نماینده مجلس: مذاکرات وین ازفیلتر مجلس بگذرد

کد خبر: 1064281

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: شروط مقام معظم رهبری در اجرای «برجام» روی زمین ماند و دستگاه دیپلماسی پیگیری لازم برای اجرای این شروط را انجام نداد.

نماینده مجلس: مذاکرات وین ازفیلتر مجلس بگذرد

خبرگزاری مهر: محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سیاست‌گذاری در حوزه سیاست خارجی را وزارت خارجه تعیین نمی‌کند اما وزارت خارجه مجری است، گفت: سیاستگذاری در حوزه سیاست خارجی برعهده شورای عالی امنیت ملی است و وزارت امور خارجه مجری این سیاست‌ها است. وزارت امور خارجه می‌تواند نظر خود را اعلام کند اما نظر این وزارتخانه شرط اساسی در حوزه رایزنی‌های سیاست خارجی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه دیپلماسی مجری خوبی برای سیاستگذاری‌های برجامی بود، تصریح کرد: تجربیات تلخی از گذشته در حوزه برجام داریم، برجام به صورت یکطرفه به ما تحمیل شد و خسارات‌های برجام ناشی از مدیریت مذاکرات توسط وزارت امور خارجه بود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در برخی از موضوعات برجام، وادادگی کاملاً روشن و شفاف بود و وزارت امور خارجه نتوانست اهداف نظام در حوزه برجام را محقق کند.

جوکار تاکید کرد: برداشتن گام‌های متناسب در اجرای تعهدات برجامی یکی از شروط مقام معظم رهبری بود که توسط مذاکره کنندگان به صورت جدی دنبال نشد، لذا جمهوری اسلامی به صورت یکطرفه تعهدات خود را عملی کرد. اما آمریکا به جای اجرای تعهداتش، از برجام خارج و در سال‌های اخیر میلیاردها دلار ضرر متوجه جمهوری اسلامی کرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند که این میدان و حاج قاسم بود که اجازه نداد دیپلماسی منفعلانه در منطقه اجرایی شود. حاج قاسم با تولید قدرت بخش مهمی از اهداف جمهوری اسلامی در قالب دیپلماسی فعال را در منطقه و جهان پیش برد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز دیپلماسی در سایه قدرتی که حاج قاسم تولید کرد، پای میز مذاکره نشسته است.

جوکار در مورد عملکرد ظریف در اجرای شروط ۹ گانه برجامی مقام معظم رهبری گفت: شروط مقام معظم رهبری در اجرای برجام روی زمین ماند و دستگاه دیپلماسی پیگیری لازم برای اجرای این شروط را انجام نداد.

وی در مورد مذاکرات وین نیز، گفت: برجام اول اجرا و بعد به مجلس ارائه شد. در مورد مذاکرات وین هم باید وزارت امور خارجه در چارچوب قانون راهبردی مجلس مذاکرات را انجام داده و ابتدا توافق جدید را به مجلس ارائه کرده و تصویب مجلس را بگیرد و پس از آن برای مذاکرات نهایی با غرب و امضای توافق اقدام کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها