قطب‌سازی اصلاح‌طلبان از محسن رضایی

کد خبر: 1070647

رسانه‌های اصلاح‌طلب حرف‌های محسن رضایی در تلویزیون و توییتر را نشانه تبدیل شدن او به قطبی مقابل رئیسی دانسته‌اند!

قطب‌سازی اصلاح‌طلبان از محسن رضایی

گروه سیاست سایت فردا – حضور محسن رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری و حرفهایش به خصوص تعریضی که به سیدابراهیم رئیسی داشت، جریان اصلاحات که به داشتن یک گزینه جدی مقابل رئیسی امیدوار نیست، به این فکر انداخت که از رضایی ساخته و در مقابل رئیسی قرار دهد!

شاهدش گزارش روزنامه شرق با تیرت «رضایی با رئیسی دو قطبی می‌سازد؟». این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «شرق» پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود در کارزار انتخابات یک سه‌ضعلی بین محسن رضایی، رئیسی و لاریجانی شکل بگیرد که با رد صلاحیت غیر قابل انتظار لاریجانی، این اتفاق نیفتاد ولی با موضع‌گیری‌های اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه چهار نامزد معروف به جبهه انقلاب به نظر می‌رسد باید در انتظار دوقطبی رئیسی- رضایی باشیم. یک منبع آگاه هم قبلا به «شرق» گفته بود بعد از ثبت‌نام رئیسی، فشار زیادی از سوی برخی چهره‌های اصولگرایی، به‌ویژه یاران قدیمی محسن رضایی در جبهه به او آمده که از رضایی خواسته‌اند حتما ثبت‌نام کند. برای همین او بلافاصله بعد از ثبت‌نام رئیسی عازم وزارت کشور شد.

در ادامه این گزارش آمده است: «پیش‌درآمد دوقطبی رضایی- رئیسی را می‌توان با یک توییت و گفته‌های محسن رضایی خطاب به مسئولان قضائی تحلیل کرد. او گفته است: «من با دوستان قوه قضائیه یک بحث جدی دارم؛ اخیرا آقای دادستان تهران به یک طریقی آمده نامزدهای انتخاباتی را تهدید کرده است، من می‌گویم آقای دادستان آیا آقای رئیسی هم مدنظر شما است؟ توجه داشته باشید ما نباید کاری کنیم که ذهنیت نادرستی در جامعه ایجاد شود. مثلا اگر خطایی در ستاد آقای رئیسی بروز کند می‌توانند با ایشان برخورد کنند؟». در توییتی هم آورده است: «در آزمون‌های تستی وقتی تشخیص گزینه درست سخت است، از روش حذف گزینه استفاده می‌شود. مردم ما با حذف گزینه‌هایی که «برای رئیس‌جمهورشدن نیامده‌اند» یا ممکن است این مسئولیت را «نیمه‌کاره رها کنند»، می‌توانند گزینه درست را پیدا کنند».

گزارش‌نویس شرقی کم هم بیشتر پیش رفته و به امتیازات رضایی درمقابل رئیسی اشاره می‌کند، در این گزارش آمده است: «مهم‌ترین شانس رضایی در مناظره با رئیسی حوزه اقتصاد است.»

این اما تمام تلاش روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای قطب سازی از محسن رضایی نیست. روزنامه «جهان صنعت» نیز امروز گزارشی دارد تحت عنوان «خیز رضایی برای قطب سازی». در این گزارش آمده است: « رسانه‌ها و تحلیلگران اغلب محسن رضایی را به خاطر حضور مداومش در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری خیلی جدی نمی‌گیرند، این‌بار اما شاید وضعیت تفاوت‌هایی داشته باشد؛ از آرایش نامزدهای انتخاباتی گرفته تا حال و روز کشور و مطالبات مردم. با اتکا به همین نکات است که می‌توان بستر را برای موفقیت رضایی مهیاتر ارزیابی کرد.

خودش هم احتمالا همین نظر را دارد. برای همین از ابتدا تاکید کرد که در این رقابت‌ها جدی است و حالا هم سخنانش موید همین ادعاست. حضور وی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت، بهانه خوبی برای ارزیابی وضعیت انتخاباتی او است. اول از همه اینکه با توپ پر آمده بود. آنقدر پر که علاوه بر دولت و وضع موجود، قوه قضاییه که رییس آن اصلی‌ترین نامزد این دوره به حساب می‌آید را هم هدف گرفت. از خط و نشان کشیدن دادستان تهران چنان انتقاد کرد و یادآور شد که وقتی رییس این قوه نامزد انتخابات است، نباید چنین رویکردی را دنبال کرد که دادستانی ناگزیر به ارائه توضیح شد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که اولا منظورش فقط نامزدهای انتخاباتی نبوده و دوما قصد توصیه بوده نه تهدید! رضایی با این رویکرد در برنامه مذکور توانست خود را در مرکز توجه رسانه‌ها و اهل سیاست قرار دهد. او در واقع خیز جدی برای قطب‌سازی مقابل رییسی برداشت و نسبتا هم موفق بود. این موضوع قطعا به معنای پیروز تصور کردن رضایی در این انتخابات نیست اما بدون شک می‌تواند موجب تضعیف جایگاه رییسی و شکسته شدن آرای او باشد. خاصه اگر در نظر داشته باشیم که سعید جلیلی نیز اخیرا از فهرست نامزدهایی که قرار است بعد از مناظرات با عرصه انتخابات خداحافظی کنند، خارج شده است.»

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها