واکنش ها به اظهارات انتخاباتی دیروز روحانی

کد خبر: 1067698

رئیس جمهور:مردم باید بفهمند نامزدها دنبال تعامل با جهان هستند یا خواهان تقابل و درگیری. نمی شود الان فضای مجازی خوب باشد بعد از انتخابات فیلتر کنیم

واکنش ها به اظهارات انتخاباتی دیروز روحانی

خراسان: رئیس جمهور با بیان این که دولت در شرایط پیچیده و مشکلی مسئولیت را بر دوش داشته است که حداقل در 100سال گذشته مشابه آن را نمی بینیم، خاطر نشان کرد: این دولت با کمترین درآمد نفتی کشور را اداره کرده است درحالی که کسی فکر نمی کرد بودجه بدون نفت در کشور محقق شود و اگر شرایط کشور را نگوییم تاریخ را تحریف کرده ایم.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت گفت: امروز که می‌خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه‌سرایی می‌کنند. پذیرفتنی نیست که کسی بگوید به فکر مردم است و وقتی می‌خواهیم تحریم برداشته شود، گریه و زاری کند. مرثیه‌خوانی برای زندگی مردم و روضه‌خوانی برای برداشته شدن تحریم‌ها قابل جمع نیستند، چرا از وین ناراحت هستید؟ رئیس جمهور تصریح کرد: این دولت چه شما بخواهید و چه نخواهید هیچ مذاکره‌ای انجام نداد، مگر این که در آن پیروز و موفق شد. درحالی که بعضی‌ها به مذاکره‌ای نرفتند مگر این که قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند. به ملت ایران قول می‌دهم که پایان مذاکرات وین هم پیروزی ملت ایران است و تاکنون نیز قدم‌های بزرگی در آن برداشته شده است.رئیس جمهور تاکید کرد: در برجام هم اگر موفق شدیم ، قدم به قدم و هر مقطعی که رسیدیم خدمت آقا رفتیم، روسای سه قوه هم بودند، نشستیم و بحث کردیم و گفتیم این جا رسیدیم، ایشان نصیحت و ارشاد کردند و فرمودند بر مبنای آن گاهی کتبی و گاهی شفاهی، تمام دستورات کتبی ایشان راجع به برجام مرحله به مرحله هست، الان هم دستورات ایشان راجع به وین است. ایشان چند هفته پیش دستوری راجع به وین دادند که آن دستور را ابلاغ کردم. بله هدایت ایشان هست، ارشاد ایشان هست. ما یک رهبر داریم، یک کشور داریم همه با هم هستیم، بدون وحدت و اتحاد پیش نمی‌رویم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم فروش نفت در مقطعی با تحریم مواجه شد و ناچار بودند نفت را به روش های دیگری بفروشند و دیدیم که چه فسادی در آن رخ داد و از نمونه معروف آن همه باخبر هستند. میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست که کجا رفته است. دکتر روحانی افزود: اصرار داشتم و نامه هم نوشتم که این فرد در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا معلوم شود این پول‌ها چگونه و به کجا رفته است که قبول نکردند. رئیس جمهور گفت: در این دولت تحریم را بیشتر هم دور زدیم که البته کار خوبی کردیم و باید دست هر کسی که تحریم را دور زده، بوسید، دور زدن تحریم، یعنی مخالفت با ظلم و مبارزه کردن با جلاد و ظالم است. البته در این کار هیچ فسادی هم نبود، اگر چه به مدت طولانی و پیچیده‌تر بود، اما این که یک دولتی در شرایط سخت، اقتصاد را سالم و بدون آ‌ن مسائل و حاشیه‌هایی که در سال های قبل بوده است، پیش ببرد، جزو افتخارات است.

واکنش ها به اظهارات انتخاباتی روحانی
روحانی با بیان این که امروز مردم از کاندیداها می‌خواهند تا برنامه خودشان را تشریح کنند و بگویند که برای خشکسالی، تحریم و کرونا چه برنامه‌ای دارند، گفت: مهم‌تر از این موارد، باید استراتژی خود را برای مردم بیان کنند تا مردم بدانند که آن ها به دنبال تعامل با جهان هستند یا خواهان تقابل و درگیری هستند. چنان که نباید به گونه‌ای باشد که امروز که انتخابات است فضای مجازی مورد تأیید و عالی باشد اما فردای انتخابات به دنبال فیلتر باشیم. مردم باید بدانند که افراط گرا هستیم یا اعتدال‌گرا و مهم این است که راهبرد و اصول خود را به مردم توضیح دهیم.این اظهارات روحانی با واکنش هایی نیز همراه شد. تسنیم نوشت: «این سخنان و مباحث مطرح شده توسط روحانی را می‌توان به‌نوعی ورود به عرصه انتخابات و تعیین مسئله برای این عرصه دانست. این که روحانی در روزهای پایانی فعالیت دولتش، به سراغ انتخابات و تعیین مصداق‌ها برای نامزدها پرداخته شاید یک دلیل مهم داشته باشد: ایجاد فضای دوقطبی مذاکره یا تحریم در انتخابات و پیش انداختن کاندیدای مدنظرش در این عرصه.در بخشی از سخنان روحانی نیز دوگانه‌سازی و دوقطبی‌سازیِ «فیلترینگ و عدم فیلترینگ» فضای مجازی دیده می‌شود. نکته قابل توجه این است که ردپای مسئولان دولتی در محدودسازی بخشی از فضای مجازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیده می‌شود و به رغم این مسائل، رئیس‌جمهورِ وقت در آستانه‌ انتخابات به این‌گونه مسائل می‌پردازد. این دوگانه‌سازی‌ها پیش از این هم مسبوق به سابقه است. حسن روحانی در مواقع دیگری از جمله انتخابات 1392، در زمان مذاکرات هسته‌ای برجام و انتخابات 1396 نیز به ساخت و پردازش به دوگانه‌ «جنگ و صلح» پرداخته است. سخنرانی امروز حسن روحانی بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی انتخاباتی داشته و به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور و مشاوران وی برای رهایی از انتقادهای کارشناسان اقتصادی تصمیم گرفتند در فضای انتخاباتی کشور، با ایجاد فضای دو قطبی در کشور و فراموشی مشکلات اقتصادی، بیش از هر جریانی از وضعیت موجود سود ببرند.» کاربر دیگری هم نوشت  : « با این صحبت ها به نظر می رسه احمدی نژاد و روحانی را باید استادان دوقطبی سازی بدونیم » همزمان محمد ایمانی فعال سیاسی نیز نوشت:«عجیب است آقای روحانی از "هشت سال مذاکره" ابراز رضایت و ادعای موفقیت می کند، بی آن که بگوید مذاکرات اگر موفق بود، چرا به موازات چند برابر شدن تحریم ها، هشت سال ادامه یافته و دولت آمریکا حاضر نیست تمام تحریم های پسا برجامی و ضد برجامی را لغو کند؟! این سوال را نمی توان با اصرار بر دوقطبی سازی های تاریخ مصرف گذشته، مانند "تعامل یا تقابل" و "مذاکره یا تحریم" پاسخ داد. »
در این میان کاربری هم نوشت :"روحانی چیز خاصی نگفته که این همه اعتراض می کنید بالاخره نظرش را گفته و عرصه انتخابات هم همینه دیگه"اما فارس نیز نوشت: انتشار ادعایی در فضای مجازی مبنی بر صدور نامه‌ای به منظور فیلترینگ اینستاگرام از سوی دستگاه قضا، در آستانه یک ماه مانده به انتخابات و با توجه به ورود رئیسی به این عرصه، یک اتفاق یا اشتباه آن هم از سوی فردی که مسئولیت حوزه فضای مجازی در دوره پیشین قوه قضاییه را برعهده داشته، نمی‌تواند باشد. برای درک بهتر این که، چرا تاکید می شود این موضوع یک پروژه تخریبی علیه رئیسی با وارد کردن وی به دو قطبی سازی کاذب با محوریت موضوع فیلترینگ است، می توان به اظهارات تاج زاده در روز ثبت نام برای انتخابات ۱۴۰۰ و حتی نزدیک تر از آن به اظهارات رئیس جمهور در صبح  دیروز با تاکید خاص روحانی بر موضوع فیلترینگ، که در واقع تلاشی در جهت دوقطبی سازی حول این مسئله بود، اشاره کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها