آخوندی: با هیچ متری نمی توان عدم صلاحیت من را احراز کرد

کد خبر: 1068426

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با سه گانه رییسی، جهانگیری و لاریجانی شور انتخاباتی صورت نمی گیرد، گفت: شکل گیری این سه‌گانه ادامه وضع موجود با یک مقداری گرایش به سمت راست یا چپ است.

آخوندی: با هیچ متری نمی توان عدم صلاحیت من را احراز کرد

خبرگزاری ایرنا: عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که امروز یکشنبه در ایرنا حضور یافته است، در خصوص اهداف و انگیزه های خود از حضور در انتخابات گفت: ما دو مساله بنیادین در ایران داریم که انگیزه‌های من برای حضور در انتخابات است. ما در ایران دچار بی‌دولتی یا چند دولتی هستیم. عملا مساله‌ای در ایران حل و فصل نمی‌شود و هر مساله ای که سر باز می کند  سر جای خود می ماند. نمونه‌های اخیر آن برجام و FATF، ‌ کرونا هستند و تمام این مشکلات از نظر من نشانه نبود دولت و یا بی دولتی است.

 وی اضافه کرد: اگر دولتی وجود داشت عملا امکان حل کردن مسائل نیز به وجود می آمد. سیاستگذاری به همین واسطه در ایران دچار امتناع شده و مردم احساس بی پناهی می‌کنند.  هر روز قیمت ارز و مواد خوراکی تغییر می‌کند و تورم وضعیت ناشایستی دارد. میانگین تورم ۵۰ ساله در کشور ما بالای ۱۹ درصد است و این در جهان نادر است.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تمام کشورهای اطراف تورم حدود ۲ تا ۳ درصدی دارند. به همین دلیل است که مردم احساس می‌کنند مشکلات شان در دستور کار دولت نیست. باید رییس جمهوری سر کار بیاید که دولت ملی تشکیل دهد و من شعاریک ملت - یک دولت را برای همین تعریف کردم.

 آخوندی اضافه کرد: اتفاقی که من شاهد آن هستم، در خطر بودن وحدت سرزمینی و ملی است. همه دربارهبه همه چیز صحبت می کنند غیر از خود ایران و ملت ایران. واقعا نگران ایران هستم و مساله من ایران و یکپارچگی آن است. بنابراین اینها دلایل اصلی به صحنه انتخابات است.

 وی خاطرنشان کرد: در واقع بحث من تحول ۱۴۰۰ است و بیشتر در پی این هستم که بر مبنای حفظ حقوق شهروندی تحول در کشور صورت بگیرد. قطعا گرایش سیاسی من به سمت نیروهای تحول خواه و اصلاح طلب است.

 وزیر پیشین راه و شهرسازی فضای انتخابات را سرد ارزیابی کرد و در خصوص قطب بندی جریانات سیاسی در این دوره انتخابات گفت: قطب بندی به نظر شورای نگهبان بستگی دارد که تا کجا اجازه حضور گفتمان‌های مختلف را می دهد. من هنوز نمی‌دانم که شورای نگهبان چطور اظهار نظر می‌کند و خروجی آن چیست.  

آخوندی با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری همانند انتخابات پیشین مشارکت حداکثری است، گفت: اطلاع ندارم که‌ آیا شورای نگهبان پس از بررسی و قبل اعلام نتایج گفت و گویی با ایشان خواهند داشت ولی امیدوارم تاکید ایشان بر مشکرات حداکثری مبنای عمل شورای نگهبان باشد.

وی درخصوص برخی تحلیل‌ها و گمانه زنی‌ها از شکل گیری سه گانه رییسی- لاریجانی- جهانگیری در انتخابات اظهار کرد: سه گانه رییسی، جهانگیری و لاریجانی اصلا سه‌گانه نیست. با این صحنه شور انتخاباتی صورت نمی گیرد و مشارکت بالا نمی‌رود. در این این صورت میزان مشارکت حدود ۴۰ درصد است و این سه گانه ای نیست که بتواند حق انتخاب متنوعی را در اختیار مردم ایران قرار دهد.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: شکل گیری این سه‌گانه ادامه وضع موجود با یک مقداری گرایش به سمت راست یا چپ است. هیچ تحولی از این سه گانه بیرون نمی آید و شوری را ایجاد نمی کند. اما اگر در انتخابات چهره های نماد تحول بیایند ممکن است حق انتخاب فراتر برود و احتمال حضور در صحنه بیشتر خواهد بود

 آخوندی در خصوص احتمال عدم احراز صلاحیت خود گفت: من تا این لحظه خیلی به این مساله فکر نمی‌کنم. سال ۱۳۶۱ معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور  بودم و یک ریال پرونده منفی در حوزه مالی ندارم. فکر نمی‌کنم صلاحیت من دچار مساله باشد.  فرض را برقانون و انصاف می گذارم و در این دو هیچ دلیل برای رد شدن صلاحیت و عدم احراز ندارم.

 وزیر پیشین راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: من سه انتخابات در کشور برگزار کردم و با هیچ متری نمی توان عدم صلاحیت من را احراز کرد. اقدامات ما در وقایع ۸۸ قانونی بوده و در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم قانونی رفتار کردیم و کوچکترین اقدام غیرقانونی نداشتیم. من ۵ مرتبه از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتم و این بزرگ‌ترین معیار سنجش است.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتشار اخباری درباره فرزند خود اظهار کرد: آی دزد را کسانی می‌گویند که خودشان سهیم هستند. در پرونده پسر من یک ریال شبهه‌ وجود ندارد و طرح مسائل در آستانه انتخابات قطعا سیاسی است و کسانی که این موضوع را مطرح کردند باید مورد سوال بگیرند چون هنوز اعلام وصولی به دادگاه نشده و تمام این‌ها داستان سرایی است که نباید آن را جدی گرفت.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص پیامدهای کاهش مشارکت در انتخابات گفت: در این صورت شرایط مانند مجلس کنونی می‌شود که افکار عمومی با آن همسو نیست. مصوبات ظاهر قانونی دارد اما سرمایه اجتماعی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت در صورت کسب چه میزان رای مشروعیت مردمی دارد، گفت: تعداد رای یک بحث است اما این که مردم چقدر حق انتخاب دارند نیز مهم است. آیا شورای نگهبان برای انتخابات تنوع حق انتخاب را فراهم می کند یا نه. اگر تنوع حق انتخاب را فراهم کند هر کسی که انتخاب شود میزان مقبولیت آن به شدت بالا می‌رود اما اگر محدود باشد حتی اگر تعداد زیادی شرکت کنند باز هم گرفتاری دارد.

آخوندی خاطرنشان کرد: انتخابات یعنی حق انتخاب ملت و گزینه‌ها برای شما متعدد است. لازمه این است که تنوع حق انتخاب فراهم شود. البته ممکن است عده ای آنقدر برای خود اقتداری قائل باشند که مردم را ابزار و خودشان را اصل بدانند اما این یک توهم است.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص  سیاست خارجی اظهار کرد: در زمینهس یاست خارجی یک بحث مبنایی و یک بحث عملیاتی دارم.

 وی با تاکید بر اهمیت بحث مبنایی اظهار کرد: با توجه به ساختار سیاسی که در جهان حاکم است، معمولا در جهان فراتر ازدولت‌ها یکسری همکاری‌های جمعی در تمام حوزه‌ها دیده می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل کشور این است که ما جزو هیچ کدام از این همکاری‌های جمعی نیستیم و این مساله سیاست و امنیت ما را در معرض خطر قرار داده است.

وزیر پیشین راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به مبنایی برای ترتیبات همکاری جمعی نیاز داریم، اظهار کرد: ما باید بر مبنای حوزه تمدن ایران و کشورهایی که در حوزه تمدن ایران قرار می گیرند، سیستم ترتیبات همکاری‌های جمعی ایجاد کنیم. ما باید مفهوم تمدنی را در استراتژی خارجی بیاوریم و این شاه کلید بحث من است.

آخوندی اضافه کرد: اگر ترتیبات همکاری منطقه‌ای بر مبنای تمدن را وارد سیستم کار خود کنیم، قطعا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. ما باید تمام رقابت‌های درون تمدنی را کنار بگذاریم و تنها کشوری که باید با آن مقابله کنیم صرفا اسراییل است نه کشور دیگری. از نظر من ما باید تمام رقابت‌ها و منازعات درون تمدنی را کنار بگذاریم و از این رقابت‌های با کارآمدی پایین دست برداریم و مساله ما فقط باید اسراییل باشد.

وزیر پیشین راه و شهرسازی ادامه داد: این واقعیت ساختار این منطقه است و تاریخ این فرآیند را القا می‌کند. این دیدگاه تضادی با صحبت‌های رهبر انقلاب ندارد و اگر دولتی بتواند این موضوع را خوب صورت بندی کند حتما حمایت ایشان را به دست خواهد آورد.

وی با اشاره به آسیب‌های کاهش روند سرمایه گذاری  اظهار کرد: عدم سرمایه گذاری در ایران به دلیل ریسک‌های بین المللی و تاریخی است. ریسک دیگر مربوط به مبادله کاری است. ما امکان مبادله یک دلار به صورت رسمی را نداریم. مگر می‌شود تجارت کل کشور را غیررسمی کنیم. با این شرایط بستر برای هر گونه فساد آماده است و توسعه صورت نمی گیرد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رییس جمهوری که سرکار می آید باید ریسک را کاهش دهد. با این ریسک نمی توان کاری از پیش برد و باید سایه ریسک از سر ملت برداشته شود.

آخوندی با بیان اینکه سوال اینجاست که چگونه می خواهیم مسائل ایران را درست کنیم و مسائل پیش روی را برداریم، تصریح کرد: باید به سمت گفتمان محوری برویم و پنهان شدن پشت موانع کفایت نمی‌کند. در واقع گفتمان بسیار مسئله مهمی است که باید اجرا شود تا تحول مثبت ایجاد شود و جریانی را تغییر دهد.

آخوندی تصریح کرد: مسئله من این است که چگونه می‌توان صلاحیت در دولت ایجاد کرد. باید ببینیم چه گفتمانی داریم و در مرحله دوم باید ببینیم با این گفتمان چه موانعی را رفع می کنیم.

وی در خصوص راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی عنوان کرد: برخی نهادها در جریان اقتصاد رقابت منصفانه را مختل کرده‌اند.  این نهادها همه قانون تاسیس دارند که طبق آن باید عمل کنند و موانع رقابت غیر منصفانه باید از میان برداشته شود.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه چگونه تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم، گفت: کشوری که پر از ریسک است این جمله تنها در حد شعار است. هر کسی تا اندازه‌ای علم داشته باشد می‌داند که در نظام تصمیم‌گیری اقتصادی در حد خرد و کلان تا وقتی که ریسک بالا وجود دارد کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

آخوندی در پاسخ به اینکه اگر رییس جمهور شوید در دولت بعدی در زمینه معیشت و اصلاح اقتصاد چه اقداماتی می کنید، اظهار داشت: من اولین کاری که می‌کنم تمام ریسک‌های اقتصاد ایران اعم از سیاسی، مبادله خارجی و داخلی و تجارت را کاهش می‌دهم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: زمانی دولت نظریه دارد و نظریه او اجرا نمی‌شود و گاهی دولت اساسا نظریه ندارد. نکته دوم بحث رقابت منصفانه است ما باید در بازاری رقابت کنیم که هم سطح باشیم اما در بازاری که ابزاری باشد فشار ایجاد کند مثل ابزار سیاسی ‌نمی‌شود رقابت منصفانه انجام داد.

وی افزود: برخی شرکت‌های مدنی به دلیل وجود نهادهای دولتی نباید وارد بازار شوند زیرا نمی‌توانند با آنها رقابت کنند. اصل اساسی رونق اقتصاد، رقابت است که مهمتر از تقویت بخش خصوصی است و رقابت منصفانه بین بنگاه‌ها هم اندازه با قدرت مساوی و مالکیت برابر است.

آخوندی در خصوص پرداخت یارانه‌ها در دولت خود گفت: یارانه‌ها در دنیا راه حل‌های جالبی داشته و یارانه‌ها با مالیات رابطه مستقیمی دارد و کسی مشمول یارانه می‌شود که در حوزه مالیات دهی، درآمدی برای مالیات ندارد. بین یارانه و مالیات باید رابطه برقرار شود اما افراد به دلیل ضعف دانش سراغ آن نرفته اند و یارانه به افرادی که مالیات می‌دهند هم پرداخت می‌شود. در حالی که در همان زمان تصویب یارانه‌ها باید بین یارانه و مالیات ارتباط برقرار می کردند که این اتفاق نیفتاد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از این نشست در خصوص وضعیت مسکن؛ تامین مسکن و قیمت مسکن را دو مسئله مهم و در عین حال متفاوت عنوان کرد و گفت: هرکسی مدعی شد، قیمت کالایی را کاهش می‌دهد دروغ می‌گوید و باید در مورد سطح عمومی تورم صحبت کند و اگر تورم تک رقمی شد توان خرید مسکن هم بالا می‌رود.  

وزیر در پاسخ به این سوال که چه میزان به برجام خوشبین هستید، اظهار داشت: در خصوص مذاکرات برجام من خوشبین هستم. زیرا موضوع مهم در سیاست خارجی اراده دو طرف برای مذاکره است که در حال مذاکره هستند یعنی به نتیجه می‌رسیم و اصل نشست بی ثمر نیست. برجام یک توافق امنیتی است و برجام به شرطی محصول خواهد داشت که بلافاصله مسئله FATF حل شود و ایران به سازمان تجارت جهانی بپیوندد بنابراین محصول برجام را در دو پیمان اقتصادی بعدی ببینید.

 وی در پاسخ به این سوال که چه میزان احتمال احیای قراردادهای خرید هواپیماهای برجامی وجود دارد، عنوان کرد: قراردادها به محض رفع موانع احیا می‌شود زیرا قراردادها ابطال نشده و فریز شده است و اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و قراردادهای برجامی در خصوص خرید هواپیماها احیا می‌شود.  

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه اگر رییس جمهور شوید اولین اقدامات شما چه خواهد بود، اظهار داشت: در اولین گام ریسک‌های اقتصادی را کاهش می‌دهم که به دنبال آن تورم کاهش پیدا می‌کند زیرا تا این اتفاق نیفتد امکان رشد و سرمایه گذاری وجود ندارد. در واقع برای کنترل تورم باید موضوعاتی مانند دستبرد به منابع بانک مرکزی، کنترل افزایش بدهی‌های دولت، دسترسی به منابع ارزی ایران کنترل شود.

 آخوندی در پاسخ به این سوال که چه توانایی‌هایی در خود دیدید که نامزد انتخابات شدید، گفت: من ایران را به خوبی می‌شناسم و به تمام نقاط کشور سفر کرده‌ام. علاوه بر این فکر می‌کنم تا حد زیادی دارای نظریه هستم زیرا اگر نظریه نباشد رییس جمهوری دچار رفتارهای متناقض می‌شود و نظریه من ملت‌گرایی است که منشاء حاکمیت است و در تمام صحنه‌های عملی به آن اعتقاد داسته باشم و بین ملت گرایی و ملی‌گرایی تفاوت است.  

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: موضوع دیگر توان مدیریت اجرایی است. من در بنیاد مسکن و جهاد سازندگی و در حوزه سیاستگذاری نیز سابقه بسیار زیادی دارم و فاقد کوچکترین نقطه ضعف در زندگی شخصی هستم و در ۵ سال گذشته ۵ بار رای اعتماد گرفتم که کار ساده‌ای نیست و ۶ بار مورد سوال قرار گرفته‌ام و فاقد یک کارت زرد از مجلس هستم و در آخر دارای قدرت راهبری و رهبری هستم.

وی در پاسخ به اینکه در سبد رای شما چه کسانی هستند، تصریح کرد: در بین جوانان و روشنفکران و رای اولی‌ها رای لازم را دارم.  

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نامزد منتخب اصلاح طلبان باشد، گفت: من جزو لیست اجماع ساز بوده‌ام و مابقی آن به تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان و آرای عمومی بستگی دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها