چرا همتی کاندیدا شد؟

کد خبر: 1070892

«همتی به‌واسطه نامزدی در انتخابات مایل است از کارنامه نامناسب دولت روحانی فاصله بگیرد.» این تحلیل را روزنامه اقتصادی تعادل (وابسته به الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد) منتشر کرده و افزوده است: همتی در تلاش است با کارنامه افتضاح دولت فاصله‌گذاری کند، آیا این تلاش به نتیجه می‌رسد.

چرا همتی کاندیدا شد؟

کیهان: «همتی به‌واسطه نامزدی در انتخابات مایل است از کارنامه نامناسب دولت روحانی فاصله بگیرد.» این تحلیل را روزنامه اقتصادی تعادل (وابسته به الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد) منتشر کرده و افزوده است: همتی در تلاش است با کارنامه افتضاح دولت فاصله‌گذاری کند، آیا این تلاش به نتیجه می‌رسد.

با داغ‌شدن تنور انتخابات ریاست‌جمهوری و البته افزایش انتقادات کاندیداها و منتقدان به عملکرد دولت، زمزمه‌هایی از افزایش اختلافات میان روحانی و رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح شد با این مضمون که همتی جلوی ارزپاشی روحانی ایستاد و یا اینکه «فشار روحانی به همتی برای انصراف از کاندیداتوری»!

برخی رسانه‌ها معتقدند همتی می‌خواهد برای ادامه حضور در صحنه انتخابات، از دولت و کارنامه سیاهش فاصله‌گیری کند. کارنامه اقتصادی نسبتاً افتضاح دولتِ روحانی مخصوصاً در حوزه نقدینگی، تورم، ارز، بورس و... موجب شده همتی برای فاصله‌گیری از دولت، تلاش کند و احتمالاً با همین فرضیه هم، سناریوی برکناری از سوی روحانی توسط مشاوران او کلید زده شده است، آن هم در حالی که همتی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی نقش مستقیم در سیاست‌های پولی و ارزی داشته است و آنچه امروز در حوزه تورم و ارزی داریم، بخشی از آن ماحصل سیاست‌هایی است که او مستقیماً‌ مجری آنها بوده است.

تلاش همتی برای فاصله‌گذاری با دولت درحالی ادامه دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت روحانی در دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی، با نرخ تورم سالانه بالای 40 درصد و تورم نقطه‌ای بالای 60 درصدی به‌جز سال 1374، رکورددار تورم در 63 سال اخیر (از سال1338 تاکنون) بوده است.

علاوه‌بر تورم، سیاست‌گذاری همتی در حوزه نرخ ارز نیز کاملاً مورد نقد است،‌ نرخ ارز در دوره 2/5 ساله مدیریت وی در بانک مرکزی، بالاترین نوسان را در 40 سال اخیر داشته است.

جهش نرخ ارز در سال 1397 حدود 87درصد و جهش سال 1399 (تا مهرماه) حدود 114درصد بوده است.

از مهم‌ترین نقدها به عملکرد دولت روحانی بورس و ضرر 80 درصدی سهامداران بورسی است که اتفاقاً کارشناسان بورسی بیش از آنکه وزیر اقتصاد را در این ماجرا مقصر بدانند، معتقدند مسبب اصلی وضع موجود بورس، همتی رئیس‌کل بانک مرکزی است؛ بورسی‌ها می‌گویند دستکاری نرخ سود موجب شد ریزش بورس آغاز شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها