کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد

کد خبر: 1069110

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند.

کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد

مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۳۲ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» را به تصویب رساندند.

خاندوزی: ما به دنبال کاهش فعالیت‌های غیرمولد و دلالی هستیم

سید احسان خاندوزی در موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: با این اقدام، گام اساسی برای رونق تولید برداشته می‌شود و از سوی دیگر، جذابیت فعالیت‌های دلالی و غیرمولد کاهش می‌یابد و نقدینگی در حوزه فعالیت‌های مولد به کار گرفته می‌شود و رشد و اشتغال را در کشور به دنبال دارد.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها یک قرن است که چه قوانینی را دارند و این کار عامل مؤثری برای تشویق فعالیت‌های تولیدی و همچنین کاهش فاصله طبقاتی در کشور است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر می‌بینیم که میزان نوسان و شوک قیمتی در مسکن به شکل متناوب و حتی بالاتر از تورم کشور است و این نشان‌دهنده آن است که جذابیت بازار مسکن برای فعالیت‌های دلالی و غیرمولد بسیار زیاد است و تقاضاهای کاذب باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

خاندوزی ادامه داد: ما سال‌ها منتظر بودیم تا دولت سال‌ها این لایحه را به مجلس ارائه کند اما این کار را نکرد و مجلس خودش قدم مهمی در این باره برداشت. این طرح باعث کاهش تقاضاهای کاذب و دلالی و واسطه‌گری می‌شود و همچنین بخش‌های تولیدی هم از آن منتفع می‌شوند.

وی افزود: از سوی دیگر، این طرح به تولیدکنندگان مسکن و خودرو و همچنین به اکثریت جامعه که به اندازه نیاز خود از کالاهای سرمایه‌ای بهره‌مند هستند، ضرری را وارد نمی‌کند و صرفاً این مالیات از سودگران و واسطه‌گران اخذ می‌شود.

نظری: باید با احتکار مبارزه شود

در ادامه جلسه، سید غنی نظری هم در موافقت با کلیات این طرح، گفت: همانطور که معلمان و کارمندان به محض دریافت حقوق مالیات می‌دهند، باید از دلالان و سوداگران هم مالیات گرفته شود و یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی کشور، افزایش و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی است.

وی با بیان اینکه تصویب این قانون باعث جلوگیری از سوداگری و رانت‌خواری می‌شود، گفت: اگر ما به دنبال رفع مشکلات و کمک به محرومان هستیم، باید این طرح را به تصویب برسانیم و این طرح برای مبارزه با احتکار بسیار مهم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه باعث می‌شود که مردم راحت‌تر سرمایه‌گذاری کنند و همچنین این طرح یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در اصلاح ساختار بودجه است.

پورابراهیمی: دولت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را ارائه نداد

در ادامه جلسه، محمدرضا پورابراهیمی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: قطعاً اگر تقاضا برای مسکن و خودرو واقعی باشد، قیمت‌ها متعادل می‌شود اما زمانی که تقاضای سفته‌بازی و دلالی وجود دارد، هر چقدر هم که عرضه شود، باز هم کافی نیست و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی متذکر شد: از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم، ما سابقه رسیدگی به موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را مورد بررسی قرار دادیم و دولت هم گفت که لایحه ارائه می‌دهد اما این کار را انجام نداد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی موضوعات دیگری از جمله اصلاح قانون بانک مرکزی و توجه به ساماندهی بانکداری را هم در دستور کار خود قرار داده و این موضوع به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک می‌کند.

نیکزاد: اقتصاد ما باید تولیدمحور باشد

همچنین علی نیکزاد که ریاست جلسه را بر عهده داشت، درباره این طرح، گفت: اقتصاد ما بیشتر اقتصاد دلالی است درحالی‌که اقتصاد باید تولیدمحور باشد و تنها راه‌حل مشکلات ما توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب این طرح می‌تواند از فعالیت‌های دلالی و سفته‌بازی جلوگیری کند و همچنین باعث ایجاد یک پایه جدید مالیاتی می‌شود و درآمد نفتی از بودجه جدا خواهد شد.

وی گفت: طبق نظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، این طرح دو شوری می‌شود و نمایندگان می‌توانند پیشنهادات و نکات مورد نظر خود درباره جزئیات این طرح را در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها