عطریانفر: ظریف قصد کاندیداتوری داشت و بخاطر انتشار فایل صوتی کاندید نشد

کد خبر: 1068675

استاد علوم سیاسی دانشگاه با بیان اینکه مردم از کی گرسنگانی شده اند که نباید به آنها توجه کرد؟ اظهار داشت: همین مردمی که عطریانفر و دوستانش به آنها گرسنه می گویند حضرت امام(ره) به آنها ولی نعمتان و صاحبان انقلاب گفتند.

عطریانفر: ظریف قصد کاندیداتوری داشت و بخاطر انتشار فایل صوتی کاندید نشد

خبرگزاری فارس: برنامه اینترنتی «تبادل» با حضور محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و محمدصادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و با موضوع«مقصر وضع موجود؟» از طریق فضای مجازی پخش شد.

عطریانفر: تصمیم ظریف قطعی بود ولی بعد از فایل صوتی منصرف شد

در ابتدای این برنامه محمد عطریانفر با بیان اینکه وضع کنونی وضع مطلوبی نیست و نگران کننده است، گفت: آنچه بر سرنوشت رفتار انتخاباتی ایران می گذرد نگران کننده و مسئله دار است و به نظر من می توانیم همه را مقصر بدانیم و در عین حال هیچکس را مقصر ندانیم ولی نباید به سمت مقصر برویم بلکه دنبال حل مسله باشیم.

وی با تاکید بر اینکه رفتارهای سیاسی خود را باید به سمت مدرسه تحزب ببریم و این جزو ضرورت های قطعی است، بیان داشت: آنچه قوت های را هویدا می کند حوزه اثباتی ماست که ما در مقام یک شهروند پاسخگو چه گامی باید برداریم ولی در مقام اثبات هیچگاه امید از زندگی قطع نمی شود و باور من این است که نباید لحظه ای از امیدواری دست بکشیم و در مسیر امیدواری قدم برداریم.

عطریانفر تاکید کرد: ان‌شالله یک روز جابجایی قدرت و چرخش نخبگان از طریق تحزب حاکم شود تا بخشی از رقابت ها به درون احزاب برود تا در بزنگاه های اخذ رای یک حزب با یک نفر در انتخابات حاضر شود ولی چون احزاب نشسته‌اند تا ببینند چه کسانی از پالایشگاه شورای نگهبان عبور می کنند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سوالی در مورد گزینه حزب متبوعش در انتخابات تصریح کرد: دوستانی که ذیل اصلاح طلبان شکل گرفتند و ذیل مدیریت آقای خاتمی بودند به این جمع بندی رسیده بودند  که کسی را به صحنه بیاورند که چهره ملی باشد و با این سه شرط که اعتمادسازی با رهبری داشته باشد، اجماع سازی نخبگان را انجام دهد و سوم همراه سازی جامعه است.

وی افزود: در این مورد به ظریف رسیدیم و ایشان را از این حیث مناسب‌ترین گزینه می دانستیم و تصویر من این بود که ظریف مشابه سیدمحمد خاتمی بود که به دلیل اعتماد به بدنه کارشناسی موفق شد.

عطریانفر در عین حال با بیان اینکه به هر دلیل اگرچه ظریف در گام نخست برای حضور در انتخابات آمادگی داشت، اما آخرین برآوردمان این بود که ایشان توافق ضمنی شان را اعلام کرده و خواهد آمد، خاطرنشان کرد: پیامد آنچه که برای نوار معروف ایشان رخ داد مجموعا تشخیص‌شان این بود که اگر در رقابت‌ها بیاید ماجراهایی به مصالح ملی کشور آسیب می‌زند و این فرصت مذاکره برای برجام از ملت گرفته می‌شود لذا ایشان از این صحنه بازماند.

عطریانفر با اشاره به اینکه روند اداره کشور تابع انتخاب فرد نیست بلکه تابع شرایط زمانی خود و برنامه است، گفت: دولت‌ها شخصیت هایی هستند که در دوی امدادی شرکت می‌کنند و مسیری را حرکت می‌دهند.

وی با بیان اینکه 8سال دفاع مقدس را ذیل رهبری امام و آیت‌الله خامنه ای و دولت موسوی طی کردیم و دستاوردهای بزرگی هم داشتیم و جنگ را با کمترین هزینه و بیشترین دستاورد تمام کردیم، خاطرنشان کرد: دولت آقای هاشمی امد و با تمام بدبختی هایی که وجود داشت کشور را به ثبات رساند و دولت‌ آقای خاتمی در ادامه امد و در دولت دومش هم بسیار موفق تر از دولت اول کار را پیش برد. احمدی نژاد به عنوان یک بلای آسمانی با 700میلیارد دلار درامد نفتی و وفور وحشتناک آمد و تمام ناکارآمدی ها و از درون متلاشی کردن دولت را پوشش داد که نشان داده نشد.

عضو شورای مرکزی کارگزاران خاطرنشان کرد: در سال 92 نامزد ما مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بود و پیرمردهای شورای نگهبان به بهانه پیرمردی ایشان را از صحنه رقابت خارج کردند و آقای حسن روحانی که با سیاق اصولگرایی تاریخی آمده و با رویکرد اصلاحی به جامعه ظاهر شده خیرالموجودین وقت بود و فرش قرمزی از قبل برایش پهن نشد ولی با این حال دولت اولش با عدد و رقم قابل دفاع است.

عطریانفر در پاسخ به این سوال که اگر عملکرد دولت‌های نهم و دهم آنگونه که اصلاح‌طلبان می گویند بد بود چرا اقبال به ایشان هنوز وجود دارد، تصریح کرد: اگر مردم توده وار که گرسنگی آنها را به صحنه می آورد و شورش برهنگان را علیه حاکمیت و قدرت سامان می دهد اگر خودمان را دست آنها بدهیم که نمی توانیم نفس بکشیم. ما باید وظیفه نخبه گرایی خود را ایفا کنیم و قطعا مردم ما راجع به آقای احمدی‌نژاد اشتباه می‌کنند و اگر ما هم برابر آقای احمدی‌نژاد شعارهای ساختارشکنانه بدهیم می‌بینید مردم چه هجوم مثبتی به سمت ما می آوردند.

کوشکی: آقای عطریانفر!‌مردم ولی نعمت‌اند نه قابلمه ‌به دست گرسنه

در این برنامه اینترنتی که «تبادل» محمدصادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه باید دید چه کسانی در پدید آمدن وضع فعلی موثرند نه مقصر، تصریح کرد: اگر کسی 42 سال اخیر را دقیق ببیند مجموعه ای از اتفاقات مثبت و منفی هست و لازم است نه از باب مجازات و نبش قبر باید دنبال واژه موثر بگردیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد انتقادات به روحانی به خاطر وضع موجود تصریح کرد: در همه اتفاقات منفی باید از سال57 تا الان در بروز آن مقصر پیدا کنیم و هرچند دولت روحانی مقصر است ولی تنها مقصر دولت روحانی نیست چون روحانی از صفر کار خود را شروع نکرده است.

این استاد دانشگاه افزود: زمانی که هاشمی رئیس جمهور بود از سال 69 نقد جدی به ایشان داشتم ولی اگر این لامپها کار میکنند به واسطه سدهایی هست که در دوران ایشان ساخته شده است ولی در عین حال این سدها را شخص ایشان نساخته بلکه دولت ایشان ساخته است.

کوشکی با تاکید بر اینکه درست کردن یک کشور با یک نفر و دولت لطیفه است، تصریح کرد: مردم می توانند یک کشور را بسازند یا تعلل کنند و حتی تعطیل کنند و به بن بست بکشانند.

وی افزود: با جنایتکار بودن آمریکا موافقم ولی با اینکه او مقصر قطعی برق ملت است موافق نیستم و معتقدم که روحانی بدتر از احمدی نژاد بود و واقعا نمی شود ایشان را تحمل کرد ولی ساختن کار سختی است در حالی که خراب کردن اتحاد و برنامه می خواهد.

کوشکی ادامه داد: اگر کسی گفت 100 روزه یا 70 یا 50 روزه معجزه می کند وبه این آدم رای دادیم و خراب تر شد تقصیر خودمان است که فرق شعبده باز و فریبکار با کسی که می فهمد مملکت داری چیست را نمی دانیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اظهارات عطریانفر با بیان اینکه مردم از کی گرسنگانی شده اند که نباید به آنها توجه کرد، اظهار داشت: حضرت امام به همین مردمی که آقای عطریانفر و دوستانشان به انها قابلمه به دست و گرسنه می گویند حضرت امام(ره) به آنها ولی نعمتان و صاحبان انقلاب گفتند و به تعبیر حضرت علی(ع) نخبگان همان مردم هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها