداسازی آن پایین است چرا اینقدر برای دشمن حساس است؟ سانتریفیوژ نسل یک بومی شده است و چون ما علم و فناوری آن را داشته و مواد تولیدی آن را در داخل کشور داریم و کارگاه ساخت داخلی آن را هم در اختیار داریم بالانس و مونتاژ این سانتریفیوژ در اختیارمان است ضمن اینکه ما تعمیر و بهره‌برداری آن را هم بلد هستیم و چون زنجیره تولید و استفاده و تعمیرات ماشین سانتریفیوژ نسل یک کامل است در برجام این نسل را حذف کردند و به ما گفتند که بعد از هشت سال حق ندارید از این نسل استفاده کنید. یا مدل دیگری از سانتریفیوژ یعنی IR2M که M اصلاح نسل دوم محسوب می‌شود، است؛ طبق برجام اجازه ندادند که از یک بازه زمانی از آن استفاده کنیم زیرا این نسل هم تا 90 درصد و تا قبل از سال 92 بومی‌سازی شده و آن را نصب کردیم و از آن بهره‌برداری هم کرده بودیم ضمن اینکه راندمان جداسازی بالاتری هم داشت و سو بیشتری از آن می‌گرفتیم.

نسل یک و 2 سانتریفیوژ بومی شده و کار خودمان است و پایدار و تکرارپذیر هستند ولی دشمن مرتب به ما وعده سانتریفیوژهای بالاتر می‌دهد که چرایی این وعده دشمن جای ابهام و سؤال دارد در حالیکه آنها هیچ علاقه‌ای به ما نداشته و به دنبال پیشرفت ما نیستند؛ اینکه دشمن ما را به چه چیزی که خودمان نساخته‌ایم حواله می‌دهد و مواد تولیدی آن را نداشته و امکان تست آن را نداریم یعنی وعده سرخرمن برای رسیدن به مرزهای تکنولوژی.

** نسل‌های جدید سانتریفیوژ ما را به عالم خیالی می‌برد

دشمن در حال مدیریت برخی افراد و مسئولان است و می‌گوید که کارخانه‌ات را تعطیل کن البته این تعطیلی مربوط به سال 92 نیست بلکه آنها به دنبال تعطیلی تفکر هستند؛ یک تفکر خاصی همواره فرار رو به جلو می‌کند و با زیبا جلوه دادن نسل‌های جدید ماشین سانتریفیوژ ما را به یک عالم خیالی می‌برد و مسئولین ارشد متأسفانه مدیریت می‌شوند.

همین سؤال را از رئیس جمهور به دبیر شورای عالی امنیت ملی در سال 89 پرسیدم که آیا شما مشکلی در مذاکرات دارید که کارخانه تولید ماشین سانتریفیوژ را تعطیل کردید. آنها به من پاسخ دادند که به ما گفتند از نظر فنی این نسل از سانتریفیوژها خوب نیست و نسل جدید می‌خواهد بیاید ولی من به آنها گفتم که نسل جدید کمتر از سه سال آینده بیرون نمی‌آید ضمن اینکه در مذاکرات هسته‌ای هم چیزی در دستان شما نیست زیرا هدف دشمن همین 5 تا 6 هزار سانتریفیوژی است که در اختیار داریم و دشمن برای آن برنامه‌ها دارد. 

عقل حکم می‌کرد که هرچه ماشین سانتریفیوژ در اختیار داشتیم را به کار بگیریم چرا که این موضوع در مذاکرات هسته‌ای به نفع ما بود و ما برنامه غلط تعطیلی کارخانه ماشین سانتریفیوژ را به هم زدیم و ماشین تولید کردیم که این اقدام ما در نهایت به نفع کشورمان شد. 

** تعطیلی صنعت هسته‌ای از 84 تا 82 و از 92 تاکنون/ برنامه دشمن برای نابودی همه سانتریفیوژ‌های ایران

دشمن زمانی که برای نابودی سانتریفیوژهای ایران در سال 90 اقدام کرد ما به تعداد کافی ماشین سانتریفیوژ تولید کرده بودیم و ظرف 2 تا 3 روز آن را جایگزین کردیم و سپس تولید اورانیوم غنی‌شده را به اندازه قبلی رساندیم و عملاً اجازه ندادیم دشمن در کارش موفق شود ولی برنامه‌ریزی برای از بین بردن همه 5 تا 6 هزار سانتریفیوژ را داشتند مانند اقدام اخیر آنها در تأسیسات هسته‌ای نطنز.

نباید انتظار داشته باشیم در آینده اتفاقی در تأسیسات هسته‌ای کشورمان رخ ندهد زیرا دشمن به صورت مداوم در حال تخریب ما است؛ متأسفانه در مذاکرات هسته‌ای و بدون ویروس و خرابکاری انسانی سانتریفیوژها را به دست خودمان تعطیل کردیم که این کار در بازه زمانی سال 82 تا 84 صورت گرفت و تکرار آن هم در سال 92 بود.

فارس: برخی کارشناسان معتقد هستند که صنعت هسته‌ای بدون راهبردی اصلی دنبال می‌شود و هر دولت و هر رئیس جمهور بر اساس علاقه‌مندی‌هایش این دستاورد مهم کشورمان را مدیریت می‌کند؛ شما چقدر با این نظر موافقت هستید؟ 

عباسی: متأسفانه یک راهبرد مشخص در زمینه هسته‌ای در کشورمان دنبال نمی‌شود و رئیس جمهور می‌خواهد نظر شخصی خود را دنبال کند و یا نظریه‌ایی که نظریه‌پردازان وابسته فکری به او می‌دهند را عملیاتی کنند. 

** کارآیی یک زنجیره سانتریفیوژ 20 درصدی برای رفع تحریم‌ بانک مرکزی

در موضوع هسته‌ای، هوایی، ماهواره و مسئله‌ای که با علم روز سروکار داشته باشد ما با یک تئوریسین‌هایی مواجه‌ایم که ذهن رئیس جمهور را در جهت تعطیلی آنها شکل می‌دهند که سند این حرف من رفتار آقای روحانی در بازه سال 82 تا 84 و آمدن او در سال 92 است.

در سال 92 قبل از اینکه آقای روحانی دولت را تحویل بگیرد من به او گفتم که فلان تعداد سانتریفیوژ داریم و 11 هزار عدد آن کار می‌کند و حدود هفت هزار سانتریفیوژ نصب شده و آماده راه‌اندازی است و برای اینکه دست شما در مذاکره پر باشد ما این ماشین‌ها را استارت می‌زنیم و شما بهتر است آن را گردن دولت قبل بیندازید و بگویید که آنها این کار را کرده‌اند و سپس با دست پر با دشمن مذاکره کنید و از او امتیاز بگیرید.

ما اندازه نیازمان سانتریفیوژ داشتیم و می‌توانستیم مازاد بر نیاز را مذاکره کنیم و منجر به رفع تحریم‌ها علیه کشورمان شویم. اما متأسفانه برخی رسانه‌های وابسته به دولت این موضوع را به سخره می‌گیرند و باور ندارند که یک زنجیره سانتریفیوژ 20 درصدی می‌تواند در برابر رفع تحریم‌ بانک مرکزی کارایی داشته باشد زیرا خودشان عرضه ندارند و چون عرضه و باور ندارند و از دشمن می‌ترسند فکر نمی‌کنند که می‌توان با عزت و قدرت و اقتدار مذاکره کرد.

** نباید در مذاکرات بدنبال برد برد باشیم/ ایران فقط باید ببرد نه دیگران 

ما باید بین مذاکره با هدف تسلیم، بازندگی و باخت با مذاکره با هدف برای بردن تفاوت قائل شویم.

ما دنبال برد برد در مذاکرات هسته‌ای نیستیم و نباید هم باشیم و اصلاً چرا باید دشمن در مذاکرات هسته‌ای از ما ببرد؛ دشمن تاکنون هرچه خواسته تخریب و تحریم کرده و دلیلی ندارد که ما در مذاکرات به دشمن اجازه دهیم باز هم ما را تحریم کند و باز هم در اجرای تعهداتش تأخیر داشته باشد. مذاکره ما فقط باید در جهت برنده شدن ایران در مذاکرات باشد نه برنده شدن طرف‌های مقابل زیرا آنها با ما جنگ اقتصادی داشته و بی‌دلیل  با خبرهای دروغین علیه جمهوری اسلامی اقدام کرده‌اند.

باید تیم مذاکره کننده برای برد در مذاکرات حضور پیدا کند ضمن اینکه مذاکرات برای برد، گام به گام نیست زیرا مشخص است باید همه تحریم‌ها برداشته شود و ما هم به تعهدات خود عمل کنیم؛ چه فایده‌ای دارد که بیش از سه سال به تعهدات خود عمل کنیم ولی دشمن یکی از تعهداتش را هم انجام ندهد؛ چه فایده‌ای دارد مذاکره کنیم و همان گذاره برگ آمریکایی‌ها را که فروردین 94 بیرون آمد را در آذرماه امضا کنیم.

** دو قطبی مذاکره و معیشت را راه‌ انداخته‌اند/ در سال 92 دو قطبی صنعت و معیشت داشتیم

آیا تیم مذاکره کننده تغییر پیدا کرده است؟ اینها همان تفکر سال 82 تا 84 هستند و همان شیوه را هم‌اکنون جلو می‌برند؛ سال 92 با در دست گرفتن دستگاه اجرایی و تجاربی که کسب کردند آمدند و کشور را در مذاکرات هسته‌ای تحت فشار گذاشتند و دو قطبی مذاکره و معیشت را راه‌ انداختند. مانند دو قطبی صنعت و معیشت که سال 92 آن را پیگیری کردند؛ متأسفانه این جریان از فشارهایی که دشمن به مردم آورده بود سوءاستفاده سیاسی کرد.

دولت در طول 2 سال اخیر هیچ نظریه مشخص اقتصادی نداشته که وضعیت کشور را درست کند و دقیقاً در جهت کاهش ارزش پول ملی قدم برداشت و همین افرادی که سال 96 مردم را از دلار پنج هزار تومانی می‌ترساندند خیلی راحت دلار 25 تا 30 هزار تومانی را به مردم تحمیل کردند؛ با برنامه‌ریزی خاصی در بورس کشور ارزش پول ملی را کاهش دادند و سرمایه‌های مردم را از دست آنها جمع کرده و آنها را فقیرتر کردند تا ابزار مذاکره را پیدا کنند ضمن اینکه ایجاد صف مرغ هم برای تحمیل شروع مذاکرات بود. 

جمهوری اسلامی آنقدر متخصص و نابغه دارد که بتواند بحث مرغ و تخم‌مرغ را حل کند و فقط یک برنامه‌ریزی ساده می‌خواهد و به راحتی می‌توان شبکه توزیع را کنترل کرد ولی چرا رها است و چرا این همه مدت وزارت صمت بدون سرپرست رها شد و یا دائماً سرپرست عوض کرد زیرا دستی در کار است و برنامه‌ریزی می‌کنند تا به مذاکره برسند.

** تصریح مصوبه مجلس بر راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک و اصرار دولت بر عدم آن

چرا مذاکره را پایان عمر دولت انجام می‌دهند و آیا نمی‌توانستند این مذاکره را در طول چند سال گذشته پیگیری کنند؟ حتماً باید مجلس وارد می‌شد تا برای دولت دیکته کند که چه کاری بایستی انجام دهد و قوه مجریه را ملزم کند تعهدات برجامی را کاهش بدهد و تکالیف برجامی را انجام ندهد تا دشمن پای میز مذاکره بیاید.

حالا که طرف مقابل پای میز مذاکره آمده است به جای آنکه دولت به تکالیفش در کاهش تعهدات برجامی‌اش درست عمل کند متأسفانه سست عمل می‌کند.

بازدید نمایندگان مجلس از تأسیسات هسته‌ای صورت گرفته است ولی طبق گزارش بازدید مشخص شد که راکتور 40مگاواتی آب سنگین اراک وجود ندارد و متأسفانه همان خط سابق را دنبال می‌کنند و از راکتور جدید خبری نیست در حالی که مصوبه مجلس تصریح دارد که باید راکتور آب سنگین 40 مگاواتی در اراک باشد و بایستی همان راکتور قبلی کار شود اما هیچ اقدامی نشده است.

صریحاً به من قبل از بازدید گفتند که شما راکتور 40 مگاواتی را نخواهید دید و یک راکتور به‌روز شده را می‌بینید در حالی که این راکتور جدید مصوبه مجلس نیست.

** باید درصد غنی سازی را بیشتر کنیم تا برای رفع تحریم‌ها دنبال ما راه بیفتند

دولت برای رفع تحریم‌ها قدمی برنمی‌دارد در حالیکه باید کاری کند که همه تحریم‌ها به یکباره لغو شده و آمریکایی‌ها به تعهدات خود بازگردند. 

هم‌اکنون شکل کار در حال تغییر است و به نظر می‌رسد آمریکا در حال احیای 5+1 بدون ایران است؛ ما هم کار خفتی کردیم که 4+1 صحبت کردیم. در صورتی که ما باید همان موقع که آمریکا از برجام بیرون آمد تکالیف خود را انجام نمی‌دادیم و وضعیت صنعت هسته‌ای را به شرایط قبل بازمی‌گرداندیم و حالا آنها بایستی دنبال ما می‌دویدند؛ همین‌طور که قبل از سال 92 آمریکایی‌ها وقتی دیدند که ما در زمینه غنی‌سازی و از نظر کمی 3.5 تا 5 درصد اورانیوم غنی شده پیشرفت کرده‌ایم و اورانیوم 20 درصد را هم تولید کرده‌ایم و ظرفیت غنی‌سازی 20 درصد را سه برابر کردیم و حتی امکان غنی‌سازی بالاتر را هم داریم پای میز مذاکره با ایران نشستند تا جلوی این پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران را بگیرند زیرا نتوانستند با خرابکاری و مدیریت کردن و تهدید نظامی جلوی ایران را بگیرند.

** مذاکرات فعلی اقتدارآمیز نیست بلکه گام به گام و طبق گزاره برگ آنهاست

مذاکرات امروز هم نتیجه نخواهد داد و نتایجش برای گروه‌های سیاسی داخلی مصرف داخلی دارد و مردم حتماً‌ باید توجه کنند  مذاکره‌ای که با تأخیر انجام شده و تکالیفی که مجلس جدید بر دوش دولت گذاشته باید هرچه زودتر عملیاتی شود و الزام دولت به رفع تحریم‌ها است تا مشکلات اقتصادی مردم حل شود؛ ولی چگونه شده است که این موضوع تاکنون حل نشده است.

مجلس روش و اقتدار را برای دولت به منظور رفع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی گذاشته است تا مذاکره هم صورت بگیرد.

مذاکرات فعلی مذاکره اقتداری نیست بلکه مذاکره گام به گامی است که ما را به سمت گزاره برگ برجامی می‌برد که در نهایت به عنوان برجام امضا شد. 

فارس: با وجود آنکه معاونت حفاظت در سازمان انرژی اتمی وجود دارد اما چرا حجم زیادی از خرابکاری موفقیت‌آمیز در تأسیسات هسته‌ای به وقوع پیوسته است.آیا آنها با شرایط روز خود را وفق نداده‌اند یا اینکه پروژه نفوذ دشمن پیشرفت داشته است.

عباسی: مسئله‌ای هسته‌ای در کشورمان بیش از حد امنیتی شده است در حالیکه خیلی از جاها و کارهای آن امنیتی نیست هرچند که مقداری از کارهای این صنعت امنیتی است من معتقدم که همه سانتریفیوژها امنیتی نیستند و می‌توان قطعاتی از این ماشین‌ها را در بیرون از سازمان انرژی اتمی تولید کرد. فقط باید مونتاژ آن در شرایط امنیتی و حفاظتی صورت گیرد و عملاً گلوگاه اصلی همان مونتاژ است. ولی متأسفانه در همان گلوگاه بمب منفجر کردند.

** شاهد عدم انسجام مدیریت در حوزه‌های امنیتی هستیم/ از ضدجاسوسی و ضدخرابکاری دور شده‌ایم

سانتریفیوژها را 40 تا 50 متر زیر زمین برده و حجم زیادی بتن‌ریزی کرده‌اند در حالی که فایده‌ای ندارد و این تصور مربوط به جنگ جهانی دوم است که خیلی از چیزها باید به زیرزمین برود زیرا دشمنان ویروس رایانه فرستاده و حمله سایبری می‌کنند یا اینکه مواد منفجره به داخل تأسیسات و زیرزمین ارسال می‌کنند.

نباید تصور کرد که جنگ فقط از مسیرهای هوایی و موشکی است و به همین دلیل هسته‌ای را زیر زمین ببریم؛ هرچند که این اقدام برای پرهیز از بمباران خوب است ولی بقیه تمیهدات حفاظتی و امنیتی چه می‌شود؟ اگر مواد منفجره به سایت هسته‌ای وارد شد چه باید کرد؟

متأسفانه به دلیل عدم انسجام مدیریت در حوزه‌های امنیتی و دخالت نیروهای امنیتی در موارد دیگر که در زمره وظایف اجرایی محسوب می‌شود این کارها صورت گرفته است و آنها از بحث‌های ضد جاسوسی و ضد خرابکاری دور شده‌اند در حالی که قبلاً من این موضوع را تذکر داده بودم.

** دستگاه امنیتی به همه چیز می‌پردازد جز ضدجاسوسی/ تلاش عده‌ای برای پرونده سازی 

من وقتی که مسئول سازمان انرژی اتمی شدم آسیب‌شناسی انجام دادم و دیدم که دستگاه امنیتی به همه چیز می‌پردازد جز ضدجاسوسی.

چه دلیلی دارد که خانه سازمانی و وام، آمبولانس و پدافند غیرعامل در دست اینها باشد و حتی این افراد مدیران سازمان انرژی اتمی را تعیین می‌کردند؛ رئیس سازمان انرژی اتمی چه کاره است در صورتی که رئیس این سازمان مسئول امنیت محسوب می‌شود و نمی‌شود که رئیس دستگاه در امور مالی و اجرایی مسئولیت داشته باشد ولی در حوزه امنیتی مسئولیتی نداشته باشد لذا نصب آن عنصر امنیتی با هماهنگی وزارت اطلاعات است ولی مسئولیت آن با رئیس سازمان انرژی اتمی است؛ این موضوع مشکلی بود که ما با آن مواجه بودیم یعنی اگر ما یک نیروی قابلی را بنا داشتیم که به انرژی اتمی بیاوریم تا بتواند در حوزه اجرا تحولی ایجاد کند با سد این افراد مواجه بودیم و حتی تلاش کرده بودند که پرونده نداشته را برای آن فرد درست کنند و  همین موضوع را من به شخصه به وزیر اطلاعات گفتم.

** ورود عناصر نامطلوب به سازمان انرژی اتمی/ سهل‌انگاری‌ها موجب موفقیت خرابکاری‌ها می‌شود

همین عناصر بودند که به وظایف‌شان عمل نمی‌کردند و همین عناصر هم اکنون حضور دارند هر چند که در دوران من در سازمان انرژی اتمی یک پاکسازی صورت گرفت و تا حدی هم جلوی کارهای مخل آنها را گرفتیم ولی کارهای جزیی توسط دشمن هم انجام شد که البته برنامه‌ریزی آن مربوط به 4 تا 5 سال پیش از آن بود.

در دوران من به دلیل برخی غفلت‌ها که برخی نیروها حرف گوش نمی‌دادند برخی حوادث به وقوع پیوست و با آنکه این افراد نیروهای خوبی بودند ولی حرف گوش نمی‌دادند و وقتی به آنها می‌گفتیم بروید فلان‌جا را بازرسی کنند فکر می‌کردم که کارهای آنجا در مسیر درست است و عملاً بازرسی صورت نمی‌گرفت که این کارها اشتباهات اجرایی است.

همان زمان که یکسری اتفاقات ناگوار رخ داده بود نیروی امنیتی حاضر نبود که مسئولیتی را بپذیرد و فوری تلاش می‌کردند گردن نیروهای اجرایی بیندازند در صورتی که تجهیزات نزد آنها است و بایستی چک و خنثی انجام می‌دادند ولی سهل‌انگاری کردند و متأسفانه باز هم این عناصر سر کار ماندند.

متأسفانه رئیس وقت سازمان انرژی اتمی این عناصر نامطلوب را دوباره وارد این سازمان کرده است و همه چیز را به دست آنها داده است.

** جاسوسان می‌توانند به سازمان انرژی اتمی بروند ولی من ممنوع الورودم/ منافع شخصی جایگزین منافع ملی شده

من با توجه به اطلاعاتی که دارم ورودم به سازمان انرژی اتمی ممنوع است این در حالی است که جاسوسان به راحتی وارد این سازمان می‌شوند این در حالی است که از من کمک نگرفتند که شما تجاربی در این زمینه دارید و برای مقابله با دشمن نظر مشورتی دهید و حتی حاضر نشدند از مشورت فردی شبیه به من هم استفاده کنند چرا که دلسوزان زیادی در کشور وجود دارد.

می‌توانند از نیروهای نظامی و انتظامی به درستی استفاده کنند چرا که آنها قابلیت خوبی داشته و دارند ولی اگر ما همه چیز را متمرکز برخی افراد کنیم که آنها کارهای متفرقه زیادی انجام داده و به دنبال منافع شخصی هستند آسیب‌های زیادی را در تشکیلات راهبردی کشور می‌بینیم.

فارس:‌ گویا برنامه‌ریزی لازم برای رسیدن به غنی‌سازی 60 درصد در 10 سال پیش صورت گرفته است هرچند که ما طبق قانون بایستی به سمت غنی‌سازی بالاتر برای استفاده در پیشران‌‌های هسته‌ای هم حرکت کنیم. 

عباسی:‌ بحث پیشران هسته‌ای از مدت‌ها پیش در کشور مطرح بوده است و این موضوع شاید در بازه زمانی 15 تا 20 سال پیش مطرح بوده است و جمع‌آوری منابع را از منابع آشکار خارجی داشته‌ایم و در همین راستا کتب مختلفی را جمع‌آوری کرده‌ایم و نرم‌افزارهای مختلف و اطلاعات اینترنتی خوبی را ذخیره کرده‌ایم و حتی طراحی‌های اولیه‌ای هم در مورد ساخت شناورهای سطحی صورت گرفته بود. برای مثال در دنیا این شناورها چگونه ساخته شده و اورانیوم غنی شده در آنها چند درصد است و در همین راستا حجم راکتور باید باشد. 

** طراحی دستیابی به اورانیوم غنی شده 90 درصدی

سال94 در مصوبه مجلس در موضوع برجام بحث پیشران هسته‌ای و رادیوگرافی نوترونی ذکر شده است که در آن موقع ما به جناح فکری خارج از برجامیان در آن دوره مجلس کمک کردیم و چون در گذشته درباره پیشران هسته‌ای کار شده بود و در مصوبه مجلس قرار دادند و عملاً این موضوع را به مدافعان برجام در مجلس تحمیل کردیم. چرا که آنها می‌خواستند شتابزده کار کنند و هر آنجه به آنها می‌دادیم در مصوبه مجلس قرار می‌دادند. 

در همان موقع ما برآوردی که کرده بودیم متوجه شدیم چگونه می‌توانیم ماشین‌های سانتریفیوژ را چیده و نحوه گازدهی به آنها چگونه باشد و توانستیم چگونگی کسب اورانیوم غنی‌شده بین 56 تا 60 درصد را متوجه شویم و حتی برآورد کرده و طراحی لازم را داشتیم تا به اورانیوم غنی شده 90 درصد هم برسیم. 

ما فقط یکبار از غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد بالاتر رفتیم که آن هم به سازمان بین‌المللی اتمی اطلاع دادیم و در آن زمان غنی‌سازی به 27 درصد رسید که این کار در اثر اشتباه اپراتور هنگام تغییر شیفت صورت گرفت و بلافاصله بعد از بالا رفتن درصد غنا فوراً به آژانس بین‌المللی اتمی اطلاع دادیم که آنها نگویند ایران تخلف کرده است.

** با سانتریفیوژ نسل یک به غنای 27 درصدی رسیدیم/ 60 درصد و بالاتر هم می‌شود 

این اتفاق در همان ماشین‌های نسل یک صورت گرفت و وقتی غنی‌سازی با این ماشین‌ها بالاتر از 27 درصد شد امکان رسیدن به بالاتر از آن هم وجود دارد و ما می‌توانیم با همین نسل از سانتریفیوژ به اورانیوم 60 درصد هم برسیم ولی فقط زمان بیشتری برای تولید آن لازم است تا جرم مشخصی تولید شود.

ما اگر زمان و فرصت و سال‌ها را از دست نمی‌دادیم هم‌اکنون می‌توانستیم ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ IR2M را جایگزین نسل یک کنیم ولی جمع کردن‌ متعدد سانتریفیوژها ما را از اجرای این برنامه عقب انداخت.

فارس: بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها آقای قالیباف رئیس مجلس به شما و آقای ذوالنوری به عنوان  رؤسای کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی مأموریت داد تا توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را بررسی کنند آیا این موضوع بررسی شد؟

عباسی:‌ من خیلی به این مأموریت خوش‌بین نیستم چرا که با من برای اجرای این مأموریت مشورتی صورت نگرفت. البته می‌توانیم بگوییم که این موضوع را به کمیسیون انرژی سپرده‌اند ولی هنوز قالب بررسی موضوع کمیسیون امنیت ملی است؛ جلسات بیشتری از سوی کمیسیون امنیت ملی با موضوع مذاکرات هسته‌ای برگزار می‌شود و چون این چارچوب از قبل بوده است آنها زودتر این نشست‌ها را با مسئولین هسته‌ای، وزارت خارجه و انرژی اتمی برپا می‌کنند بدون آنکه ما خبری داشته باشیم و بحث‌های تخصصی هم در همان جا انجام می‌شود که البته این نقیصه‌ای بزرگ محسوب می‌شود ولی خوشبختانه و بعد از مصوبه اخیر مجلس با عنوان طرح راهبردی برای لغو تحریم‌ها هماهنگی بیشتری بین ما به عنوان کمیسیون انرژی با کمیسیون امنیت ملی به وجود آمده و حتی در بازدید نمایندگان از تأسیسات هسته‌ای تیم تخصصی ما که افراد فنی و تحصیلکرده رشته‌های مهندسی برق، مکانیک، انرژی و شیمی هستند حضور داشتند. 

** تحریم با مذاکره حذف نمی‌شود بلکه فقط با اقتدار داخلی برداشته می‌شود

من چون خودم خیلی به این موضوع امیدوار نبودم و کارهای دیگری هم داشتم بررسی کردم و دیدم این بازدید اتلاف وقت است زیرا برای من راکتور اراک مهم است و آن را اساسی می‌دانم ولی با این حال می‌دانم که آن راکتور وجود ندارد و کافی است که فقط من چند خبر فنی مربوط به مسائل هسته‌ای کشور را دنبال کنم و خیلی هم نمی‌خواهد از افراد درون تشکیلات سازمان انرژی اتمی سؤالاتی بپرسم و همچنین می‌توانم از طریق گزارشات آشکار آژانس بین‌المللی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران موضوعات را متوجه شوم و حتی می‌توانم میزان درصد غنی‌سازی و نصب سانتریفیوژها با نسل‌های مختلف را متوجه شوم و عملاً نیازی به حضور فیزیکی من در بازدیدها نیست.

بیشتر دلیل بازدید نمایندگان مجلس از انفجار صورت گرفته در تأسیسات هسته‌ای نطنز آن است که چگونگی این اتفاق را متوجه شویم؛ این در حالی است که یکی از اساتید برق که بازدید کرده بود بعد از این بازدید گزارش داد که چگونه این کابل‌ها قطع شده است و عملاً این بازدیدها به منظور اطلاع بیشتر صورت می‌گیرد ولی با این حال این بازدیدها نه تنها دردی از صنعت هسته‌ای دوا نمی‌کند بلکه مشکلات معیشت و تحریم‌ها را هم حل نمی‌کند. 

تحریم با مذاکره برداشته نمی‌شود بلکه تحریم‌ها فقط با اقتدار داخلی برداشته می‌شود یعنی اگر ما به اقتصاد کشور بپردازیم و تلاش کنیم ارزش پول ملی را بالاتر ببریم و منابع داخلی را مدیریت کنیم مشکل اقتصادی کشور حل خواهد شد. این در حالی است که همه اقتصاد کشورمان به خارج و فروش نفت ربط ندارد. این در حالی است که اینکه ارز وارد کشور شود خوب است و پروژه‌های مختلف در کشور راحت‌تر صورت می‌گیرد ولی با این حال هزینه‌های کشور هم بالا می‌رود.

** اصرار آمریکایی‌ها به مذاکرات برای ترسیم خط در انتخابات ریاست جمهوری

تحریم‌ها باعث شده است که خیلی از جوانان در کشورمان شغل پیدا کرده و حتی شغل‌های جدید ایجاد شود، نباید خیلی اسم هسته‌ای بزرگ کنیم و فکر کنیم که با صنعت هسته‌ای تحریم‌ها حذف می‌شود بلکه دشمن یک چیزی را در دستانش به عنوان ابزار و حربه گرفته است و می‌گوید حالا بایستی به تکالیف‌تان عمل کنید این در حالی است که ما وقتی تکالیف‌مان را در طول چند سال عمل کرده‌ایم. مگر چه چیزی جز تحریم بیشتر، تحریم مقامات، تحریم سپاه و ارتش و ... نصیب کشورمان شده است و به نظر می‌رسد هر آنچه باعث اقتدار و افتخار برای ایران است غربی‌ها و معاندین یا به بهانه تروریسم و یا به بهانه سلاح‌های کشتار جمعی و یا حقوق بشر تحریم کرده‌اند.

نبایستی در مذاکره را ببندیم به شرطی که پشت آن مذاکره اقدامات اقتصادی باشد این در حالی است که پیش از این مذاکرات در حالی صورت می‌گرفت که هم اورانیوم غنی شده 20 درصد داشتیم و هم سوخت تهران ساخته شده بود و آن زمان غنی‌سازی 20 درصد را به فردو بردیم و تلاش کردیم اقتدار خود را نشان دهیم و همان زمان مذاکرات بسیار جدی شد ولی تا به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک شدیم مذاکرات از سوی آمریکایی‌ها متوقف شد.

نکته جالب آن است که مذاکرات وین در حالی از سوی آمریکایی‌ها به صورت مستمر دنبال می‌شود و هر روز سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در این باره سخنرانی می‌کند و اندیشکده‌های بین‌المللی در این باره گزارش منتشر می‌کنند و گزاره برگ صادر می‌کنند زیرا می‌کوشند خط را ترسیم کرده و در نهایت به انتخابات ریاست جمهوری که در پایان خرداد سال جاری برگزار می‌شود برسانند.

** تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در زمین غرب بازی می‌کند/ نباید با الگوی آنها پیش برویم

2 ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهور در سال 92 مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکایی‌ها متوقف شد و به سمت جنگ روانی و تأثیرگذاری بر داخل ایران متمرکز شدند که از همان عملیات روانی موضوع دیوارکشی در پیاده‌روها بیرون آمد و سعی کردند مردم و جامعه را از قشر مذهبی و انقلابیون بترسانند و حتی کوشیدند مردم متدین را هم بترسانند و عنوان می‌کردند قرار است سخت‌گیری مذهبی صورت گیرد و همین عملیات روانی باعث شد که کشور به سمت برجام و وضعیت فعلی و فشارها و تحریم‌های متعدد برسد. متأسفانه هم‌اکنون همان خط با حیله‌های جدید وارد شده است و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در زمین دشمن بازی می‌کند و با الگوهای آنها جلو می‌رود نه با الگوی اقتدار ملی و تقویت هویت ملی.

آمریکایی‌ها و غربی‌ها از فقیر شدن مردم بالقوه ثروتمند ایران در حال استفاده هستند و می‌کوشند با پایین افتادن ارزش پول ملی نهایت فشار را به جمهوری اسلامی بیاورند این در حالی است که مردم ما ثروتمند بوده و منابع زیادی را دارند ولی با این حال چون مدیریت صحیحی نداریم دچار مشکل شده‌ایم؛ متأسفانه مدیریت غربگرا ما را به سمتی می‌برد که وضع‌مان از این بدتر خواهد شد.

فارس: برخی کارشناسان، دولت را در اجرای مصوبه مجلس به منظور اجرای گام‌های کاهشی تعهدات ایران در برجام جدی ندیده‌اند و معتقدند که دولت فقط حرف اجرای آن را می‌زند و کاری نکرده است.

عباسی: چندی پیش عده‌ای دلسوز خارج از تیم مذاکره کننده هسته‌ای از من مشورت گرفتند که اگر آقای روحانی بخواهد در برابر عدم ایفای وظایف آمریکا موضع بگیرد چه چیزی را پیشنهاد می‌دهید؟ تیم مذاکره کننده هسته‌ای اصلاً عقلش نمی‌رسد که بخواهد از کسی مشورت بگیرد چرا که این افراد یک قبیله و طایفه بوده و نماینده مردم ایران نیستند.

** نیروهای دریایی و وزارت دفاع باید ساخت پیشران هسته‌ای را آغاز کنند

من در قالب آن مشورت اعلام کردم که بایستی موضوع پیشران هسته‌ای که مصوبه مجلس است را مطرح کنید و رئیس جمهور باید اجرای این کار را به وزارت دفاع محول کند و از این وزارتخانه بخواهد با قدرت این پیشران هسته‌ای را بسازد اما بعد از گذشت سه تا چهار روز دیدم رئیس جمهور نامه‌ای را به رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر مطالعه و امکان‌سنجی و بررسی پیشران هسته‌ای نوشته است.

این موضوع اصلاً بررسی نمی‌خواست و اگر به فرماندهی نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش مراجعه می‌کردند آنها انواع و اقسام کتاب‌ها و کاتالوگ‌ها را درباره پیشران هسته‌ای ارائه کرده و حتی جانمایی صورت گرفته را هم تشریح می‌کردند.

نیروهای دریایی کشورمان اطلاعات خوبی درباره پیشران‌های هسته‌ای کشتی‌ها در اختیار دارند و نامه امکان‌سنجی کاملاً بی‌معنا است ضمن اینکه اصلاً این موضوع نباید به بازار انرژی اتمی ارجاع شود و متأسفانه این مأموریت حسن روحانی به سازمان انرژی اتمی درباره پیشران هسته‌ای معنایش آن است که به طرف مقابل این سیگنال را بدهند که ما خیلی اهل این کار نیستیم در حالی که سازمان انرژی اتمی در موضوع هسته‌ای اتمی اصلاً در سطحی نیست که بخواهد زیردریایی طراحی کرده و کشتی هسته‌ای بسازد و به نظر می‌رسد که آن نامه حسن روحانی فقط مصرف داخلی داشت و بگوید که من در برابر آمریکایی‌ها کاری را انجام داده‌ام ولی آمریکایی‌ها عملاً با این کار به ما می‌خندند.

** تفکر حاکم، تفکر تسلیم در برابر خواست دشمن

خانم موگرینی درباره گام‌های کاهش تعهدات ایران در برجام  گفته است اصلاً ایران گامی برنداشته است که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم و واقعاً هم گامی را برنداشتند چرا که نمی‌خواهند چنین کاری را کنند.

فارس:‌ راهکارتان برای افزایش اقتدار ایران در مذاکرات و همچنین ارتقای روزافزون صنعت هسته‌ای و استفاده مردم از علم و دانش نخبگان کشورمان به منظور رفع تحریم‌ها چیست؟

عباسی:‌ اطلاعات من به اندازه دانش مقام معظم رهبری نیست این در حالی است که طی سال‌های گذشته مقام معظم رهبری بر تولید و جهش تولید تأکید کرده‌اند، این در حالی است که در عین تحریم‌ها و مطرح بودن برنامه هسته‌ای، رهبر گرانقدر انقلاب مرتب به موضوع تولید و اهمیت تولید ملی و اقتدار ملی تأکید داشته و بر جهش تولید و پشتیبانی از تولید و رفع موانع اصرار کرده‌اند.

** ابزار نظامی و رزمایش اهرم در دست مذاکرات/ دوران بزن و درو تمام شده؛ نزنی؛ می‌خوری

اگر ما می‌خواهیم به مذاکرات برویم بایستی پشتیبان ما اقتصاد بوده و راهکار برای رفع تحریم‌ها تقویت بنیه کشور در همه ابعاد به ویژه بُعد دفاعی است. چرا که ممکن است دشمن فوراً چند هواپیمای B52 بلند کند و یا یک پهپاد بفرستد ولی وقتی ما پهپاد آنها را گرفتیم و بعد از اخطار به دیگر پهپاد متجاوز آنها، آن را ساقط کردیم حساب کار دستش آمد و حتی از جمهوری اسلامی تشکر کرد و گفت که از اینکه آن هواپیمایی که 35 نظامی آمریکایی که در آن حضور داشتند را ساقط نکردید سپاسگزاریم که معنای این حرف آنها این است که متوجه شدیم جمهوری اسلامی وقتی فهمیده در آن هواپیما انسان حضور دارد آن را ساقط نکرده است؛ بعدها هم تهدید کردند که ما یکجا را در ایران می‌زنیم ولی ما به آنها اعلام کردیم که اگر بزنید باز هم خواهید خورد ولی کاری هم پیش نبردند؛ این موضوع نشان می‌دهد که وقتی مذاکره‌ای در آن زمان بود اقتدار هم داشتیم و دوران بزن و در رو تمام شده است و به او به صراحت گفتیم که اگر بزنی حتماً ضربه بیشتری را خواهی خورد.

ما باید هم به نظامیان‌مان در کشور بهتر احترام بگذاریم و به آنها اجازه بدهند مانور برگزار کنند و هم به آنها اجازه دهند موشک‌های ماهواره‌بر پرتاب کنند؛ بایستی اجازه دهیم دانشمندان ما ماهواره‌های آماتور و پیشرفته بسازند و در فضای جو قرار دهند و بایستی اجازه دهند موجود زنده به فضا پرتاب کنیم که معنای تمام این کارها یعنی اینکه جمهوری اسلامی حرف‌های زیادی را برای گفتن با دنیا دارد و اگر کسی علیه ما حرفی بزند موشک‌های قاره‌پیمای زیادی در اختیار داریم و نبایستی جمهوری اسلامی را با هواپیماهای B52 تهدید کنند و از هرجا که هواپیماهای آنها بلند شود ما می‌توانیم با موشک‌های دوربرد نکته‌زن آن را ساقط کنیم.

** وجود حجم زیاد مواد هسته‌ای در داخل کشور بازدارندگی می‌آورد

مذاکره با تجهیزات و نشان دادن امکانات و توانایی‌ها و برپایی مانورهای مختلف و رزمایش‌های متعدد بسیار مهم است. این در حالی است که ما در حوزه دفاعی باید به نحوی خاص اقتدار خود را نشان دهیم و تلاش کنیم که دفاع را به خارج از مرزهای خود ببریم و بایستی از بیرون مرزها از کشور عزیزمان دفاع کنیم و اجازه ندهیم که مردم و هموطنان‌مان آسیبی ببینند.

در حوزه اقتصادی اینگونه است که بایستی همه استعداد های کشور را با علائق مختلف سیاسی و جناحی دعوت به کار حول محور اقتصاد و تولید کنیم. اگر اینگونه رفتار کنیم در کشورمان اشتغال ایجاد شده و نارضایتی عمومی کم خواهد شد ضمن اینکه بنیه کشور هم قوی خواهد شد و تیم مذاکره کننده ما خیلی راحت و با آرامش امکان مذاکره و امتیازگیری را خواهد داشت و می‌تواند به طرف مقابل بگوید که تحریم‌های جمهوری اسلامی را حذف می‌کنید یا نه؟ اگر می‌خواهید من به تعهداتم عمل کنم تمام تحریم‌ها بایستی لغو شد و اگر آنها دغدغه سلاح هسته‌ای داشته باشند ما به آنها اجازه خواهیم داد این موضوع را در کشورمان کنترل کنند چرا که ما بنای داشتن سلاح هسته‌ای طبق فتوای مقام معظم رهبری نداریم ولی ما حتماً‌ باید مواد هسته‌ای را در داخل کشورمان داشته باشیم.

بایستی تولیدمان را در زمینه اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین به قدری بالا ببریم که انباشت مواد در داخل کشورمان برای بازدارندگی داشته باشیم که این موضوع طبق خط مشی است که رهبر معظم انقلاب برای ما تعیین کرده است زیرا ایشان فرمودند که اگر همان مواد هسته‌ای در کشورمان مانده بود بازدارندگی داشت. این در حالی است که فرمایش مقام معظم رهبری در برابر کسانی بیان شده است که مردم کشورمان را از سایه جنگ می‌ترساندند.

**مذاکره با سازش برای تسلیم شدن را نمی‌پذیریم

حضرت امام خمینی (ره) در مقابل حمله گسترده زمینی، هوایی، دریایی عراق فرمودند که یک دزدی آمده و سنگی انداخته است که این نگرش و فرمایش ایشان یک دستگاه و مختصات فکری و نگرش به جهان در امر مبارزه با استکبار است و عده‌ای دیگر در دولت حسن روحانی معتقدند که آمریکا سلاحی در اختیار دارد که اگر علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرد توان دفاعی ایران در 10 دقیقه اول از بین خواهد رفت و وقتی این فرد با این روحیه پشت میز مذاکره می‌رود طرف مقابل اینگونه برداشت می‌کند که او عددی نیست و ترسیده است و هرچه که من بگویم او قبول می‌کند. 

طبق فرمایش امام خمینی (ره) که فرمودند دزدی آمده و سنگی انداخته و ما برای جنگ 20 ساله آماده‌ایم، طرف مقابل حساب کار خود را می‌کند و دشمنان می‌گویند که جمهوری اسلامی اهل مذاکره نیست و یک چیزی را شروع کرده ولی پایانش در دست ما نیست.

مذاکره با عزت و مذاکره با اقتدار مسیر روشن پیش‌روی ما است و مذاکره با سازش برای تسلیم شدن را نمی‌پذیریم و نباید برای جنگ واقع نشده خود را شکست خورده تلقی کنیم و معاهده خلع‌سلاح امضا کنیم.

** دشمن در حال تحمیل چیزی شبیه معاهده خلع سلاح/ حسن روحانی سیگنال‌های بدی به دشمن می‌دهد

چیزی که دشمن در حال تحمیل به ما است چیزی شبیه معاهده خلع سلاح است و ما در جنگ جهانی دوم شکست نخورده‌ایم که بخواهیم مستعمره آنها باشیم؛‌ ما انقلاب کرده‌ایم و سازندگی زیادی را برای کشورمان به دست آورده‌ایم پس چرا نباید این حجم از سازندگی را پشتوانه مذاکره قرار ندهیم. 

متأسفانه حسن روحانی سیگنال‌های بدی را به دشمن می‌دهد؛ او همواره در برابر اقتدار کشور رفراندوم را مطرح می‌کند. حسن روحانی در موضوع واکسن هم مرتب در حال سخنرانی است و سیگنال‌های بدی را می‌دهد و عملاً مردم را تحریک می‌کند و به نظرم بایستی قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم ورود کرده و جلوی اظهارات او را بگیرد و نباید اینگونه باشد که به هر دلیلی بنای استیضاح حسن روحانی را در پایان عمر دولتش نداشته باشد هرچند که این موضوع حق مردم است که او زودتر از این حرف‌ها کنار گذاشته شود ولی به دلیل ملاحظه‌کاری در برکناری حسن روحانی تعلل صورت گرفته است.

حسن روحانی 10 ماه است که به مجلس نیامده و باید او را به دلیل پاسخ به سؤالات نمایندگان به مجلس فرا می‌خواندیم و اگر به بهانه کرونا در صحن علنی مجلس حاضر نمی‌شد او را خلع می‌کردیم این در حالی است که حسن روحانی برای مجلس و اعضای شورای عالی امنیت ملی اعتباری قائل نیست و معتقد بود این شورا اصلاً نباید در مورد برجام نظر دهد اما رهبر انقلاب فرمودند که هم مجلس و هم مجلس شورای عالی امنیت ملی درباره برجام نظر دهند. متأسفانه 28 شرطی که برای برجام گذاشته شده از سوی روحانی و دولتش اجرایی نشده و اگر اجرا شده بود حال و روز مردم ایران اینگونه نبود و حجم زیادی از پول مردم بلوکه نمی‌شد.

**مردم را فقیر کردند تا در مذاکرات همه چیز را بپذیریم/ متاسفم که نتوانستم روحانی را استیضاح کنم

برجام را پذیرفتند برای اینکه تحریم‌ها برداشته شود و فیلم حسن روحانی وجود دارد که اعلام کرد فردای روزی که برجام امضا شود همه تحریم‌ها لغو خواهد شد اما با شانتاژ رسانه‌ای در حال فریب مردم هستند و می‌خواهند یک شکلات به مردم نشان دهند؛ متأسفانه مردم را فقیر کردند تا در مذاکرات همه چیز را بپذیریم و مردم با یک کیسه برنج رأی دهند.

متأسفانه حسن روحانی سیگنال‌های بدی را به دشمن می‌دهد؛ او همواره در برابر اقتدار کشور رفراندوم را مطرح می‌کند و در موضوع واکسن مردم را تحریک می‌کند

متأسفم که نماینده مجلسی هستم که زورم نرسید آقای روحانی را استیضاح کنم و نظرم آن بود که او باید سال‌ها قبل از کار برکنار می‌شد و بایستی سه سال پیش و زمانی که جهش زیادی در ارز و مسکن به وجود آمد، عزل می‌شد. در حالی که نه تنها از مردم عذرخواهی نکردند بلکه دو دستی صندلی‌های خود را چسبیده‌اند و برای کارهای بعدی برنامه‌ریزی می‌کنند تا مملکت را به آشوب بکشانند. 

تمامی این اقدامات در دولت فعلی محصول هشت سال صرف بیت‌المال در مرکز تحقیقات استراتژیک است و عده‌ای خاص در آنجا حقوق گرفته و بریز و بپاش کردند و افراد خود را در تشکیلات نگه داشتند و نظریه‌های توطئه و برای تخریب کشور ایجاد کردند و وقتی دستگاه اجرایی را در اختیار گرفتند آن نظرات را عملیاتی کردند. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها