تحلیل فایننشال‌تایمز از انتخابات ایران!

کد خبر: 1063163

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی پیرامون انتخابات ایران نوشت: سید ابراهیم رئیسی، برگ برنده نیروهای طرفدار انقلاب در انتخابات و او با رویه مبارزه با فساد می‌تواند مردم را به آمدن پای صندوق‌های رای تشویق کند.

تحلیل فایننشال‌تایمز از انتخابات ایران!

فایننشال‌تایمز نوشت: «ابراهیم رئیسی» دو سال است که رئیس قوه قضائیه ایران است و در این مدت تلاش کرده آقازاده‌های فاسد را به دست عدالت بسپارد. همین مبارزه؛ محبوبیت قابل توجهی برای رئیسی در میان مردمی که از فساد ذلّه شده‌اند جلب کرده است. چند ماهی است که رئیسی بیشتر از آنکه در حوزه اصلاحات قضایی مشغول به خدمت باشد، ‌ترجیح داده است وارد عرصه سیاست‌های اقتصادی بشود. رئیسی ۶۰ ساله می‌گوید: «بعضی از سیاستمداران جلساتی را برگزار می‌کنند تا ببینند چه چیزی از غربی‌ها می‌توانند بگیرند. اگر آنها در داخل خود کشور جلساتی درباره چگونگی تقویت تولید و رفع موانع تولید تشکیل داده بودند، تا به حال خیلی از مشکلات حل شده بود». چند ماه دیگر دوره ریاست‌جمهوری «حسن روحانی» تمام می‌شود. روزگار سخت معیشتی ایرانیان و مهم‌تر از آن؛ سوء‌مدیریت، از دلائل اصلی دلسرد شدن مردم نسبت به «انتخابات» است.

رئیسی؛ بیشتر دوران کاری‌اش را در دستگاه قضایی ایران گذرانده است و مدتی هم تولیت «آستان قدس رضوی» در شهر «مشهد» را برعهده داشته است. «احمد امیرآبادی فراهانی» از تندروهای شناخته‌شده عضو پارلمان «گفته است: «رئیسی باید بیاید و در انتخابات شرکت کند تا بتواند اجماعی از گروهای سیاسی درست کند و از این محمِل یک دولت «قوی و فسادناپذیر» تشکیل بدهد و این بن‌بستی که در کشور ایجاد شده است را بشکند». از دیگر نامزدهای احتمالی می‌توان به «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس و همچینن به «علی لاریجانی» رئیس سابق مجلس‌ اشاره کرد.

پارلمان ایران در دست تندروهاست. اکثریت این نمایندگان روز یکشنبه در نامه‌ای از رئیسی خواستند خودش را برای ریاست‌جمهوری نامزد کند. رئیسی امروز؛ با رئیسی سال ۲۰۱۷ یعنی دوره پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران کاملاً فرق دارد که در تبلیغات انتخاباتی از سوی روحانی متهم شد. او هم‌صحبت مردم عادی می‌شود و به استان‌های محروم سفر می‌کند حتی در دوران شیوع پاندمی کرونا، تا از نزدیک در جریان مشکلات اهالی این شهرها قرار بگیرد. طبق اعلام قوه قضائیه؛ به لطف اصلاحاتی که رئیسی در این دستگاه ایجاد کرده است، تعداد احکام جدید زندان ۱۱ درصد کاهش یافته است و در طول سال گذشته ایرانی موارد عفو محکومان در مقایسه با سال ما قبل تقریباً دو برابر بیشتر بوده است. به علت شیوع کرونا، رئیسی به ۱۰۰ هزار زندانی مرخصی داد.

 رئیسی در «سند توسعه قضایی» که اواخر سال گذشته منتشرش کرد، تأکید کرده که دو اولویت اصلی جمهوری اسلامی باید مبارزه با فساد و بالا بردن کارآمدی نظام باشد. این سند ۶۹ صفحه‌ای بر اهمیت تکنولوژی و بر اتخاذ یک رویکرد دموکراتیک و کمتر سخت گرفتن بر مردم تأکید می‌کند. سند دلالت بر آن می‌کند که؛ مردم باید آزادی برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز را داشته باشند. آزادی رسانه‌ها باید بیشتر شود. و دادگاه‌های سیاسی باید علنی ‌برگزار بشود.

طبقه متوسط به پای صندوق رای نخواهد آمد و تندروها دارند تلاش می‌کنند طبقه فقیر را جذب انتخابات کنند. به هر حال؛ روحانی و طیف او بعد از هشت سال اداره کردن کشور، امتحان‌شان را پس داده‌اند و امروز این رئیسی است که بیشتر رای‌دهندگان را جذب خودش کرده است. «خدیجه» نظافتچی ۳۵ ساله می‌گوید: «من ممکن است به رئیسی رأی بدهم. شوهرم می‌گوید ممکن است رئیسی بیشتر برای ما کار کند. رئیسی مرتباًً به استان‌های فقیر کشور سفر می‌کند تا مشکلات‌شان را برطرف کند». کارگر یک مغازه میوه و ‌تره‌بار هم می‌گوید: «من اصلا نمی‌خواهم رای بدهم. اما اگر رئیسی نامزد بشود شاید نظرم را عوض کنم. به‌نظر می‌رسد رئیسی از سایر سیاستمداران بهتر است و با فساد مبارزه کرده است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها