خودکفایی موشکی گروه‌های مقاومت با تدبیر سردار سلیمانی

کد خبر: 1067441

یک روزنامه فرانسوی نوشت: نیروهای مقاومت فلسطین توانسته‌اند مراکز تولید موشک را قویا توسعه دهند.

خودکفایی موشکی گروه‌های مقاومت با تدبیر سردار سلیمانی

لوموند می‌نویسد: سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا- فضای سپاه پاسداران ایران، ژانویه گذشته(دی‌ماه) با استناد به جمله معروف مائو گفته بود سپاه پاسداران به جای دادن ماهی به فلسطینیان ماهیگیری رابه آنان یاد داده است. پنج ماه بعد از این سخنان، سازمان حماس و جهاد اسلامی در جنگ جاری سه هزار و سیصد موشک به سمت اسرائیل پرتاب کردند. یعنی توانستند در عرض 24 ساعت 470 موشک به سمت اسرائیل شلیک کنند که دو برابر ظرفیت موشکی این دو گروه در سال‌های 2012 و 2014 است. منابع اطلاعاتی اسرائیل می‌گویند دو سازمان فلسطینی حماس و جهاد اسلامی در آغاز جنگ جاری دارای 13 هزار موشک میان‌برد بوده‌اند که یا در ایران و یا در داخل غزه بر اساس الگوبرداری از موشک‌های ایرانی «فجر» ساخته شدند.

حماس و جهاد اسلامی با پرتاب همزمان شمار بالایی از موشک‌ها از نواحی مختلف به سوی اهداف واحد و در ارتفاع پایین پدافند موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» را دور می‌زنند.

گزارشگر لوموند در ادامه افزود: حماس و جهاد اسلامی مدت‌های مدید موشک‌های ساخت ایران را با کمک شبکه‌ها، از طریق مرز زمینی مصر وارد غزه می‌کردند. اما، محاصره غزه توسط اسرائیل و مصر و قطع مناسبات سودان و ایران باعث شد ایران در راهبرد خود بازنگری کند و به جای ارسال سلاح و موشک آموزش کادرها و مهندسان فلسطینی و همچنین انتقال دانش و تجارب خود به غزه را در زمینه ساخت موشک به اجرا بگذارد. ایران همین روش را در یمن و عراق برای مجهز کردن نیروهای مردمی شبه‌نظامی به موشک به کار گرفت. مبتکر این شیوه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس است.

«زیاد نخاله»، رهبر جهاد اسلامی، در سال 2020 در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود قاسم سلیمانی شخصا آموزش فلسطینیان در زمینه ساخت موشک‌های دوربرد را تحت نظر داشت. نخاله افزوده بود «قاسم سلیمانی به ارسال سلاح بسنده نمی‌کرد، بلکه تکنولوژی و توانایی تولید موشک‌ها را در اختیار فلسطینیان می‌گذاشت.» در همین مصاحبه فرمانده جهاد اسلامی تصریح کرده بود این گروه و سازمان حماس «معتقدند که دارای هزاران موشک در غزه هستند و تکنولوژی آنها در زمینه ساختن موشک تکنولوژی ایران است که به یاری برادران سپاه پاسداران در اختیار آنان قرار گرفته است.» یک منبع اسرائیلی می‌گوید: سپاه پاسداران سال‌ها مهندسان و تکنیسین‌های حماس و جهاد اسلامی را در ایران آموزش داده است. آنان همچنین برای ساختن پایگاه‌های صنعتی ساخت موشک متخصصان خود را راهی غزه کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها