گزارش «فردا» از انتخابات هیات رئیسه

قالیباف گام دوم را محکم برداشت

کد خبر: 1069058

اجلاسیه دوم برگزار شد و قالیباف با رای قاطع نمایندگان رئیس ماند تا ثبات شود که قاطبه نمایندگان همچنان او را شایسته‌ترین گزینه برای اداره پارلمان می‌دانند.

 قالیباف گام دوم را محکم برداشت

گروه سیاست سایت فردا – انتخابات هیات رئیسه به اندازه سال قبل جار و جنجال نداشت. نه اینکه مجلس از تکاپو افتاده یا این انتخابات اهمیتی نداشته باشد، بلکه به این خاطر که نمایندگان محترم بعد از حدود یک سال حضور در پارلمان و همکاری با هم شناخت بهتر و دقیق‌ترین نسبت به کارکردها و فعالیت‌های این قوه یافته و به تبع آن نقاط قوت و ضعف آقایان حاضر در جایگاه هیات رئیسه را نیز دیده بودند. از همین رو بود که مثل سال گذشته برای انتخابات رئیس تردید نداشتند. رای 230 نفر از وکلای ملت به قالیباف نشان داد که آن حجم از تخریب‌ها علیه رئیس مجلس راه به‌جایی نبرده است. رئیس مجلس درحالی در اجلاسیه دوم با همان میزان رای قبلی رئیس ماند که طبق تجربه عموما روسای مجلس در سال‌های اول تعداد آرای بیشتر داشته و بعدا به واسطه عملکرد خود آن آرا را از دست می‌دهند. به عنوان مثلا علی لاریجانی در اجلاسیه اول مجلس دهم 237 را داشت. درحالی که رای او در سال دوم به 204 و سال سوم به 147 رای رسید.

این مقایسه نشان می‌دهد که قالیباف اولا به خاطر تعامل خوب خود با نمایندگان و بعد هم با نامزد نشدن در انتخابات ریاست جمهوری که سندی بود بر پایبندی ایشان به مجلس و توجه بر اهمیت دادن به این جایگاه و رای مردم؛ توانست اتهاماتی که به او وارد می‌شد را بی‌اثر کند.  از طرف دیگر این انتخاب ثابت می‌کند که او بر خلاف ادعای مخالفان مجلس انقلابی و عملیات روانی اصلاح‌طلبان و شبه انقلابیون کاملا بر مجلس مسلط است و از پس اداره پارلمان به خوبی برآمده است. 

نکته‌ای دیگری که با تحلیل آرای قالیباف جلب نظر کرده و نباید نادیده گرفته شود این است که مجلس مستقر به هیچ عنوان تحت اداره و اختیار طیف تندرو نیست زیرا اگر بود امروز رای قابل توجهی به قالیباف می‌دادند اما دیدیم که حدود 20 نفر از فراکسیون به او رای ندادند. 

این امر حتی پیام جدی و روشنی برای شبه انقلابیون که قصد تفرقه افکنی داشتند، دارد و یک شکست قابل تامل برایشان به حساب می‌آید. 

انتخابات امروز همچنین ثابت کرد که مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه حاضر نیست با نزدیک شدن به دولت جایگاه خود را زیر سوال ببرد. شاهد نیز آنکه به قاضی‌زاده هاشمی که این روزها نامزد ریاست جمهوری است رای نداد و قالیباف را با تحمل آن همه شایعه سازی و تخریب به بهانه گوشه چشم داشتن به پاستور در بهارستان ماند؛ دوباره رئیس کرد. این انتخاب حتی نشان داد که برخلاف تصور عده‌ای قرابت احتمالی دولت آتی به مجلس از نظر گرایش سیاسی در نگاه نمایندگان ملت اثر نداشته و آنان مایل نیستند که به هیچ وجه جایگاه این قوه مهم را متزلزل کرده و استقلال آن را به خطر اندازند.

با این وصف انتظار می‌رود، که مجلس یازدهم در دومین سال از فعالیت خود از تجارب یک سال گذشته درس گرفته و با اتکا به آن گام‌ها بلندتر و محکم‌تری در راستای ارائه و تصویب طرح‌های جدی و تحول آفرین بردارند. 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها