در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد

محمدحسن آصفری: امکان مذاکره برای دولت به واسطه مجاهدت‌های مدافعان حرم بود نه لبخند ظریف به غربی‌ها

کد خبر: 1064139

محمدحسن آصفری گفت: دوقطبی‌سازی‌های اصلاح‌طلبان‌ و نزدیکان دولت نخ‌نما شده است و مردم بعد از هشت‌سال متوجه شده‌اند که نباید به غرب‌گراها دل ببندند.

محمدحسن آصفری: امکان مذاکره برای دولت به واسطه مجاهدت‌های مدافعان حرم بود نه لبخند ظریف به غربی‌ها

گروه سیاست فردا: سخنان روز گذشته رهبر انقلاب مبنی بر اینکه سیاست‌ خارجی در وزارت امور خارجه تعیین نمی‌شود، این گزاره را به ذهن می‌رساند که آیا در انتخابات پیش رو نیروهای سیاسی دیگر بر دوقطبی‌کردن فضا مبنی بر مذاکره-مقابله تکیه نمی‌کنند؟ و از سوی دیگر باتوجه به این واقعیت عینی که رهبری به آن اشاره فرمودند چرا در تمام این‌سال‌ها وزارت خارجه دولت روحانی به ریاست محمدجواد ظریف خود را فاتح میدان دیپلماسی معرفی می‌کرد؟

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند تعیین سیاست‌های کلان کشور در وزارت امور خارجه صورت نمی‌گیرد؛ موضوعاتی مانند نوع مواجهه ایران با رژیم صهیونیستی، بحث هسته‌ای، توافق ایران و چین، حضور نیروهای ایران در آب‌های آزاد و... از سوی دیگر وزارت خارجه در بسیاری از حوزه‌ها نمی‌تواند جای دستگاه‌های دیگر تصمیم بگیرد؛ مثلا این وزارتخانه نمی‌تواند جای وزارت صمت تصمیم بگیرد یا تعیین کند که مانور مشترک نظامی با فلان کشور برگزار شود یا نه  یا به جای وزارت بهداشت بگوید واکسن کرونا وارد کنیم یا نه و اصلا چنین اجازه‌ای هم ندارد. وزارت خارجه مسئول اجرای سیاست‌های تعیین‌شده در حوزه بین‌المللی است».

او ادامه داد: «اصل 110 قانون اساسی تعیین سیاست‌های کلی نظام را بر عهده رهبری می‌داند و هر تصمیمی هم در این سطح گرفته شود باید به تأیید ایشان برسد؛ بنابراین وزارت امور خارجه مسئولیت پیگیری و باز کردن مسیر در ابعاد بین‌المللی بر دوش دارد».

او درباره موضع دولت و اصلاح‌طلبان درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: «رهبر معظم انقلاب همواره اصل مذاکره را تأیید کرده‌اند و متأسفانه دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان از آن سوءاستفاده کرده و می‌کنند. رهبری اکنون هم گفته‌اند که مذاکرات وین نباید طولانی و فرسایشی شود و هدف مشخص ایران رفع کامل تحریم‌هاست اما واقعا تأسف‌بار است که دولتی‌ها این موضوعات را درک نمی‌کنند».

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا دولت برجام را دستاورد خود می‌داند، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها و مشخصا آقای ظریف بدانند که اگر توانستند پشت میز مذاکره با شش کشور مطرح جهانی بنشینند به واسطه مجاهدت‌های مدافعان حرم بوده نه به لبخندهای آقای ظریف به غربی‌ها. آقای ظریف هم در فایل صوتی‌اش تکرار همان حرف‌های همان بیگانه‌ها را کرده و حرف جدیدی نزده و صرفا یک‌سری تحلیل‌های نادرست ارائه کرده است».

آصفری در پایان درباره اینکه باتوجه به سخنان رهبری آیا در انتخابات پیش رو امکان ایجاد دوقطبی‌ مذاکره-مقابله از سوی اصلاح‌طلبان وجود دارد یا نه، گفت: «این دوقطبی‌سازی‌های اصلاح‌طلبان‌ و نزدیکان دولت نخ‌نما شده است و مردم بعد از هشت‌سال متوجه شده‌اند که نباید به غرب‌گراها دل ببندند و تردید نکنید اگر اقدام مجلس انقلابی یازدهم نبود، اصلا دولت امکان مذاکره مجدد در وین را نداشت. نیروهای انقلابی باور دارند که دو اهرم فشار و مذاکره باید توأمان پیش برود. از یاد نبرده‌ایم همین اصلاح‌طلبان در مجلس ششم لباس رزم پوشیده بودند و می‌خواستند به عراق بروند و در جنگ آمریکا و عراق شرکت کنند که رهبر انقلاب اجازه ندادند و فرمودند ما در هیچ جنگی شرکت نمی‌کنیم. اگر همه تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی با اصلاح‌طلبان بود اکنون ایران در حال جنگ بود. اگر نیروهای انقلابی سکان را در دست بگیرند اتفاقا سایه جنگ از ایران دور می‌شود و در عین حال منافع ملی هم تأمین می‌شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها