تحلیل سعید آجورلو از دومین مناظره نامزدها:

نامزدها تیرهایشان را برای سومین مناظره نگه داشتند/برخی از نامزدها از کیفیت لازم برای رییس جمهور شدن برخوردار نیستند/ کار همتی هنوز نگرفته /مهرعلیزاده کاندیدای پوششی همتی است و هدفی جز تخریب رئیسی ندارد/مشارکت بالا دولت قوی درست می کند

کد خبر: 1072320
نامزدها تیرهایشان را برای سومین مناظره نگه داشتند/برخی از نامزدها از کیفیت لازم برای رییس جمهور شدن برخوردار نیستند/ کار همتی هنوز نگرفته /مهرعلیزاده کاندیدای پوششی همتی است و هدفی جز تخریب رئیسی ندارد/مشارکت بالا دولت قوی درست می کند

گروه سیاست فردانیوز: سعید آجورلو معتقد است سطح و ساختار مناظرات انتخابات ریاست جمهوری با توقعات مردم و جامعه فاصله دارد. این فعال و تحلیلگر سیاسی پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی گفت: به اعتقاد من ساختار مناظره از توقعات جامعه پایین تر است. واقعیت این است که صدا و سیما بیش از اندازه محافظه کار و

عقب تر از سطح آگاهی جامعه است؛ به اندازه ای که شکل برگزاری مناظره ها موجب گلایه نامزدها از جریان های مختلف سیاسی شد.

آجورلو اضافه کرد:در مباحث هنری یک بحثی وجود دارد در این خصوص که فرم اولویت دارد یا محتوا؟ در اینجا هم واقعا فرم دارد محتوا را خراب می کند. اگر قرار است مناظره کشف حقیقت یا واقعیت کند و شما را با بینش و تفکرات یک نامزد آشنا کند حتما این فرم چنین کارکردی ندارد. مثلا شما در مورد موضوع مالیات، تبعیض، نظام بانکداری ، به صورت شانسی از یک نفر سوالی را می پرسید اما نظر بقیه در خصوص این موضوع یا شکاف اجتماعی یا طبقاتی مشخص نیست. به اعتقاد من این عادلانه نیست و سوالی است که ممکن است به یک نامزد کمک کند و برای دیگری مفید نباشد. از این نظر به واقع این شرایط باعث تاسف است و نمی توان بین دیدگاه نامزدها مقایسه درستی داشت.در این شکل نه می توانیم واقعیت برنامه های نامزدها را ببینیم و نه به چالش کشیده شدن آنها را.

برنامه ای از مهرعلیزاده و همتی ندیدیم

وی در بررسی عملکرد فرد به فرد نامزدها در دو مناظره اول گفت:به اعتقاد من آقایان همتی و مهرعلیزاده واقعا آماده نبودند برای مناظره. در مناظره دوم وقتی حملات به آقای همتی کم شد ایشان فرصت داشت برنامه های خودش را بگوید اما به واقع برنامه ای از ایشان ندیدیم. آقای مهرعلیزاده هم یک سری کلیات می گوید. مثلا آقای جلیلی کمپینش متکی به برنامه محور بودن است و پشتوانه آن دولت سایه است. می گوید 8 سال کار کردیم و به برنامه رسیدیم و دولت سایه متکی بر این تجربه هاست، متکی بر عینیات و واقعیت های کشور است. طبیعتا ایشان وقتی برنامه داشته باشد برای صحبت کردن و دارای ایده باشد برای حکم رانی  وجه تخریبی کمتر می شود. شما می بینید آقای مهرعلیزاد 50-60  درصد زمان خودش را فقط به حمله به آقای رئیسی اختصاص داده ،  از مدرک دانشگاهی تا فیلترینگ یا پیامک گشت ارشاد. طبیعتا این مسئله نامزدها را متمایز می کند.

مدیر مسئول روزنامه صبح نو همچنین اظهار داشت:آقای رئیسی یک کارنامه ای دارد و می گوید بر همین اساس من را مورد ارزیابی قرار بدهید و محور اصلی برنامه ام جهش تولید در کشور است. در قوه قضاییه هم برای بازگشایی کارخانه هایی که بسته شده تلاش کردم که مشکل تولید حل شود. اما آقای همتی که فرصت داشت ایجابی حرف بزند هیچ انرژی تولید نکرد و آینده ای ترسیم نکرد. فقط ما را می ترساند از نامزدهای جریان رقیب. خوب این کار را که آقای روحانی هم کرد. شما چه برنامه ای برای اداره کشور دارید؟ اگر برجام و اف ای تی اف هم حل شد چه برنامه ای برای کشور دارید؟ اگر اساسا برنامه داشتید چرا عملکرد بانک مرکزی این گونه است؟ آقای همتی سال هاست در ساختار اداری کشور رئیس بانک مرکزی ، بیمه ، بانک های مختلف و جاهای دیگر بوده اما مشخصا چه قدم هایی برداشته است؟ اساسا وسوسه رای سلبی که بترسانیم مردم را از ترس فلانی و بگوییم به ما رای بده  تفکر و روش خطرناکی است که آقای مهرعلیزاده هم در پیش گرفته است.

رضایی بهتر از مناظره اول بود

آجورلو تاکید کرد:در جریان اصولگرا آقای زاکانی در بخش حمله به رقیب آماده است و کارکرد خودش را دارد اما وقتی فضا آرام می شود دچار همین مشکل می شود، البته ایشان چون لحن و ادبیاتش سیاسی هست سعی می کند کار را پیش ببرد ولی به طور کلی این خلا وجود دارد. به اعتقاد من در مناظره اول آقای رضایی و زاکانی بیش از حد به همتی حمله کردند و موجب شدند او دیده شود. شما وقتی به یک نفر حمله می کنید هم باعث می شوید دیده شود و هم انرژی می دهید که جواب حملات را به صورت رادیکال بدهد. آقای رضایی قطعا به این نتیجه رسید که در مناظره اول زیاده روی شده است. آقای رضایی با نامزدهای جریان اصول گرا  مرز بندی نمی کند و به طور کلی در این مناظره تلاش داشت روند قبلی ادامه پیدا نکند و سعی کرد بخش ایجابی را تقویت کند که فکر می کنم  از مناظره اول بهتر بود و پیشرفت  داشت. اقای زاکانی هم با همین تحلیل شعله حملات را کمتر کرد که باعث شد اقای همتی دیده نشود. در واقع ایشان در مناظره دوم کار همتی نگرفت چون لازم بود حرف ایجابی بزند که نتوانست و  آقای مهرعلیزاده هم همین طور. در حالی که فضای جلسه دوم بیشتر متکی بر برنامه بود هرچند جاهایی برنامه یا نامزدها کیفیت لازم را نداشتند. به طور کلی به اعتقاد من به جز چند نفر بقیه نامزدها از کیفیت لازم برای رییس جمهور شدن برخوردار نیستند.

اصلاح طلبان سه مدل انتخاباتی در پیش دارند

وی با تحلیل رویکرد احتمالی جریان اصلاح طلب در این انتخابات گفت: اصلاح طلبان سه مدل را برای رفتار سیاسی خودشان در پیش دارند. استفاده از مدل سال 84 ، 92  و 98  که دو مورد اول شبیه هم هستند و به این معنی است که به صراحت از یک نامزد حمایت کنند که ممکن است مثل سال 84 معین باشد یا روحانی 92  اما بالاخره حمایت همه جانبه خودشان را انجام

می دهند. ممکن است مثل  سال 84 به دلیل عدم همراهی بدنه خودشان و تعدد نامزدها شکست بخورند یا اینکه مثل سال 92 با سیاست ورزی به نامزد واحدی مثل روحانی برسند، از بدنه و ظرفیت آرای خاکستری هم استفاده کنند و پیروز شوند. رویکرد دیگر این است که چون سرمایه اجتماعی ندارند مثل سال 98 و انتخابات مجلس از هیچ نامزدی حمایت نکنند و وارد فرایند رقابت جدی نشوند. آنها برای استفاده از الگوهای سال  84 و 92 نگران هستند که بدنه جریان حمایت و همراهی نکند. آرای طبقه متوسط جدید به میدان نیاید و شکست بخورند. می توانند با مدل 98 به دلیل عدم مقبولیتی که دارند با نظام موازنه مشروعیت  و انتخابات را تحریم کنند. در واقع طرفداران این ایده با توجه به اینکه شکست را پیش بینی می کنند و می دانند بدنه اجتماعی این جریان از نامزد مورد نظرشان حمایت

نمی کند مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرند.  البته میانه روهای اصلاح طلب به دنبال حمایت از همتی هستند و به اشکال مختلف این موضوع را دنبال می کنند که تصمیم بگیرند می خواهند چقدر برای این حمایت هزینه بدهند. اینکه آقای خاتمی یا سید حسن خمینی هم به میدان بیایند و حمایت کنند یا خیر.  بر اساس آنچه که در مناظره دوم دیدم باید بگویم  همتی برای اصلاح طلبان چنگی به دل نزد ، مگر اینکه دنبال رای سلبی بروند. البته آنها همیشه بر مبنای نظرسنجی و ذائقه جامعه جلو می روند. اگر ببینند منفعت آنها در مشارکت است و شانسی برای پیروزی دارند می آیند و از همتی حمایت می کنند اما مهرعلیزاده کشش این را که مورد حمایت جریان اصلاح طلب قرار بگیرد ندارد.

دو نامزد اصلاح طلب می خواهند با آقای رئیسی درگیر شوند

مدیرمسئول صبح نو در بخش دیگری اظهار داشت:آقای رئیسی یک استراتژی دارد که با دو نامزد اصلاح طلب درگیر نشود ، برعکس آنها می خواهند با ایشان درگیر شوند و بین خودشان و ایشان قطب بسازند. آقای رئیسی در جلسه اول روایتی از تخریب خودش ارائه داد به این شرح که  شما چهار سال پیش همین ها را گفتید و دروغ بود/ اگر مشکل کشور با تخریب من حل می شود ادامه بدهید. ایشان باید با حمله دفاع کند چون آنها می خواهند او را به حالت دفاعی ببرند. آقای رئیسی در مناظره دوم و  در بخش آخر می توانست بهتر عمل کند و  توقع این است که فاز تهاجمی بیشتری داشته باشد اما ایشان نجابت هم به خرج می دهد و اخلاق را رعایت می کند. در واقع آقای رئیسی 10-12 درصد رای برای پیروزی در مرحله اول می خواهد و برای همین ایشان خیلی درگیر نمی شود. البته اگر بخواهد در برابر تخریب ها سکوت کند هم ضررهایی خواهد داشت اما اگر بخواهد در زمین تخریب بازی کند و فقط همانطور که رقیب می خواهد دفاع کند، فرصت ندارد برنامه های خودش را بگوید.در مجموع جمع بندی من این است که آقای رئیسی در مناظره اول بهتر بود.

این استاد دانشگاه همچنین گفت:مهرعلیزاده اساسا در این مناظره ها هدفی به جز تخریب آقای رئیسی ندارد و کاندیدای پوششی آقای همتی است.ایشان آمده که مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد و بگوید شما کاندید نظام هستی، صحنه آرایی شده شما پیروز شوید و از این دست صحبت ها. همتی هم به صورت کارشناسی و فنی تخریب می کند و مثلا می گوید شما اقتصاد نمی دانید و اگر شما بیایید اوضاع کشور بدتر می شود.محورشان این است اما اصول گرایان نباید در این زمین بازی کنند. در پاسخ به همین رویکرد آقای جلیلی گفت شما مردم را از کدام لولو می ترسانید. و شبیه چنین جملاتی را هم آقای رییسی در مناظره اول گفتند.

آرای موضوعی سرنوشت انتخابات را رقم نمی زند

آجورلو به سیاست برخی نامزدها در مطرح کردن موضوعاتی برای جذب آرای موضوعی اشاره کرد و اظهار داشت: یک سری آرای موضوعی در کمپین وجود دارد مثل مسئله زنان سرپرست خانوار ، یا قومیت ها  و اقوام ، معلولان ، اقلیت های ، اهل سنت که برخی نامزدها تلاش می‌کنند از این بخش استفاده کنند.اینها بی تاثیر نیست ولی نمی تواند تبدیل به موجی شود که یک نامزد را برنده کند و سرنوشت انتخابات را رقم بزند. البته می تواند یک موتوری را روشن کند. در واقع نمی تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند. از سوی دیگر نوع شعار دادن هم مهم است. این شعارها به شکلی مطرح می شود که کسی باور نمی کند. بالاخره این آقایان یک کارنامه ای دارند که باید با این وعده ها ارتباط داشته باشد و باورپذیر باشد. مثلا آقای رئیسی می گوید من گذشته ای دارم که رفتم عمل کردم و سابقه این عملکرد مشخص است ولی آقای قاضی زاده تاریخ قدرتمندی ندارد که وعده ایشان محقق شود یا آقای رضایی این مشکل را دارد. آقای جلیلی این موضوع را متکی کرده به برنامه و دولت سایه. وقتی می گویند تضمین چیست می گوید که در دولت سایه بررسی کردم و برنامه دارم. وقت گذاشته ام ، در واقع به این شکل تمایز ایجاد می کند.

مهرعلیزاده و قاضی زاده بیرون از بازی هستند

وی همچنین گفت:آقای همتی  نمی تواند از کارنامه خودش دفاع کند. یک جا از گذشته برائت می جوید  و جای دیگری از کارنامه دفاع می کند، در واقع متناقض است. این از  گذشته ایشان و در خصوص آینده هم که وعده و برنامه دقیق و مشخصی ندارد که کسی باور کند در واقع آینده ای ترسیم نمی کند و با این شرایط به نتیجه نمی رسد.آقای مهرعلیزاده هم یک فیلم ساخته با عنوان صدای جمهور. شما یک انتخابات در کمیته المپیک برگزار کردید سرشار از مهندسی و با رای اعضای مجمع که خود ایشان مدیریت کردند آقای هاشمی طبا را کنار گذاشتند،  چطور صدای جمهور هستی وقتی با مهندسی انتخابات چنین عملکردی داشتید؟ خوب این شعارها به شما نمی خورد. آقای قاضی زاده هم کارنامه و چهره سفیدی دارد که کسی ایشان را تخریب نمی کند و البته ایشان هم کسی را تخریب نمی کنند. در واقع من آقای مهرعلیزاده و قاضی زاده را بیرون از بازی می بینم چون این رویکرد برای آنها رای نمی آورد و حاصلی ندارد.

مناظره سوم سرنوشت ساز است

آجورلو اظهار داشت:به اعتقاد من اگر آقای همتی به جایی برسد که شانس بردن داشته باشد همه رسانه های اصلاحات از ایشان حمایت می کنند. البته من این حضور را همین حالا می بینم. عقبه رسانه ای و زیرساخت هایی که این جریان ایجاد کرده همین الان برای ایشان فعال است. به صورت کمپینی هم مشورت می دهند اما کار ایشان هنوز نگرفته هرچند خیلی تلاش می کند ولی به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر به اعتقاد من رقابت درون جریان اصولگرایی شکل گرفته چرا که آقای همتی ضعیف دیده شده و خود کاندیداهای جریان با هم رقابت می کنند.

 مدیرمسئول سایت فردا در پایان گفت: مناظره در هر صورت و با وجود همه نواقص در بالا بردن شور انتخابات و مشارکت تاثیرگذار است و کمک می کند. حتی می تواند مشارکت را به 50% هم برساند. در واقع انتخابات را به موضوع کشور تبدیل می کند و این مهم است. اساسا معتقدم مردم با همه دلخوری هایی که دارند دوست دارند رای بدهند و در انتخابات مشارکت کنند. انتخابات بهار سیاست است و من فکر می کنم مناظره سوم بسیار سرنوشت ساز خواهد بود. همه نامزدها تیر خودشان را نگاه داشته اند برای آن مناظره وهرچه می خواهند در آخرین مناظره خواهند گفت. در جمع بندی هم عرض کنم که در این مناظره به نظرم آقای جلیلی عملکرد خوبی داشت و توانست برند برنامه محور خود را تثبیت کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها