معمای پرش کم سابقه تورم

کد خبر: 1068763

یک روزنامه حامی دولت نوشت در حالی که ماه‌های پایانی دولت روحانی با رکورد تورم مواجه است، سه نهاد مسئول در دولت با یکدیگر درباره این موضوع اختلاف نظر دارند!

معمای پرش کم سابقه تورم

کیهان: یک روزنامه حامی دولت نوشت در حالی که ماه‌های پایانی دولت روحانی با رکورد تورم مواجه است، سه نهاد مسئول در دولت با یکدیگر درباره این موضوع اختلاف نظر دارند!

همشهری در گزارشی با عنوان «معمای پرش کم سابقه تورم»، نوشت: چند روز پس از اعلام یک مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ثبت رکورد تازه نرخ تورم در پایان دولت حسن روحانی (45 درصد) یک نهاد تحقیقاتی وابسته به سازمان برنامه و بودجه هم پیش‌بینی کرد براساس سناریوی واقع‌بینانه ممکن است نرخ تورم تا پایان شهریور امسال از 45 درصد هم عبور کند. با این حال تاکنون نه بانک مرکزی که مسئولیت کنترل تورم را دارد، نرخ تورم هدفگذاری خود برای 1400 را منتشر کرده و نه مرکز پژوهش‌های مجلس اما پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی نرخ تورم در نیمه دوم امسال متوقف شود.

در شرایطی که مردم انتظار دارند تا سیاست مهار فوری تورم به اجرا گذاشته شود، دست کم 3 ضلع اقتصادی تصمیم‌ساز یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد درباره منشأ شیوع ویروس تورم دچار اختلاف دیدگاه شدید هستند و تا زمانی که هر نهاد تصمیم گیرنده‌ای از زاویه نگاه خود بخواهد به موضوع نگاه کند، انتظار آغاز عملیات فوری نجات اقتصاد امواج بلند تورم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

پژوهشکده آمار وابسته به مرکز آمار ایران زیر نظر سازمان برنامه و بودجه در گزارشی 3 سناریو برای نرخ تورم تا پایان سال ترسیم می‌کند و نتیجه می‌گیرد که براساس سناریوی بدبینانه نرخ تورم سالانه و نقطه‌ای در پایان تابستان امسال به ترتیب به 47/5 و 48/8 درصد می‌رسد و در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت تورم سالانه پایان تابستان 42/5 درصد خواهد بود. اما سناریوی سوم این نهاد تحقیقاتی می‌گوید باید واقع‌بین باشیم و بپذیریم که نرخ تورم سالانه در پایان شهریور 45/1 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم 39/1 درصد خواهد شد.

البته این پژوهشکده نتایج بررسی‌های خود از وضعیت نرخ تورم در نیمه دوم سال را منتشر نکرده، اما نرخ تورمی که این نهاد پژوهشی برای پایان تابستان برآورد کرده بیش از میزانی است که نهاد تحقیقاتی وابسته به وزارت کار تخمین زده؛ چرا که پژوهشکده آمار می‌گوید، نرخ تورم سالانه در پایان تابستان 45/1 درصد است و نهاد پژوهشی وابسته به وزارت کار از پیش‌بینی نرخ تورم 44/7 درصدی در آخر شهریور خبر می‌دهد. همشهری در ادامه در تحلیلی با عنوان هشدار آتش‌نشان تورم به آتش‌افروزان تورم»، به هشدارهای همتی خطاب به سازمان برنامه و بودجه و برخی مقامات دولتی پرداخت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها