غروی: کاندیدا نداشتن اصلاح‌طلبان، شگردشان است!

کد خبر: 1070914

عضو جامعه مدرسین بر این باور است اینکه اصلاح‌طلبان می‌گویند نامزدی نداریم ممکن است شگردی باشد برای اینکه بتوانند آراء این طرف را هم جذب کنند.

غروی: کاندیدا نداشتن اصلاح‌طلبان، شگردشان است!

 خبرآنلاین: مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در راه است و قرار است ۷ کاندیدا برای رسیدن به صندلی پاستور با یکدیگر رقابت کنند؛ در حالی که قبل از آغاز رقابت‌ها بسیاری از کاندیداهای اصولگرا با وجود احساس تکلیف به میدان آمدند  و حتی آمدن و یا نیامدنشان را منوط به ورود رئیسی کرده بود حالا بر سر ماندن و انصراف ندادن و یا به تعبیری سهم خواهی عزمی راسخ پیدا کرده‌اند.

آیت الله سیدمحمد غروی از اعضای جامعه مدرسین بر این باور است که سابقه نشان می‌دهد در دقیقه‌های نود و پایانی، برخی کاندیداها را دور می‌زنند و به بیانی فشار می‌آورند که به نفع کاندیدای دیگر کنار برود و می‌رود.

به گفته این چهره سیاسی، برخی از کاندیداها حتی نمی‌توانستند تصور کنند به نفع کسی کنار بروند و حتی به نظرسنجی‌های اخیر هم بها نمی‌دادند اما وقتی شرایطی پیش آمد گفتند مصلحت است و در نهایت کنار رفتند.

او در  گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، تاکید دارد که دوقطبی رخ نخواهد داد. او می‌گوید: بسیاری از مواقع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هم بودند اما دوقطبی رخ نداده است در پاره ای از موارد ممکن است دوقطبی رخ داده باشد به عنوان مثال در سال ۸۸، دوقطبی ایجاد شد اما در انتخابات‌های دیگر، دوقطبی نداشتیم.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با سید محمد غروی از اعضای جامعه مدرسین را می‌خوانید؛

************

*آقای غروی! پیش بینی شما از انتخابات ۱۴۰۰ رقابت اصلی بین کدام کاندیدهای فعلی است؟    

چون این بحث مصداقی است بنده به آن ورود نمی‌کنم.

انتخابات دو قطبی نمی‌شود

*آیا می‌توان در این انتخابات دوقطبی را متصور بود یا فضا به سمت تک قطبی پیش خواهد رفت؟

خیر، انتخابات پیش رو دوقطبی نمی‌شود.

*یعنی فضا از نگاه شما تک قطبی است؟

بله همینطور است. البته دوقطبی بدین معناست که هرکدام از کاندیداها، مشکلات اجتماعی ایجاد کنند و در مقابل هم قرار بگیرند و در نتیجه یک سری مشکلات دیگر پدید آید. انشالله این اتفاق رخ نمی‌دهد و بعید است. با این وضعیتی که حاکم است نمی‌توان دوقطبی را پیش بینی کرد.

در واقع بسیاری از مواقع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هم بودند اما دوقطبی رخ نداده است در پاره ای از موارد ممکن است دوقطبی رخ داده باشد به عنوان مثال در سال ۸۸، دوقطبی ایجاد شد اما در انتخابات‌های دیگر، دوقطبی نداشتیم.

در شرایط دوقطبی، وحدت جامعه آسیب می‌بیند

*یعنی می‌گویید در سال ۷۶  بین آقای خاتمی و ناطق نوری و و در سال ۸۴  بین آقای احمدی نژاد و مرحوم هاشمی، دوقطبی نشد؟

خیر. دو قطبی در زمانی شکل می‌گیرد که مقاومت‌های خاصی صورت گیرد و در نتیجه دوقطبی رخ دهد از نگاه بنده هیچ کدام از این دوره‌ها این گونه نبوده است حال ممکن است اشتباه کنم؛ تلقی بنده این است که ما از ابتدای انقلاب تاکنون، یک مورد از انتخابات داشتیم که دوقطبی شد و به نوعی تعریف دوقطبی شامل آن می‌شود که مشکلات اجتماعی را توانست ایجاد کند. طبیعی است که کسی رأی بیاورد و دیگری رأی نیاورد و عده‌ای هم ناراحت شوند. به بیان دیگر وقتی کاندیدای یک جریانی موفق و پیروز شود قاعدتا آن مجموعه خوشحالی‌شان در برابر گروه مقابل بیشتر است بنابراین در این شرایط است که دوقطبی رخ می‌دهد. در واقع در شرایط دوقطبی، وحدت جامعه آسیب می‌بیند و ما فقط در سال ۸۸ شاهد چنین وضعیتی بودیم که در آن زمان شرایط ملتهبی حاکم بود بدین گونه که تا ساعت ۲، ۳ نصف شب جوانان در صحنه بودند و آن اتفاقات بعدی که  می‌دانید رخ داد. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، تقریبا دوقطبی را شاهد بودیم در واقع تا حدودی، شرایط قانونی آمریکا ایجاب می‌کرد که بتوان به آسانی از شرایط قبلی عبور کند.

 در دقیقه‌ نود برخی کاندیداها به نفع دیگری کنار می روند

*نظرتان در مورد یارِ کمکی برخی کاندیداها  در این دوره از انتخابات چیست؟ اینکه کاندیداهایی که قبلا گفته می‌شد نقش کمکی برای رئیسی دارند الان مدعی سهم‌اند و در صحنه می‌مانند ممکن است فضا را به سمت چند کاندیدا شدن اصولگرایان ببرند یا در لحظه آخر استراتژی انصراف دنبال می‌شود؟

بنده در این باره نظری ندارم. این مسائل قابل پیش‌بینی نیست برای اینکه سابقه این مسئله را داریم. واقعِ قضیه این است که در دقیقه‌های نود و پایانی، برخی کاندیداها را دور می‌زنند و به بیانی فشار می‌آورند که به نفع کاندیدای دیگر کنار برود و می‌رود؛ بنده به یاد دارم که برخی از کاندیداها حتی نمی‌توانستند تصور کنند به نفع کسی کنار بروند و حتی به نظرسنجی‌های اخیر هم بها نمی‌دادند اما وقتی شرایطی پیش آمد گفتند مصلحت است و حتی نه مقامات، بلکه برخی جریانات سیاسی و مردم فشار آوردند و در نتیجه یکی به نفع دیگری کنار رفت. بنابراین بنده نمی‌توانم اظهارنظر دقیقی داشته باشم به ویژه نسبت به برخی کاندیداها که اینها آمده‌اند که نقش کمکی داشته باشند بدین گونه که یک سری حرفها را مطرح کند و یک سری حرفها هم از سوی کاندیدای اصلی مطرح شود در واقع به بیانی یکدیگر را مورد پوشش قرار دهند  و نهایتا هم مهندسی شود و یکی به نفع دیگری کنار برود. بنده نمی‌توانم این گونه اظهار نظر کنم.

صالح مقبول بر اصلح غیرمقبول ارجح است

*از نگاه شما این انصراف‌هایی که صورت گرفته تا چه اندازه از روی مصلحت بود و آیا به نفع مردم است یا این کاندیداها است؟

نمی‌دانم، انصراف، ابتدای کار که نیست. البته از یک سو ممکن است شانس رأی‌آوری یک کاندیدا بیشتر باشد و یک فرد اصلحی است اما چون مقبولیت بیشتری دارد برخی بگویند به نفع او کنار می‌روند. این نکته بدی نیست بلکه خوب است به عبارت دیگر اگر ما یک فرد صالح و اصلح داشته باشیم؛ اما صالح، مقبول باشد بر اصلح غیرمقبول ارجح است.

برای اینکه تشتت و برخی مشکلات دیگر پیش نیاید و انتخابات به دور بعدی کشانده نشود چراکه به هر حال هزینه‌های مختلفی هم دارد این نظر شخصی بنده است و نمی‌توانم روی آن تاکید کنم ممکن است برخی بر این باور باشند که این مسئله چندان خوب نیست. به هر حال باید نظرات مختلف را پذیرفت.

ایرادی ندارد افراد همسو به نفع یکدیگر انصراف دهند اما....

از نگاه بنده ایرادی ندارد که افرادی که همسو هستند به نفع یکدیگر انصراف بدهند اما بنده این را در دوره‌های قبل تجربه کردم به ویژه در جریان برخی از مسائل هم بودم واقع قضیه این بوده که نزدیک انتخابات، این آقایان یا درست یا نادرست تصور کردند که رأی می‌آورند اما به مقطعی که رسیدند کمی دیر متوجه شدند که رأی ندارند.

انصراف کاندیداهای پوششی در دقیقه ۹۰؟/غروی:انتخابات دو قطبی نمی‌شود [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

ذوق طنز و جوک گفتن ملت ما زیاد است

*برخی  به اصولگرایان و شورای نگهبان این انتقاد را وارد می‌کنند که فلان کاندیدا مشخص است که رئیس جمهور است و بهتر است به جای برگزاری انتخابات، آن فرد را به عنوان رئیس جمهور معرفی کنند و به بیانی بر این باورند که انتخابات مهندسی شده است؟ ارزیابی شما در این باره چیست؟

این نگاه بسیار به شوخی نزدیک است در واقع، حقیقت این است که انتخابات است. نباید راه دور رفت کشورهای مختلفی ما در دنیا داریم، آیا ۵۰ نفر کاندیدای وارد مناظره انتخاباتی می‌شوند یا اینکه براساس یک چارچوب‌ها و فاکتورهای مختلفی، از این تعداد کاندیداها، ۷،۸ نفر انتخاب می‌شوند و در نهایت با هم رقابت می‌کنند. آمریکا با آن تعداد جمعیت زیادش، دو نفر کاندیدای نهایی دارد. اما به ایران که می‌رسد اظهارات بسیار نادرستی مطرح می‌کنند. یکی از خصوصیات ملت ما این است که ذوق طنز و جوک گفتنشان زیاد است.

وضعیت فعلی مطلوب نیست اما باید مشارکت افزایش یابد

*پیش‌بینی شما از مشارکت چیست؟ این ایده که برخی می گویند مشارکت به هر قیمتی مهم نیست را می‌پذیرید؟ (مثلا بعضی می گویند مشروعیت نظام به مشارکت نیست یا مشارکت هیجانی ضرورتی نداره یا ...)

قانونا همینطور است اما باید تلاش کرد مشارکت افزایش یابد البته معنایش این نیست که آنچه که پیش آمده صد در صد مطلوب است. به هر حال ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. این که نظر بنده در این باره چه باشد یک مسئله است و اینکه انسان در برابر قانون تسلیم باشد مسئله دیگر است. طبق قانون این ۷ نفر باید با یکدیگر رقابت کنند اما اینکه خوب یا بد پیش آمده است در این باره حرف دارم  و نمیتوانم مطلب خودم را کتمان کنم اما لزومی ندارد که آن را برجسته کنم و روی آن کار کنم نباید انتخابات را تضعیف کرد چراکه به اندازه کافی دشمنان داخلی و بیرونی، یک سری اظهاراتی را مطرح می‌کنند  حال ما نباید یک سری اظهارات را بیان کنیم بلکه باید مصلحت کلی نظام را درنظر بگیریم. همه باید در قانون تسلیم باشند و همه سعی کنند کاری نکنند که مردم حضور کمی داشته باشند بلکه باید تلاش کرد حضور مردم بیشتر شود.

نظرسنجی‌ها را چندان درست نمی‌دانم

*پیش بینی می کنید چند درصد مشارکت داشته باشیم؟

بنده هیچ پیش بینی نمی‌کنم. این پیش بینی‌ها ذهنی است نظرسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد را چندان درست نمی‌دانم امیدوارم همه شرایط کشور و  نظام را در نظر بگیرند هر چقدر بیشتر شرکت کنند این نظام بیشتر تقویت می‌شود رئیس جمهور آینده هم بهتر می‌تواند کار کند. همه ما از رسانه‌ها گرفته تا همه سازمان‌ها و نهادها باید تلاش کنند بدون اینکه بداخلاقی های انتخاباتی را تکرار کنیم. باید حریم اشخاص و اخلاق را حفظ کنیم. زبانمان باید در چارچوب حرکت کند.

گذشته و کارهایی که در گذشته انجام شده است را  نباید تضعیف نکنیم، کارآمدی نظام را نباید تضعیف کرد. حقیقت این است که هر دولتی خدمات خوبی داشته است در عین حال ضعف هایی هم داشته است. حقیقت این است که دولت  با وجود تمام اشکالاتی که داشته کارهای خوبی هم انجام داده است و در برابر برخی بحران ها با وجود همه کمک هایی که شده است از آن سربلند بیرون آمدیم. با توجه به تحریم‌های این چنینی، یقینا آمریکا خوابش را نمی‌دید که ایران بتواند بدین گونه روی پایش بایستد و ایستادگی کند. یقینا تمام مسئولان تلاش کردند مقام معظم رهبری در این رابطه نقش مهمی ایفا کردند.

کاندیداها باید طرح و برنامه داشته باشند نه اینکه وعده‌های نادرست بدهند

*وعده هایی که طی چند روز اخیر داده شده شما را چقدر نگران یا امیدوار کرده است(یارانه ۴۵۰ هزار تومانی رضایی یا وام ۵۰۰ میلیونی یا ...)

یک سری مسائلی که یک طرفش دولت و  طرف دیگرش، شرایط و واقعیت‌ها است گاهی، خودش را به ما تحمیل می‌کند ما نباید به این مسائل ورود پیدا کنیم. اولا باید توجه داشت که مشکلات چیست، تلاش دیگران در این رابطه ، چگونه بوده است حالا به عنوان مثال بنده چه اقدامی می‌توانم انجام دهم که کارها را تسهیل کنم. آیا می‌توانم طرح تازه‌ای مطرح کنم و کارایی بیشتری برای نظام داشته باشم؟ اما این گونه اظهارات را کار خوبی نمی‌دانم هر چند بنده فرصت نکردم اظهارنظرهای کاندیداها را بشنوند. کسانی که ورود کردند و چنین حرفهای را مطرح کردند کار درستی نیست.

در فضای مجازی دروغ‌های زیادی مطرح می‌شود اما....

*آیا مردم این وعده‌ها را با توجه به شرایط فعلی باور می‌کنند و یا فریب می‌خورند؟ یا اینکه فکر می کنید نسبت به گذشته آگاه تر شدند یا اینکه این اظهارات در بین بخشی از مردم خواهانی دارد؟

صحبت از فریب نیست ممکن است آن کاندیدا هم نیتش این باشد که آن کارها را انجام دهد. البته اگر مشتری نداشته باشند این اظهارات مطرح نمی‌شوند. به هر حال عده‌ای هستند که خواهان چنین وعده‌ها و اظهاراتی هستند. مثلا در این شبکه های مجازی، دروغ های بسیاری مطرح می‌شود اما بسیاری به راحتی تحت تاثیر آن دروغ‌ها قرار می‌گیرند می بینند دروغ است اما تحت تاثیر قرار می‌گیرند. نمی‌خواهم بگویم همه وعده‌ها غیر عملی است هر چند رهبری هم تاکید کردند که این گونه کارها از سوی کاندیداها کار مناسبی نیست.

*آیا در این دوره می‌توانیم شاهد شگفتی یا یک شگفتی ساز باشیم؟ مثل ۷۶ یا ۸۴؟

جواب دادن به این سوال کمی سخت است. شرایط دوره‌های انتخابات، مختلف است. به هر صورت امیدوارم کاندیدایی رای بیاورد که بتواند به مردم خدمت کند و مشکلات آنها را بهتر حل کند و بیشتر به نظام خدمت کند.

کاندیدا نداشتن اصلاح‌طلبان، شگردشان است!

*بسیاری از اصولگرایان، اصلاح طلبان را حذف شده تلقی می کنند آیا از نگاه شما اصلاح طلبان از همین حالا حذف شده اند یا می توانند ورق را به نفع خود برگردانند؟

اینکه اصلاح‌طلبان می‌گویند نامزدی نداریم ممکن است شگردی باشد برای اینکه بتوانند آراء این طرف را هم جذب کنند در مجموع در این باره نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها