رییسی: باید مشکل مسکن و ازدواج را برای جوانان حل کنیم

کد خبر: 1071862

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: استقرار سامانه هوشمند می‌تواند منجر به اشراف دولت در نظام مالیاتی شود.

رییسی: باید مشکل مسکن و ازدواج را برای جوانان حل کنیم

خبرگزاری ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی عصر امروز در برنامه با نخبگان شبکه ۴ سیما در پاسخ به سوالی درباره رمز قدرتمندی ملت ایران گفت: مولفه‌های قدرت برای هر جامعه متفاوت است این مولفه برای جامعه ما عبارت است از ایمان و اعتقادات مردم، قدرتمندی در حوزه اقتصادی و جایگاه ژئوپولوتیک ایران  که همگان به‌آن واقف هستند.

وی افزود: تولید از جلوه ‌ای قدرت آفرینی کشور است اگر کشوری تولید نداشته باشد باید برای کشور قدرت بیافرینیم خصوصا در حوزه اقتصاد. یعنی با برنامه‌ریزی دقیق  بهره وری زمین های کشاورزی را ارتقا دهیم.

در ادامه رییسی در پاسخ به این سوال که دولت‌ها یا مجالس شورای اسلامی هر بار تشکیل ازدواج شده با افزایش مبلغ ازدواج به افکار عمومی این گونه القا کردندکه ما وظایف خود را به خوبی انجام دادیم شما چه برنامه ای در زمینه حمایت از خانواده دارید؟، گفت: من در مشهد کار مسکن سازی را شروع کردم، ۶۰۰ واحد مسکونی ۱۰ بلوک برای زوج‌های دانشجو ساختم و اعتقاد دارم باید برای مسکن مردم تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: باید مشکل مسکن و ازدواج را برای جوانان حل کنیم چرا که امکان کاهش هزینه‌های ازدواج و حل  این مشکلات در کشور وجود دارد. بخش جدی هزینه مسکن مربوط به زمین است در رابطه با اشتغال هم همین طور است، باید زمینه اشتغال را برای همگان فراهم کنیم.

 نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره فرار مالیاتی گفت: استقرار سامانه هوشمند در نظام مالیاتی می‌تواند به دولت را نسبت به وضعیت دریافت مالیات اشراف دهد

رییسی اظهار داشت: امروز کشور ما گرفتار جناح بازی و رودربایستی است کشورداری با رودربایستی امکان پذیر نیست. اداره کشور مدیریت جدی می‌خواهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه اش برای رسیدگی به وضعیت قشر مستضعف گفت: همه بخش‌ها را به کار می‌گیریم که فقر مطلق در کشور نداشته باشیم ارتباطم با این قشر در هیچ وقت مسئولیتم کم نشده است. این قشر آماده کار هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من بعد از آمدن به قوه قضاییه با مراجعه بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات آنها مواجه شدم. از آنجایی که سال هم، سال رونق تولید بود. من ابتدا از مجموعه بانکی و مجموعه دولت خواستم که عملاً از تولید کننده حمایت کنیم یکی از حمایت‌ها این است که ما اینها را از دست سیستم بانکی نجات دهیم.  

رییسی با اشاره به وضعیت دریافت سود بانکی گفت: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار حدود ۱۸ درصد سود بانکی قرار داده‌اند ولی وقتی شما به تولیدکننده مراجعه می‌کنید می‌گویند فلان بانک تا ۳۶ درصد با ما حساب می‌کند و واحد تولیدی من رو به تعطیلی است و بانک تملک می‌کند کما اینکه در خیلی از جاهای کشور اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: ما گفتیم شما نظام بانکی را کنترل کنید و با تولیدکننده اینگونه رفتار نکند چند بار پیگیری کردیم ولی اتفاقی نیفتاد. حرف آقایان این بود که زورشان با بانک‌ها نمی‌رسد. گفتیم اگر شما نمی‌توانید ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما قانونگذاری هم می‌خواهیم انجام دهیم ما زور ما به خودمان می‌رسد. من به همه قضات کشور بخشنامه کردم و گفتم از امروز به بعد، هیچ‌کس حق ندارد ضامن اجرایی مبلغ دریافتی غیرقانونی شوید. یعنی اگر میزان بیشتر از مصوب شورای پول و اعتبار شد یا بیشتر از مصوبه بانک مرکزی شد، هیچ‌کس ضامن اجرای این پول نیست.

رییسی افزود: ما دیگر حاضر نیستیم کسی را به دلیل عدم پرداخت این بدهی به بانک تعقیب قانونی کنیم و به میزانی پیگیری می‌کنیم و ضامن اجرا هستیم که مصوبه بانک مرکزی اگر، سود بانکی را ۱۸ درصد اعلام کرده، اگر ۱۹ درصد شد ما یک درصد دیگر را پیگیری نخواهیم کرد. دیوان عالی کشور هم حکم وحدت رویه داد و اعلام کردیم خوشبختانه بعد از مدتی فضای این قضیه و بخشنامه و پیگیری ما موجب شد که بانک‌ها بدانند که برای وصولشان ضامن اجرا ندارند.

وی ادامه داد: البته دنبال یکسری از ساز وکارهایی که خودشان آشنا بودند رفتند، ما هم پیگیری کردیم که تولید کننده را از این وضعیت نجات دهیم و مجموعه اقدامات ما که البته وقتی ما جلو رفتیم به‌دنبال اقدامات ما، بانک مرکزی هم قدردانی کرد و گفت شما کار خوبی انجام دادید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اینکه بانک مرکزی نسبت به بانک‌ها بخواهد با توصیه اقدام کند نحوه نظارت و پیگیری بانک مرکزی به دولت نیست. با توصیه نمی‌توان بانک‌ها را سر جایشان نشاند. باید اعمال مدیریت شود همان موضوعی  که من از ابتدا بر آن تاکید داشتم.  

رییسی ادامه داد: نظام بانکی و پولی و اعتبارات کشور ساز و کار مهم نیست، مگر هر بانک خصوصی یا غیرخصوصی می‌تواند هرطور بخواهد، عمل کند که بعضا هم بانک اختصاصی شده‌اند یعنی نوع تسهیلاتی که پرداخت کرده‌اند به افراد خاص و تعداد بسیار اندکی پرداخت کرده‌اند.   اغلب معوقات بانکی که من در قوه قضاییه وصول می‌کنم مربوط به چند نفر در کشور است که ما آنها را محاکمه کردیم برخی از اینها را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: بحث ما محاکمه نیست باید پولی که از بانک برده است سریع برگرداند. اول فکر کردند ما با یک روز و دو روز و تماس این فرد و آن فرد پیگیری را ادامه نمی‌دهیم اما بعد دیدند که قضیه جدی است اگر با همین مجموعه پیگیری می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید. ما ظرف مدت کوتاهی، ابتدا دو هزار میلیارد، بعد ۲۵۰۰ میلیارد و بعد بیش از 3 هزار میلیارد را گرفتیم برخی‌ها هم گفتند که ما شرکت یا کارخانه داریم.

حمایت از تولید اراده جدی می‌خواهد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: حرف من این است که اقداماتی که می‌توان برای حمایت از تولید انجام داد با سخن گفتن نمی‌توان به جایی رساند، حمایت از تولید یک اراده جدی می‌خواهد. ما بیشترین مالیات را از تولید می‌گیریم، ۲۵ درصد مالیات از تولید می‌گیریم و از طرف دیگر می‌خواهیم از تولید حمایت کنیم.

وی ادامه داد: من نمی‌گویم این 25 درصد، یک شبه به ۱۰ درصد برسد، اما ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با یک شیبی این ۲۵ درصد به ۱۰ درصد برسد و زمانی را برای آن قرار دادیم که تولید کننده نه در سخن بلکه در عمل حمایت شود و برای آن ساز و کار دیده‌ایم.

رییسی عنوان کرد: ما باید در سال حمایت از تولید، جهش تولید، و اینکه تولید مساله اول کشور است، اقتصاد مقاومتی و اشتغال مبتنی بر تولید است همه باید تولید را در عمل حمایت کنیم تا به یک نقطه روشنی برسد. ما باید کار کنیم که این وضعیت فعلی پایان پذیرد.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این مساله که تولید، مصرف، خرید و فروش و هیچ چیز روند اقتصادی کشور قابل پیش‌بینی نیست،  این غلط است و باید این را حل کنیم. تولید کننده باید بداند که فردا و یک ماه دیگر چه خبر است، با چه کسی قرارداد ببندد و به کجا بفروشد، از کجا مواد اولیه تهیه کنند.

وی گفت: الان من همان ابتدا که وارد استان می‌شوم با تولیدکنندگان سخن می‌گویم و به دادگستری نمی‌روم. اولین جلسه من در هر استانی با کارآفرینان، اتاق تعاون، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی با فعالان اقتصادی است و اینها می‌گویند هیچ کار ما قابل پیش‌بینی نیست نه فقط این موضوع، زندگی یک خانواده قابل پیش‌بینی نیست. آیا وضعیتی که آقایان درست کرده‌اند، درست است.

رییسی عنوان کرد: ما برنامه‌ داریم که بسیاری از امور برای تولید، کشاورزی در حوزه کشاورزی، صنعت در حوزه صنعت، اقتصاد در حوزه کار کلان و بخش‌های کلان، قابل پیش‌بینی باشد و خانواده‌ها بتوانند برای زندگی‌شان هم پیش‌بینی کنند و بدانند یک قوه عاقله‌ای که هم با عقلانیت و با تدبیر واقعی و با امید به اینکه آینده بسیار روشنی رقم می‌خورد. در واقع ما باید بتوانیم وضعیت اقتصادی و وضعیت زندگی مردم را قابل پیش‌بینی کنیم و به مردم امید به آینده داده و اعتماد آنها را به نظام روز به روز افزایش دهیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها