اختلافی دیگر در جبهه اصلاح‌طلبی

کد خبر: 1070639

همتی و مهرعلیزاده همه تلاش خود را برای جلب نظر اصلاح‌طلبان می‌کنند و تا دیدار با خاتمی هم پیش رفته‌اند؛ اصلاح‌طلبان اما درباره حمایت از آنان اختلافات جدی دارند.

اختلافی دیگر در جبهه اصلاح‌طلبی

گروه سیاست سایت فردا – اصلاح‌طلبان این روزها با یک دو راهی نسبتا سخت مواجه‌اند. از یک سو حامیان ترک شمارکت و عدم معرفی کاندیدا و از طرف دیگر هم حامیان دو گزینه موجود. همین عدم قطعیت در مورد تصمیم نهایی نیز سبب شده که آقایان همتی و مهرعلیزاده امیدوار شوند و دست به اقداماتی مثل نامه نوشتن برای بهزاد نبوی یا درخواست ملاقات با سیدمحمد خاتمی بزنند.

آخرین خبر از واکنش اصلاح‌طلبان به این اقدامات اظهارنظر آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات بود که تاکید کرد نظرشان برای عدم معرفی نامزد تغییر نکرده است.از دیروز اما در این تصمیم تردیدهایی ایجاد شده است. شاهد آنکه خبرگزاری «تسنیم» به نقل از یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، از احتمال دعوت جبهه اصلاحات ایران از همتی و مهرعلیزاده برای ارائه برنامه‌ خبر داده است!

یدالله طاهرنژاد گفت: «ممکن است جبهه به این جمع‌بندی برسد که از یکی از کاندیداها حمایت کند و به نظر من هنوز نمی‌توان این کتاب را بسته فرض کرد.»نماینده حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات درباره نامه‌ اخیر مهرعلیزاده به بهزاد نبوی تصریح کرد: «آقای نبوی هنوز واکنشی مبنی بر اعلام وصول این نامه نداشته است ولی اگر بنا بر دعوت از کاندیدا باشد، هر دو کاندیدای اصلاح‌طلب به جبهه اصلاحات دعوت خواهند شد و ارزیابی من این است که به این سمت خواهیم رفت.»

طاهرنژاد درباره رویکرد اخیر روزنامه سازندگی مبنی بر حمایت از کاندیداتوری عبدالناصر همتی گفت:‌ «موضع رسمی حزب کارگزاران تا این لحظه در راستای تصمیم جبهه اصلاحات است و روزنامه سازندگی هم کار خود را می‌کند و حزب ما هنوز به شکل رسمی از آقای همتی حمایت نکرده است.»

همین اخبار غیرقطعی درباره حمایت اصلاح‌طلبان از یکی از دو گزینه موجود اما با واکنش‌هایی همراه بود. برخی از نیروهای سیاسی در این جریان اصرار دارند که مجموعه اصلاح‌طلبی نباید به همتی و مهرعلیزاده رضایت دهد.

مثلا ناصر قوامی‌ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» در واکنش به دعوت احتمالی جبهه اصلاحات از این نامزدها گفت: «من از سران اصلاحات خواهش می‌کنم که از کسی حمایت نکنند و اجازه دهند این سرمایه اجتماعی برای اصلاح‌طلبان بماند. ما به این سرمایه اجتماعی نیاز داریم تا اگر روزی کشور دچار بحران شد، گروهی باشند که مردم به آنان اعتماد کنند.»

قوامی در واکنش به رویکرد حزب کارگزاران نسبت به کاندیداتوری همتی و حمایت از او گفت: «کارگزاران اصلا اصلاح‌طلب نیستند. اینها تازه اصلاح‌طلب شده‌اند اما ما فراموش نکرده‌ایم که حتی ضربه هم به جریان اصلاحات زده‌اند. لذا کارگزاران می‌توانند راه خود را بروند. اینها را از در بیرون کنند از پنجره برمی‌گردند و اصلاح‌طلبان با حمایت از آنان اشتباه می‌کنند.»

از آنجا که نگاه و رویکرد قوامی نیز در جبهه اصلاحات هوادارانی دارد و همین نگاه هم سبب آن بیانیه مبنی بر عدم معرفی نامزد بوده است، اکنون اختلافات درباره دریافت برنامه از همتی و مهرعلیزاده که قاعدتا مقدمه حمایت از آنان است، محل بحث شده است.محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیروز در این باره به «ایسنا» گفت: در جبهه اصلاحات صحبت‌هایی شده، اما در این زمینه هنوز تصمیم‌گیری نشده است. نظر بعضی از اعضا این است که اگر مهرعلیزاده و همتی تمایل دارند، برنامه‌های خود را به جبهه ارائه کنند، ولی اختلاف نظر میان اعضا وجود دارد.وی افزود: تا جایی که من می‌دانم مهرعلیزاده مستقیم به بهزاد نبوی نامه ننوشته و نامه او در فضای عمومی رسانه‌ها منتشر شده است.

وی درباره امکان بررسی برنامه مهرعلیزاده تصریح کرد: در جبهه اصلاحات صحبت‌هایی شده، اما در این زمینه هنوز تصمیم‌گیری نشده است. نظر بعضی از اعضا این است که اگر مهرعلیزاده و همتی تمایل دارند، برنامه‌های خود را به جبهه ارائه کنند، ولی اختلاف‌نظر میان اعضا وجود دارد.

روزنامه «آفتاب یزد» تیتر یک امروز خود را به همین موضوع اختصاص داده و با اشاره به اظهارات آذر منصور و حرف‌ها محمود صادقی درباره انتخابات تیتر زده است «انتخاب اصلاح‌طلبانه؛ مهرعلیزاده یا همتی؟» 

«اعتماد» اما اگرچه از تلاش‌نهای «اصلاح‌طلبانه» دو کاندیدا می‌گوید اما خیلی هم معتقد نیست که انتخاب بین این دو باشد. گزارش نویس اعتماد هنوز گزینه عدم حمایت از هیچ کدام از این دو نامزد را از روی دیدار برنداشته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «در این مسیر همتی و مهرعلیزاده هم تلاش‌هایی را برای جلب‌نظر اصلاح‌طلبان ترتیب داده‌اند و در این مسیر چه کسی بهتر از سیدمحمد خاتمی؟ براساس اخبار منتشر شده، محسن مهرعلیزاده اخیرا دیداری را شخصا با سیدمحمد خاتمی ترتیب داده است. برخی اصولگرایان مدعی شدند که خاتمی برخوردی تند با فرستاده مهرعلیزاده داشته، حال آنکه محمدعلی ابطحی، رییس دفتر رییس دولت اصلاحات تاکید کرد که خاتمی اولا با شخص مهرعلیزاده دیدار کرده، نه فرستاده او و ثانیا در این دیدار هیچ برخورد تندی نیز صورت نگرفته است. او البته گفت که در عین حال حمایتی نیز ازسوی خاتمی اعلام نشده است. در این میان برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از دیدار همتی با خاتمی داشت. ابطحی در همین راستا در اتاق «خبر پارتی» در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت که می‌داند قرار بر آن بوده که دیداری صورت بگیرد. او روز گذشته و امروز را یکی از 2 زمان درنظر گرفته شده برای دیدار همتی با خاتمی عنوان کرده اما هنوز از نتیجه این جلسات جزییاتی منتشر نشده و بررسی‌ها در جبهه اصلاحات ایران نیز در جریان است.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها