قاضی‌زاده هاشمی: نرخ تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانیم

کد خبر: 1071294

«سیّد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری امشب در شبکه خبر پاسخگوی سؤالاتی در مورد برنامه‌های انتخاباتی خود بود.

قاضی‌زاده هاشمی: نرخ تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانیم

 ایرنا: این نامزد انتخابات ۲۸ خرداد در پاسخ به سؤال مجری برنامه آگاهانه در مورد علت نامزدی خود در سمت ریاست جمهوری گفت: ریاست جمهوری اختیارات زیادی دارد و تلاش کرده‌ایم تا اصلاح و تحولی در مدل حکمرانی تهیه کنیم و من به نمایندگی از جوانانی که خواهان تغییر هستند به دنبال اصلاح روش‌های اداری کشور هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد اعضای احتمالی کابینه خود گفت: ۵۵۵ پست راهبردی دولت را شناسایی کرده‌ایم که نامزدهای سمت‌های دولتی آزمون داده و محبوبیت سنجی شده و در انتها به مراکز قانونی معرفی می‌شوند.

وی در مورد تغییر نرخ تورم گفت: سالانه نرخ تورم را نصف کرده و در آخر نرخ آن را به زیر ۵ درصد خواهیم رساند.

سیّد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در شهر فریمان به دنیا آمد. او نماینده مشهد در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی و تا خرداد ۱۴۰۰ نایب‌رئیس اول در دوره جاری بود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و دومین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

وی در مورد راه حل کنترل قیمت ها و مبارزه با گرانفروشی گفت: باید به جای برخورد با معلول با علت برخورد کرد. ما به تعزیرات و نظارت میدانی نیاز داریم اما باید تمام فعالیتهای فعالان اقتصادی از واردکننده تا تولیدکننده تا زمانی که کالایی را به دست مردم می رسانند شفاف باشد.

قاضی زاده هاشمی در مورد کاهش نرخ بیکاری گفت: به علت آنکه حجم بیکاری افزایش پیدا کرده و ۵.۵ میلیون نفر بیکار مطلق  یا دارای شغل ناقص داریم لذا یک برنامه اضطراری اشتغال در کنار برنامه های میان مدت و دراز مدت تهیه کرده ایم. در برنامه ضربتی تمامی افراد جویای کار را فارغ از رشته و تخصصشان مهارت آموزش می دهیم و ظرف دو سال شغل موقتی در اختیار آنان قرار می دهیم تا در آینده در مشاغل دائمی تر مشغول به کار شوند.

وی در مورد تفاوت مسکن یک سال پس از انتخاب وی به سمت ریاست جمهوری گفت: بی مسکنی، بد مسکنی و گرانی مسکن مسائلی است که در حوزه مسکن با آنها مواجهیم. در کشور با کمبود ۴.۵ میلیون واحد مسکن روبرو هستیم که برنامه ای ضربتی برای تولید آن در اختیار داریم. در این برنامه مردم به چند دسته تقسیم شده اند. خانه را به سه دهک پائین بدون آورده اولیه به صورت اجاره ۳۰ ساله به شرط تملیک در اختیار آنان قرار می دهیم. مسکن را به سه دهک بعدی با مشارکت ۳۰-۷۰ تحویل داده و زمان برگشت آن ۲۰ ساله و مشارکت چهار دهک بعدی نیز ۵۰-۵۰ زمان برگشت آن ۱۵ ساله خواهد بود.

هاشمی در ادامه افزود: برای گرانی مسکن نیز در پی نظام اجاره داری حرفه ای خواهیم بود و خانه ها مانند هتل ها طبقه بندی شده و ستاره دار می شوند. در این طرح شرکت های اجاره دار دارای مزیت هایی خواهند بود که به سود موجر است تا خانه خود را برای اجاره تحویل آنان دهد. در این حالت و در کنار مالیات بر عواید سرمایه و مالیات بر خانه های خالی، مدیریتی واحد بر بازار اجاره مسکن ایجاد خواهد شد و قابل کنترل خواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن موافقت با ایده تشکیل هیأت مستقل ناظر بر وعده های ریاست جمهوری گفت: ابتدا باید بر اجراشوندگی برنامه ها نظارت شود. در مرحله بعد باید دید مجریان به اجرای برنامه های متعهدند یا خیر و اگر برنامه ای اجرا نشده علت آن چه بوده است.

هاشمی در مورد ساماندهی بازار سرمایه و نتیجه آن در ۶ ماه آتی گفت: دولت باید برخورد اضطراری و برخورد نهادی با این مسئله انجام دهد. در برخورد اضطراری ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های ۲۰۰ کد حقوقی و حقیقی متخلف بدون سلب مالکیت در صندوق تثبیت بازار وارد شده و برای خرید و فروش در بورس فعال شود. این اقدام بازار بورس را به حرکت در آورده و آن را سبز خواهد کرد و پس از رشد یافتن بازار می توان به این کدها اجازه داد تا ذره ذره و نه ناگهانی سرمایه خود را از بازار خارج کنند.

وی افزود: در اصلاحات نهادی نیز قانون بازار سرمایه باید تغییر کرده، کانون سهامداران حقیقی تشکیل شده و عضو شورای عالی بورس شود و به انحصار حقوقی ها در این شورا خاتمه دهد. علاوه بر این تکثیر تالارهای بورس و توسعه بورس کالا نیز جزو اصلاحات نهادی خواهد بود.

وی در مورد برنامه خود برای سفر به شهرهای مختلف در دوران ریاست جمهوری گفت: ما در «دولت سلام» حاکمیت مردم را تبدیل به روش کرده ایم. هیچ بخشنامه ای را صادر نمی کنیم مادامی که ذی نفعان و مردمی که در آن صنف هستند تائید کرده باشند. بخشنامه ها با دو امضا صادر خواهد شد: یکی وزیر، دوم نماینده مردم در آن بخش.

قاضی زاده هاشمی در مورد برخورد با مافیای واردات گفت: با از بین بردن رانت و ایجاد نظام شفافیت، مافیا از بین می رود و البته دولتمردان نیز باید از پاکدست ترین ها باشند.

این نامزد انتخابات برای از بین بردن فساد پیشنهاد کرد که با شفافیت مطلق و ایجاد نهادهای مدنی فاش کننده فساد، نهادهای استضعاف گر، فسادزا و ضد عدالت را مانند بانک ها و نحوه بودجه نویسی را اصلاح کرد.

قاضی زاده هاشمی در مورد سطح زندگی خود و تفاوت آن در صورت پیروزی در انتخابات گفت: در سطحی بهتر از متوسط زندگی می کنم. دو فرزند دارم که یکی دانشجو و دیگری دانش آموز است. زندگی ما عادی است و اگر قرار بود تغییری کنیم در همین سالها تغییر می کردیم. حاکم طراز اول اسلامی مساله خصوصی ندارد.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده که نسل جدیدی از مدیران متعهد باتجربه بر اساس دانش روز کشور را اداره کنند.

حوزه تولید بخش دیگری بود که این نامزد انتخابات در مورد آن به مسائل گوناگون از جمله مالکیت، مجوز، تامین نقدینگی، بیمه، مالیات و نرخ ارز اشاره کرد و تاکید کرد که طبق برنامه جامع تهیه شده از سوی وی تولید ایران در حوزه های دانش بنیان و صنایع خلاق در رتبه های نخست دنیا قرار گیرد. تصور می کنم که در کشور ما شکل اشتغال و تولید در ۱۰ سال آینده تغییر کرده و کاملا فن آورانه خواهد شد.

این نامزد انتخابات در مورد حاشیه های احتمالی دوران ریاست جمهوری گفت: فصل دعواهای سیاسی گذشته و مردم و سیاستمداران نیز خسته شده اند. فرد حاشیه ساز را بدون تعارف اخراج می کنم. آدم حراف نیاز نداریم. دولت سلام دولت ۲۴ ساعته است و خواب ندارد.

وی در مورد افزایش شتاب علمی کشور گفت: ما با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی و مزیت های نسبی ای که داریم باید تبدیل به کشوری فن آور شویم. باید به سمت تولید دانش و فن آوری برویم و مدیر یک منطقه ۶۰۰ میلیون نفری در این زمینه باشیم. ما حوزه دیپلماسی را مامور دیپلماسی اقتصادی کرده ایم تا با تشکیل هزاران شرکت مشترک ایرانی و خارجی مدیر زنجیره تامین منطقه شویم.

قاضی زاده افزود: نسل جدید باید جایگزین نسل قبلی شود. شما سراغ هر اصلاح نهادی بروید می بینید که عده ای جلوی آن را گرفته اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها