سهم جلیلی از کارزار ۱۴۰۰

کد خبر: 1068536

یکی از معماهای این انتخابات آن است که سعید جلیلی یک نامزد پوششی است یا آمده تا بماند؟

سهم جلیلی از کارزار ۱۴۰۰

گروه سیاست سایت فردا - سعید جلیلی یکی از شاخص‌ترین نامزدهای در این دوره انتخابات است اما خیلی جدی گرفته نمی‌شود. احتمالا دلیلش این است که او در آخرین روز ثبت نام ها و بعد از ابراهیم رئیسی در ساختمان وزارت کشور حاضر شد و بعد هم در یک استوری با انتشار عکسی از توئیت رئیسی، سعید محمد، عزت الله ضرغامی و علیرضا زاکانی، جبهه حمایتی خود در انتخابات را مشخص کرد. از همین‌جا بود که گمانه پوششی بودن او احتمال ترک رقابت‌ها به نفع رئسی تقویت شد.  

مصداق این مدعا آن است که حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به «برنا» گفت: «طبیعتا امثال جلیلی و چند نفری باید باشند تا از ابعاد مختلف بحث‌ها را دنبال کنند تا نیاز به اینکه رییسی به برخی موضوعات ورود کند نباشد، در واقع جلیلی و امثال او بازوی انتخاباتی رییسی در مناظرات هستند.»

منصور حقیقت پور، فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی نیز در گفت‌وگویی با «اعتماد آنلاین» گفته بود: «او باید تا آخر در انتخابات بماند و روز ۲۶ خرداد استعفا ندهد. اگر او روز ۲۵ یا ۲۶ خرداد یعنی دو-سه روز مانده به زمان انتخابات اعلام انصراف کرد و کنار بکشد، تاریخ مصرف آقای جلیلی تمام شده است. به عبارت دیگر کنارگیری جلیلی پرونده سیاسی‌اش را می‌بندد. جلیلی تنها در یک صورت می تواند ادله قابل دفاعی برای آینده سیاسی خود داشته باشد و آن ماندن تا انتهای روز اتنخابات است بنابراین تأکید جدی می کنیم که آقای جلیلی به هیچ وجه از صحنه انتخابات کنار نرود و استقبال می کنیم که او در مناظرات حرف هایش را بزند و البته پاسخ آن حرف ها را هم بشنود تا مردم قضاوت کنند.»

این در حالی است که برخی معتقدند او آمده تا بماند. مثلا عباس سلیمی نمین همین امروز به «جهان‌صنعت» گفته که جلیلی مستقل وارد این انتخابات شده است. او به اشتراکات بدنه رای رییسی و جلیلی اشاره کرده اما تلویحا می‌گوید که جلیلی برای ماندن در این رقابت‌ها روی پایداری حساب باز کرده است. در عین حال حمایت پایداری از جلیلی را جدی نگرفته و به این نتیجه می‌رسد که ماندن و نماندن جلیلی برای رییسی فرقی ندارد. 

برخی دیگر از کارشناسان سیاسی اما معتقدند که تصمیم جلیلی درباره کناره‌گیری به نفع رییسی یا عدم‌کناره‌گیری او برای گزینه اصولگریان حائز اهمیت است و از همین‌رو باب سهم‌خواهی را می‌گشایند. این رویکرد در مصاحبه جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا با «نامه نیوز» به وضوح مشخص است. او می‌گوید: « لزوما نمی‌شود گفت که آقای جلیلی در هر شرایطی به نفع آقای رییسی کنار برود و ممکن است خودش هم مدعی باشد؛ مگر در شرایطی که آقای رییسی با او به تفاهمی برسد که مثلا وزیر امور خارجه دولت خواهی شد که در آن صورت کنار برود.»او در پاسخ به این پرسش که اگر جبهه پایداری بر جلیلی تمرکز کند، وضعیت چگونه می‌شود، می‌گوید: «اگر جبهه پایداری بر آقای جلیلی متمرکز شود، احتمال کناره‌گیری جلیلی به نفع آقای رییسی کم خواهد شد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها