آقای علی عسگری! تریبون رئیس جمهور را خاموش کنید

کد خبر: 1067983

جهان نیوز/ رئیس جمهور صبح چهارشنبه در جلسه هیئت دولت اظهاراتی داشت که شائبه دخالت در انتخابات، دوگانه‌سازی و تغییر دغدغه های مردم را مطرح می‌کند.

آقای علی عسگری! تریبون رئیس جمهور را خاموش کنید

دو روز پیش آیت الله رئیسی، رئیس دستگاه قضا که برای انتخابات ریاست جمهوری پا به میدان گذاشته است از رسانه ملی خواست تا صوت و تصویر برنامه های کاری‌شان را با توجه به اعلام کاندیداتوری برای ریاست قوه مجریه دیگر پوشش داده نشود. هرچند که این موضوع منع قانونی ندارد اما درخواست آقای رئیسی در نوع خود قابل تقدیر است.

می توان از این پیشنهاد خوب رئیس دستگاه قضا وام گرفت و از رئیس رسانه ملی خواست از امروز تا فردای روز انتخابات پخش زنده تمام اظهارات آقای روحانی را متوقف کند و به بیان اخبار اقدامات دولت اکتفا کند.

هرچند که آقای روحانی در این دوره دیگر امکان کاندیداتوری نداشتند و رئیس جمهور کنونی در میدان انتخابات به عنوان کاندیدا حاضر نیست اما چهره های جدی نزدیک به روحانی(لاریجانی، جهانگیری و ..) در این انتخابات حاضر هستند و جهت گیری و میل آقای رئیس جمهور و دولتش هم کاملا مشخص است. از سوی دیگر ادعای دولت محترم هم مبنی بر بی طرفی در انتخابات برای افکار عمومی قابل باور نیست.

با این تفاسیر یعنی اگر پخش زنده اظهارات رئیس جمهور از رسانه ملی ادامه پیدا کند رسانه ملی ناخواسته در حال برهم زدن تعادل برخورداری کاندیداها از پوشش رسانه ای است چرا که رئیس جمهور به بهانه ریاست دولت روزانه کفه حق پخش را به نفع یک دو کاندیدای خاص سنگین می کند.

در همین باره روز گذشته خبرگزاری تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح چهارشنبه در جلسه هیئت دولت اظهاراتی داشت که شائبه دخالت در انتخابات، دوگانه‌سازی و تغییر دغدغه های مردم را مطرح می‌کند.

او در سخنان خود بعد از اینکه گفت "نامزدها برنامه‌های خود را برای مسائل موجود کشور درخصوص خشکسالی، تحریم‌ها و مذاکرات و مسئله کرونا اعلام کنند"، تصریح کرد: مهم‌تر اینکه کاندیداها استراتژی‌شان را بیان کنند، مردم باید بفهمند که این فرد تعاملی است یا تقابلی و باید بدانند دنبال تعامل با جهان است و یا به‌دنبال دعوا با جهان است، این استراتژی مهم است.

این سخنان و مباحث مطرح شده توسط روحانی را می‌توان به‌نوعی ورود به عرصه انتخابات و تعیین مسئله برای این عرصه دانست. اینکه روحانی در روزهای پایانی فعالیت دولتش، به سراغ انتخابات و تعیین مصداق‌ها برای نامزدها پرداخته شاید یک دلیل مهم داشته باشد: ایجاد فضای دوقطبی مذاکره یا تحریم در انتخابات و پیش انداختن کاندید موردنظرش در این عرصه.

روحانی در حالی به مسائل انتخاباتی پرداخته است که کشور و مردم با مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی روبرو هستند و نه تنها از شدت و حدت این مشکلات کاسته نشده بلکه با بی‌توجهی دولت به بازار و عدم نظارت کافی بر روی قیمت‌ها، نارضایتی مردم از عملکرد دولت‌مردان بیش از پیش شده است.

از سوی دیگر، حدود یک ماه پیش روحانی از برنامه‌ریزی 100 روزه پایانی دولت برای حل و فصل برخی امور خبر داده بود اما به نظر می‌رسد این وعده 100 روزه پایانی دولت نیز سرنوشت مشابه 100 روزه ابتدایی دولت را پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در این سخنرانی به مسئله‌ی «فیلترینگ» که از جمله مسائلی است که بارها به آن پرداخته و در زمان‌ها و شرایط مختلف از آن مصادره به مطلوب کرده، اشاره کرد و گفت: هر کار مهمی باید با نظر مردم باشد و نه‌اینکه امروز که انتخابات است، فضای مجازی خوب است و فردا که انتخابات تمام شد، دنبال فیلترِ با دست و پا بگردیم.

این‌جا و در این بخش از سخنان روحانی نیز دوگانه‌سازی و دوقطبی‌سازیِ «فیلترینگ و عدم فیلترینگ» فضای مجازی دیده می‌شود. نکته قابل توجه این است که ردپای مسئولان دولتی در محدودسازی بخشی از فضای مجازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیده می‌شود و علیرغم این مسائل، رئیس‌جمهورِ وقت در آستانه‌ی انتخابات به این‌گونه مسائل می‌پردازد.

این دوگانه‌سازی‌ها پیش از این هم مسبوق با سابقه است. حسن روحانی در مواقع دیگری از جمله انتخابات 1392، در زمان مذاکرات هسته‌ای برجام، انتخابات 1396 نیز اقدام به ساخت و پردازش به دوگانه‌ی «جنگ و صلح» پرداخته است.

سخنرانی امروز حسن روحانی بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی انتخاباتی داشته و به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور و مشاوران وی برای رهایی از انتقادهای کارشناسان اقتصادی تصمیم گرفتند در فضای انتخاباتی کشور، با ایجاد فضای دو قطبی در کشور و فراموشی مشکلات اقتصادی، بیش از هر جریانی از وضعیت موجود سود ببرند.

گفتنی است روند غیرمعمول اختصاص پخش زنده به رئیس دولت اعتدال در سال های اخیر باعث انتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی شده بود؛ چرا که در مواردی آقای روحانی از این تریبون برای پرداخت به مسائل حاشیه ای، انحراف افکار عمومی و یا توهین به منتقدان استفاده کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها