آمارها از کاندیداها و تائید صلاحیت شده ها 13 دوره ثبت نام

کد خبر: 1066715

نگاهی به روند انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان نشان ازآمارهای جالبی از تعداد کاندیداها و تعداد تایید صلاحیت شده ها در ادوار مختلف دارد

آمارها از کاندیداها و تائید صلاحیت شده ها  13 دوره ثبت نام

از شروع انقلاب اسلامی تا کنون 12 بار مردم برای انتخاب رئیس جمهور پای صندوق های رای رفته اند و قرار است در 28 خرداد هم سیزدهمین رئیس جمهور کشور را انتخاب کنند. در این پنج روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی شاهد ترافیک سنگینی در وزارت کشور برای ثبت نام بودیم که در میان چهره های شاخص ،افرادی بدون هیچ سابقه مدیریتی یا تحصیلات مرتبط یا ...هم دیده می شوند که نشان می دهد باید برای ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قانونی تصویب شود. هرچند مصوبه شورای نگهبان با وجود اجرایی شدن نصفه و نیمه کمی در کاهش تعداد ثبت نام کننده ها نسبت به برخی از دوره ها کمک کرد، با این حال با پایان یافتن ثبت نام نامزدهای سیزدهمین  دوره انتخابات ریاست جمهوری، آمار ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری را مرور می کنیم.

دوره اول  در سال 1358

ثبت نام کننده ها: 124 نفر  - تأیید صلاحیت شده ها: 124 نفر

اولین انتخابات ریاست جمهوری کشور پنجم بهمن سال 58 برگزار شد. در این انتخابات هیچ نامزدی  رد صلاحیت نشد هر چند که بسیاری از نامزدها انصراف دادند و تعداد کسانی که وارد صحنه رقابت شدند به 96 نفر کاهش یافت. در این دوره ابوالحسن بنی صدر به عنوان رئیس جمهور انتخاب و دو سال بعد هم به دلیل بی کفایتی توسط مجلس عزل شد.

چهره های مطرح دوره اول: احمد مدنی، جلال الدین فارسی، داریوش فروهر، صادق قطب زاده، حسن ابراهیم حبیبی، کاظم سامی، حسن آیت، صادق طباطبایی، صادق خلخالی و...

دوره دوم در سال 1360

ثبت نام کننده ها: 71 نفر  -  تأیید صلاحیت شده ها: 4 نفر

حدود یک ماه بعد از رای مجلس به بی کفایتی سیاسی بنی صدر در خرداد سال 60، دومین انتخابات ریاست جمهوری در دوم مرداد همان سال برگزار شد. از دوره دوم به بعد شورای نگهبان وارد عمل شد. از 71 داوطلبی که ثبت نام کرده بودند، تنها چهار داوطلب تایید صلاحیت شدند و در نهایت شهید رجایی به عنوان دومین رئیس جمهور کشورمان اقدام به تشکیل کابینه کرد.

چهره های مطرح دوره دوم: سیداکبر پرورش، عباس شیبانی ،  حبیب ا... عسگراولادی

دوره سوم در سال 1360

ثبت نام کننده ها: 46 نفر  - تأیید صلاحیت شده ها: 4 نفر

 متاسفانه شهید رجایی تنها یک ماه پس از انتخاب ترور و دور سوم انتخابات ریاست جمهوری 10 مهر سال 60 برگزار شد. در این دوره آیت ا... خامنه ای با اختصاص 95 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب شدند.

چهره های مطرح دوره سوم: پرورش، زواره ای و غفوری فرد کاندیداهایی بودند که به رقابت با آیت ا... خامنه ای پرداختند اما چهره مهم ردصلاحیت شده این دوره ابراهیم یزدی بود.

دوره چهارم در سال 1364

ثبت نام کننده ها: 50 نفر  - تأیید صلاحیت شده ها: 3 نفر

25 مرداد سال 64، انتخابات دور چهارم، با سه رقیب برگزار شد. در این دوره نیز مانند دوره های قبل، شورای نگهبان تعدادی از نامزدها را ردصلاحیت کرد، به طوری که از مجموع 50 کاندیدای شرکت در رقابت های دوره چهارم، تنها سه نفر امکان حضور در این رقابت ها را یافتند. در این دوره هم آیت ا... خامنه ای بیشترین رای را از آن خود کردند.

چهره های مطرح دوره چهارم: کاشانی،  عسگر اولادی

دوره پنجم در سال 1368

ثبت نام کننده ها: 79 نفر  - تأیید صلاحیت شده ها: 3 نفر

پس از رحلت حضرت امام(ره) پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شش هفته زودتر از موعد در ششم مرداد سال 68 برگزار شد. تنها دو نامزد باهم رقابت کردند. آن دو هم آیت ا... رفسنجانی و عباس شیبانی بودند که با پیروزی آیت ا... همراه بود.

دوره ششم در سال 1372

ثبت نام کننده ها: 128 نفر -  تأیید صلاحیت شده ها: 4 نفر

در دور ششم انتخابات، 128 نفر برای رقابت های انتخاباتی 21 خرداد سال 72 در وزارت کشور ثبت نام کردند که از این میان، 124 نفر رد صلاحیت شدند. در این دوره آیت ا... هاشمی رفسنجانی برای دومین بار به ریاست جمهوری رسید.

چهره های مطرح دوره ششم: توکلی،  جاسبی و...

دوره هفتم در سال 1376

ثبت نام کننده ها: 238 نفر   - تأیید صلاحیت شده ها: 4 نفر

در دور هفتم که در 2 خرداد سال 76 برگزار شد، چهار نفر از سوی شورای نگهبان مجاز به رقابت شدند. در این دوره سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

چهره های مطرح دوره هفتم: علی اکبر ناطق نوری،  محمدمحمدی ری شهری، رضا زواره ای

دوره هشتم در سال 1380

ثبت نام کننده ها: 814 نفر  - تأیید صلاحیت شده ها: 10 نفر

هشتمین دوره ریاست جمهوری در کشورمان 18 خرداد سال 80 در حالی برگزار شد که بعد از شروع کار شورای نگهبان این اولین باری بود که بیش از چهار نفر باهم برای کرسی ریاست جمهوری به رقابت پرداخته بودند.که در این دوره هم سید محمد خاتمی پیروز این رقابت انتخاباتی شد.

چهره های مطرح دوره هشتم: توکلی، شمخانی،  جاسبی، غفوری فرد، فلاحیان، هاشمی طبا و کاشانی

دوره نهم در سال 1384

ثبت نام کننده ها: 1014 نفر   -   تأیید صلاحیت شده ها: 8 نفر

به انتخابات خاص سال 84 می رسیم. در این دوره برای اولین بار انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان به دور دوم کشیده شد. در این دوره تعداد ثبت نام کننده ها هم از مرز هزار نفر گذشت ولی تنها هشت نفر برای رقابت تایید صلاحیت شدند. در این دوره رقابت بین آیت ا... رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به دور دوم کشید و در نهایت احمدی نژاد رئیس جمهور شد.

چهره های مطرح دوره نهم: کروبی، قالیباف، معین، لاریجانی و مهرعلیزاده. رضایی هم قبل از انتخابات انصراف داد.

دوره دهم در سال 1388

ثبت نام کننده ها: 475 نفر   - تأیید صلاحیت شده ها: 4 نفر

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد سال 88 در مجموع 475 نفر ثبت نام کردند که از آن میان صلاحیت چهار نفر تایید شد. این دوره با مشارکت 85 درصدی مردم در انتخابات با پیروزی احمدی نژاد به پایان رسید.

چهره های مطرح دوره دهم: موسوی، کروبی، رضایی و  چهره های مهم ردصلاحیت شده این دوره  اکبر اعلمی و قاسم شعله سعدی بودند.

دوره یازدهم در سال 1392

ثبت نام کننده ها: 686 نفر  - تأیید صلاحیت شده ها: 8 نفر

یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۴ خرداد سال ۹۲ برگزار و طی آن حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد. یک سال پیش از ثبت نام کاندیداهای این دوره، اصلاح قانون در خصوص شرایط نامزدهای انتخابات مطرح شد تا از ثبت نام بی شمار نامزدها جلوگیری شود که به نتیجه نرسید. این دوره یکی از دوره هایی بود که چهره های سرشناسی صلاحیت شان احراز نشد.

چهره های مطرح دوره یازدهم: در کنار قالیباف، جلیلی، ولایتی، رضایی و غرضی،نام عارف و حداد عادل هم دیده می شود که از رقابت ها کنار کشیدند. با این حال در این دوره نام هایی چون آیت ا... رفسنجانی، اسفندیار رحیم مشایی، زاکانی، پزشکیان، محمد شریعتمداری، کواکبیان و... هم به عنوان چهره های مطرح رد صلاحیت شده دیده می شود.

دوره دوازدهم در سال 1396

ثبت نام کننده ها: 1636 نفر -  تأیید صلاحیت شده ها: 6 نفر

۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ بود که دوازدهمین دوره انتخابات برگزار و روحانی بازهم پیروز انتخابات شد. در این دوره بیشترین ثبت نام کننده ها را داشتیم که تعداد آن ها به 1636 نفر رسید.

چهره های مطرح این دوره: آیت ا... رئیسی، میرسلیم و هاشمی طبا؛ قالیباف و جهانگیری هم به نفع کاندیدای مدنظرشان از ادامه رقابت ها کناره گیری کردند. در میان رد صلاحیت شدگان هم چهره هایی مثل احمدی نژاد، بقایی، زاکانی، رهامی، کواکبیان، غرضی، محمد هاشمی و... دیده می شوند.

دوره سیزدهم در سال 1400

ثبت نام کننده ها: 592 نفر   -  تأیید صلاحیت شده ها: ؟؟؟ نفر

خب راس ساعت 18 دیروز هم پرونده ثبت نام کننده های انتخابات 1400 بسته شد و حالا باید 10 روز منتظر ماند تا اسامی تایید صلاحیت شده ها اعلام شود. به نظر می رسد مصوبه شورای نگهبان هر چند توسط وزارت کشور اجرایی نشد اما به کاهش ثبت نام کننده ها انجامید و 592 نفر در این دوره ثبت نام کرده اند که 40 نفر از آن ها را بانوان تشکیل می دهند. با این حال به نظر می رسد نیاز است هر چه زودتر برای شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش از رسیدن به دوره بعد اقدامی صورت گیرد. گفته می شود در این دوره 38 چهره شناخته شده سیاسی ثبت نام کرده اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها