نماینده مجلس: واکسن فعلا به صورت دولتی وارد می‌شود

کد خبر: 1067414

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از واردات 4 میلیون و 450 هزار دُز واکسن کرونا به کشور تا روز گذشته خبر داد.

نماینده مجلس: واکسن فعلا به صورت دولتی وارد می‌شود

خبرگزاری فارس: حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون و ارائه گزارش جامع واکسیناسیون کرونا توسط وزارت بهداشت اظهار داشت:‌ براساس گزارشی که مسئولان وزارت بهداشت امروز در کمیسیون ارائه دادند، تاکنون حدود 3 میلیون و 450 هزار دُز واکسن کرونا خریداری و وارد کشور شده که میزان قابل توجهی از آنها در یکی دو روز اخیر وارد شده است.

وی افزود: علاوه بر این رقم، یک میلیون دُز واکسن اهدایی سینوفارم نیز از طریق هلال‌احمر وارد کشور شده و همچنان هم خرید و واردات واکسن به تدریج در حال انجام است که در مجموع 4 میلیون و 450 هزار دُز می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر واردات واکسن خارجی، پنج شرکت داخلی تولیدکننده واکسن نیز همچنان در حال کار هستند و اطلاعات کامل واکسن‌های تولیدی‌شان را به سازمان غذا و دارو ارائه داده‌اند و این امیدواری وجود دارد که با تولید واکسن‌های «کوو ایران برکت، انستیتوپاستور، فخرا و رازی» روند واکسیناسیون کرونا در هفته‌ها و ماه‌های آینده توسعه پیدا کند.

تزریق 2 میلیون و 700 هزار دُز واکسن تاکنون/ تولید 145 میلیون دُز واکسن ایرانی تا پایان سال

شهریاری تصریح کرد: این امیدواری وجود دارد که از اول خردادماه بخشی از واکسن‌های تولید داخل برای تزریق آماده شود و پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت نیز این است که تا پایان سال حدود 145 میلیون دُز واکسن کرونای تولید داخل آماده شود که براساس این پیش‌بینی می‌توانیم از ابتدای مهرماه واکسیناسیون عمومی را به طور گسترده شروع کنیم.

وی با اشاره به آمار واکسن‌های تزریق شده در هفته‌های اخیر گفت: براساس گزارش ارائه شده، تاکنون بیش از 2 میلیون و 700 هزار دُز واکسن تزریق شده و روند واکسیناسیون نیز به صورت آنلاین و لحظه‌ای رصد می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به تدریج مدیریت روند واکسیناسیون در حال بهتر شدن است، اظهار داشت: کاری که جمهوری اسلامی انجام داد و در دنیا بی‌نظیر بوده است، این بوده که واکسیناسیون را از افراد مسن و پیر شروع کرده و به تدریج به سنین پایین می‌آید و این ناشی از فرهنگ ملی و دینی ما است که برای سالمندان جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم در حالی که در بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر حتی اگر دستگاه اکسیژن بر صورت فرد سالمند بوده آن را جدا می‌کرده و به فرد جوان‌تر می‌داده‌اند.

شهریاری تصریح کرد: در واکسیناسیون صورت گرفته تاکنون کمترین عارضه را داشته‌ایم و کمتر از یک درصد مرگ و میر ناشی از تزریق واکسن در خانه سالمندان ما  اتفاق افتاده است.

واکسن فعلا به صورت دولتی وارد می‌شود

وی همچنین درباره موضوع واردات واکسن توسط بخش خصوصی نیز عنوان کرد: در این رابطه خود آقای رئیس جمهور هم حرف قبلی‌اش را تصحیح کرده؛ چون واردات گسترده واکسن توسط بخش خصوصی نگرانی پولی شدن واکسیناسیون در شرایط اپیدمی کرونا را پیش می‌آورد، لذا فعلاً واکسن به صورت دولتی وارد می‌شود و اگر بخش خصوصی هم موفق به واردات شود، باید تحویل دولت بدهد تا وزارت بهداشت آن را در چارچوب اولویت‌های تعریف شده تزریق کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین با تأکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها و ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت گفت: گزارش کمیسیون در خصوص تخلفات ستاد کرونا و بی‌توجهی آن به تذکرهای وزارت بهداشت در ایام عید نوروز در مرحله جمع‌آوری و تکمیل مستندات قرار دارد و احتمالاً تا اواخر هفته آینده تکمیل شده و برای اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس تحویل هیأت رئیسه خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها