نخستین مناظره نامزدها زیر ذره بین نماینده پیشین مجلس

کد خبر: 1071850

کارشناس مسائل سیاسی ساختار نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری را غیرچالشی ارزیابی کرد و گفت: مناظره اول نامزدها تفاوت زیادی در آرای آنان ایجاد نکرد و آورده‌ای از جامعه خاکستری برای هیچ کدام از دو جناح نداشت.

نخستین مناظره نامزدها زیر ذره بین نماینده پیشین مجلس

ایرنا: کارشناس مسائل سیاسی ساختار نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری را غیرچالشی ارزیابی کرد و گفت: مناظره اول نامزدها تفاوت زیادی در آرای آنان ایجاد نکرد و آورده‌ای از جامعه خاکستری برای هیچ کدام از دو جناح نداشت.

«محمد علی وکیلی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تشریح فضای رقابت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و نخستین مناظره نامزدها گفت: انتظار مردم از چهره‌هایی که در تراز ریاست جمهوری بودند، بالاتر از این مناظره بود.

نماینده سابق مردم تهران باتبیین تفاوتهای عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده با نامزدهای اصولگرا گفت: برنامه اصلاح طلبان برای مدیریت اقتصادی کشور «رویکرد دخلی» است و اصولگرایان «رویکرد خرجی» دارند، این رویکرد در مناظره ها پیدا بود به طوری که نامزدها از هر فرصتی برای ارائه این رویکرد استفاده می‌کردند و از این جهت تمایز دو اردو گاه در این مناظره مشخص بود.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار ادامه داد: این مناظره که از سوی  صدا و سیما تدارک دیده بود، ساختاری بی‌روح و غیرچالشی داشت و به همین دلیل هم نامزدهای انتخابات سعی داشتند از هر فرصتی برای خواندن بیانیه و مواضع از پیش نوشته شده استفاده کنند. این ساختار غیرچالشی صدا و سیما، نامزدها را اقناع نکرد و سبب شد اعتراض خود را با خواندن بیانیه از پیش نوشته شده نشان دهند.

عضو هیات رییسه مجلس دهم یادآور شد: علیرضا زاکانی و محسن مهرعلیزاده دو یار بازی‌خراب کن دو طرف مناظره بودند. در سوی دیگر محسن رضایی که می‌توانست با نشانه‌گیری و نقطه زنی علیه کل وضع موجود وهمه ۶ نفر خود را به نمایش بگذارد، در یک خطای راهبردی هدف خود را همتی قرار داد و این کمک بسیار زیادی کرد تا همتی به یک قطب انتخابات تبدیل شود.

وکیلی خاطرنشان کرد: در رقابت درونی اصلاح طلبان سخنان همتی باورپذیری وی را در اردوگاه اصلاح طلبان بالا برد، اما اینگونه نیست که حرف‌های همتی توانسته است جامعه خاکستری را به حرکت در آورد.

وی با بیان اینکه نخستین مناظره آورده‌ای از جامعه خاکستری برای هیچ کدام از دو جناح نداشت، گفت: در مجموع بازنده اصلی مناظره اول محسن رضایی بود زیرا نتوانست از فرصت موضوع اقتصادی بالاترین بهره را ببرد و در یک خطای راهبردی کمترین بهره را برد و فرصت را از دست داد.

این فعال سیاسی ادامه داد: از جهاتی برنده مناظره اول سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی بود وی بسیار پاستوریزه و شیک سعی کرد از حاشیه به دور باشد و برنامه‌های خود را ارائه دهد و مردم با تصویر یک شخصیت برنامه‌دار آشنا شدند.

این فعال رسانه ای ادامه داد: سید ابراهیم رییسی  در این مناظره خودش بود و همان متانت، نجابت و رفتار اخلاقی که از آن وی انتظار بود را به نمایش گذاشت با یک اشکال و اینکه وی با تکیه بر مقبولیت مردمی که دارد سعی کرد که جواب مواضع سلبی همتی را بدهد. با این حال رییسی چهره ای کارنامه‌ای خود را به نمایش می گذاشت در حالی که انتظار این بود که وی در این مناظره بیشتر از برنامه‌هایش بگوید.

 وکیلی در مورد سعید جلیلی از دیگر نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وی به عنوان چهره ای که چارچوب برنامه مطالعه شده دارد در همان چارچوب که سال‌ها زیست می‌کند، عمل کرد که برای مخاطب خاص خود و طرفدارانش مقبول بود، اما اینگونه نبود که بتواند آرای سرگردان را به خود جلب کند.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه مناظره اول تفاوت زیادی در آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایجاد نکرد، گفت: در مجموع در این مناظره، همتی در اردوگاه اصلاح طلبان باور پذیرتر ظاهر شد. قاضی‌زاده هاشمی درخشش بهتری از لحاظ برنامه در اردوگاه اصولگرایان داشت.  رضایی توانمندی خود را در این مناظره با انتخاب هدف غلط از دست داد و رفتار مناظره‌ای جلیلی هم برای طرفدارانش قابل قبول بود. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها