حسینی: دولت ما در دیپلماسی اقتصادی موفق نبوده‌

کد خبر: 1068572

دبیرکل کانون دانشگاهیان با بیان اینکه دولت به وعده‌هایش برای حل مشکلات مردم عمل نکرد؛ گفت: تمام فکر دولت معطوف به سیاست خارجی شد که در آن هم نمره قبولی نمی‌گیرد.

حسینی: دولت ما در دیپلماسی اقتصادی موفق نبوده‌

فارس: سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در برنامه «سدید» که با موضوع بررسی راهبردهای سیاست خارجی برگزار شد، درباره عملکرد دولت تدبیر و امید گفت: مهم‌ترین ابتکار عمل دولت فعلی تعامل با غرب از طریق توافق در برجام بود که تاکنون محقق نشده و با افزایش تحریم‌ها مواجه هستیم. در واقع نگاه خوش‌بینانه و نگاه یکطرفه به آمریکا افزایش تحریم‌ها را در بر داشت و اکنون دادن شعار در واپسین‌ روزهای دولت نتیجه‌ای ندارد.

وی افزود: در ارتباط و همکاری بین کشورها باید اعتماد متقابل وجود داشته باشد اما موضع آمریکا نسبت به ایران اینگونه است که نمی‌خواهد ایران و صنعت هسته‌ای ما وجود داشته باشد با این حال در دولت فعلی مذاکرات در برجام براساس اعتماد یکطرفه انجام می‌شود که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در هشت سال گذشته تصریح کرد:  حتی در اواخر عمر دولت هم شاهد قطع برق در چند نوبت هستیم که نتیجه عملکرد نامناسب دولت است. این یعنی مشکلات داخلی را نمی‌توانیم حل کنیم و به دنبال دیپلماسی و ارتباط با آمریکا هستیم.

حسینی اضافه کرد: در آستانه انتخابات و تشکیل دولت بعدی هستیم و الان باید ضعف‌ها را ببینیم تا مجددا شاهد چنین وضعیتی نباشیم. آقایان چهار سال اول در دولت سعی کردند در حوزه اقتصاد تورم را مهار کنند اما دیدیم که موفق نبودند. در واقع در چهار سال اول غرب وعده‌هایی داد و نه تنها به آن عمل نکرد بلکه در زمان مناسب و برنامه‌ریزی  شده از برجام خارج شد که بعد از آن هم دولت بعدی روی کار‌‌ آمد و تمام آن مذاکرات از بین رفت.

وی ادامه داد: به طور کلی می‌توان گفت در دولت فعلی هیچ اقدام عملی در حوزه دیپلماسی انجام نشده، حتی همه شرکت‌های خارجی هم از کشور رفتند. اینکه می‌گویند اروپا در کنار ما بوده اشتباه است. اروپایی‌ها به جای همکاری و حفظ ارتباطات، ما را تحریم کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ادامه توطئه های غرب و آمریکا بعد از برجام گفت: بعد از برجام بود که قهرمان ملت ایران را ناجوانمردانه ترور کردند. از طرف دیگر ما با حادثه مرکز هسته‌ای نطنز روبه‌رو بودیم که یکی دیگر از جنایات‌ غرب بود.

حسینی عنوان کرد: خوش‌بینی و ساده‌انگاری دولت که هنوز هم با این وعده‌ها پیش می‌روند برای مردم سودی ندارد. واقعیت این است که ما در دیپلماسی اقتصادی موفق نبوده‌ایم و نمی‌توانیم نمره قبولی برای سیاست خارجی داشته باشیم.

دبیرکل کانون دانشگاهیان خاطرنشان کرد: باید اعتراف کنیم در سیاست خارجی دولت دوازدهم و در حوزه دیپلماسی درست عمل نکردیم و شکست خوردیم. در واقع وقتی عملکرد دولت فعلی را نقد می‌کنیم یعنی دولت بعدی نباید اینگونه سیاست‌های اشتباه را پیش گرفته و اقتصاد کشور را با مشکلات شدید مواجه کند.

وی افزود: در این هشت سال متأسفانه اعتنایی به کشورهای همسایه نشد و تنها به غرب و آمریکا دل بسته شد.

حسینی اظهار داشت: به گفته مقام معظم رهبری وزارت خارجه به عنوان مجری باید سیاست‌های نظام را جلو ببرد که متأسفانه در این زمینه وزارت خارجه نتوانست به خوبی عمل کند. ما به جای اینکه تقابل دوگانه در کشور ایجاد کنیم باید از نظر قدرت اقتصادی و سیاسی به جایی برسیم که سیاست خارجی ما با قدرت هرچه تمام‌تر بتواند اهداف نظام را پیش ببرد.

وزیر پیشین ارشاد ادامه داد: روحانی ابتدای دولت اظهار می‌کرد کشور در لبه پرتگاه قرار دارد و خزانه دولت خالی است! با اینگونه اظهارات ضعیف نباید انتظار توافق خوب یا برد-برد از سیاست خارجی دولت فعلی را داشت.  این نوع اظهارات بیشتر به دیپلماسی التماسی شبیه است که در آن نیز نتیجه‌ای نخواهند برد که تاکنون نیز اینگونه بوده است.

وی با اشاره به ترور سردار سلیمانی گفت: باید از موضع قدرت در تعاملات و دیپلماسی ظاهر شویم وقتی از ضعف و ناتوانی در داخل کشور سخن گفته می‌شود دشمن نیز دست به چنین ترورهایی می‌زند در واقع می‌توان گفت هنر سیاست خارجی آن است که از سیاست میدان استفاده کند. متأسفانه بدترین دوره سیاست خارجی را در دولت روحانی داشتیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: تمام دولت تدبیر و امید در این هشت سال خلاصه شد به وزارت خارجه و تمامی فعالیت این وزارتخانه خلاصه شد به برجام؛ از طرفی در دولت سیزدهم باید وزارتخارجه تقویت شود زیرا این وزارتخانه محل مذاکره با پارادایم انقلابی نیست پس ما باید قدرتمند شویم و اگر دشمن تحریم‌ها را برنمی‌دارد باید به سمت خنثی کردن آنها حرکت کنیم چرا که ظرفیت‌های فراوان و نیروهای متخصص زیادی در کشور وجود دارند.

وی در پایان گفت: ادامه دیپلماسی در واپسین روزهای دولت فعلی با توجه به اخبار ضدونقیضی که از برجام شنیده می‌شود نمی‌توان از آن انتظار نتیجه مطلوبی داشته باشیم. زیرا مردم به وضع موجود رضایت نمی‌دهند و دنبال تحول هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها