سفر به اردبیل و خراسان رضوی

زاکانی: حوزه اقتصاد نیازمند تحول است

کد خبر: 1072454

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما دست استمداد به سوی نخبگان شهرستان‌ها دراز می‌کنیم، این نخبگان باید برای ما و شرایط کشور ایده‌پردازی کنند و برای تحول به ما در تصمیم سازی‌ها کمک کنند.

زاکانی: حوزه اقتصاد نیازمند تحول است

خبرگزاری ایسنا: علیرضا زاکانی امروز در گفت‌وگو با مردم خراسان رضوی که از شبکه استانی پخش شد، اظهار کرد: ما با انقلاب اسلامی پیام بزرگی را صادر کردیم و جهانیان دریافتند تلفیق پیگیری آزادی به معنای درست آن با عدالت و جمع این دو با معنویت یک امکان را فراهم کرد که راه گم شده بشر را در دوره تاریک کنونی فراروی جامعه جهانی نمایان نمود.

وی با اشاره به اینکه شعارهای انقلاب بسیار جذاب و زیبا و با فطرت انسان‌ها سازگار بود، ادامه داد: اعتراض به استبداد ستم شاهی و پرخاش بر سلطه گری بیگانگان همه با انقلاب اسلامی ایران معنای خاص خودش را یافت. قبل از انقلاب بخش کوچکی از کشور آباد بود اما سراسر کشور در فقر و فلاکت میسوخت و امروز کشور ما چهره و شرایط دیگری را تجربه می کند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما به خوبی‌های امروز افتخار و به کاستی ها و مشکلات دقت می‌کنیم، بزرگترین رسالت و مسئولیت یک انقلابی تحقق شعارهای انقلاب در آزادی و استقلال، عدالت، معنویت و پیشرفت ایران اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه ما باید 42 سال تجربه خود را به کار ببریم چراکه درگیر مافیاهای مختلفی هستیم، خاطرنشان کرد: 3 ضلعی قدرت، ثروت و خودباختگی در مقابل بیگانگان شرایطی را برای ما فراهم کرده که گرفتار مافیای 7 سر شده‌ایم، باید تلاش کنیم تا این مافیا را از بین ببریم، این کار شدنی نیست مگر اینکه دولت دست به یک اقدام اصلاحی همه جانبه بزند.

زاکانی با تاکید بر اینکه فوری ترین کار ما تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت است، تصریح کرد: در این عرصه، آغاز کار معطوف به جهش تولید و برداشتن موانع تولید و کمک کردن به رونق تولید است. هرآنچه که مقابل تولید باشد ما مقابل آن هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: شهرستان‌ها نقاط مولد و حاصلخیزی هستند که اگر توجه به ظرفیت‌های آنها شود امکان این را فراهم می‌کند که با یک آمایش دقیق سرزمین و با یک استراتژی صنعتی درست، پیشران‌های صنعتی را در پیش بگیریم و کارگاه های کوچک و متوسط را آنگونه تنظیم کنیم که متن جامعه در جهت تولید قیام کند.

وی ادامه داد: دولت میتواند از جیب شما مردم هزینه خودش را تامین کند، همین کاری که در این ۸ سال بر سر مردم آمد، ارزش پول ملی حدود ۳۴ درصد کاهش پیدا کرد، شرایط به سمتی رفت که اگر ما ۶ سال تلاش کنیم با رشد ۸ درصد، تازه قدرت خرید مردم به سال ۹۰ برمی‌گردد. این یک فاجعه بزرگ است، تورم، بیکاری و فساد، اعتیاد و مشکلات متعدد مربوط به این بی برنامگی است.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما با هم تعهد می‌کنیم که در ابتدای راه اصلاح را از خود دولت شروع کنیم، بیان کرد: در این راستا اولین اقدام دولت تمرکززدایی و دادن قدرت به شهرستان‌ها است،  ما شهرستان‌ها را کانون مشخص تصمیم گیری، برنامه‌ریزی و کانون دقیق هزینه کرد و به کارگیری امکانات و دارای اختیارات اجرایی می‌کنیم. این یک حرف بسیار بزرگی است.

زاکانی با بیان اینکه برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه یعنی ۲۰ سال کشور چشم انتظار توزیع قدرت و تمرکززدایی است، گفت: اصل ۴۸ قانون اساسی تاکید بر این ماجرا دارد، قوانین دستی و سیاست‌های ابلاغی نیز موید این مطلب است، متاسفانه در سطح کشور ما بودجه را به چهار گونه تنظیم می‌کنیم، یکی بودجه پروژه‌های ملی است، یکی پروژه های ملی- استانی است، دیگری بودجه‌ای است که به وزارتخانه ها داده می‌شود و شرایط به سمتی می رود که ما خبر نداریم پول‌ها  کجا هزینه می‌شود و دیگری بودجه‌هایی که به استان‌ها داده می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کل بودجه ای که به استانها داده می‌شود ۱۰ تا ۱۲ درصد آن به وزارتخانه‌ها در رابطه با ماده ۷۵ قانون محاسبات پرداخت می‌شود و 78 درصد اعتبارات توسط پروژه‌های ملی یا پروژه‌های ملی استانی از قبل تعیین تکلیف شده است، ادامه داد: این مساله منافات با استقلال، دقت و پیشرفت شهرستانها دارد، کسی از محل زادگاه مادری خودش بدش نمی‌آید، همه ما به محیط خودمان وابستگی داریم اما وقتی جایی فقر، بیکاری و مشکلات به سراغمان آمد چه باید بکنیم؟ اینجا وظیفه دولت تمرکززدایی است تا در سطح کشوری و سیاستگذاری، برنامه ریزی‌های کلان را بر عهده بگیرد، در استانها جنبه سیاستگذاری میانی و هماهنگی را پیگیری کند تا شهرستان‌ها کانون اصلی تحول قرار بگیرد و با دادن اختیارات و بودجه بتوانند چهره شهرستان را تغییر دهند.

وی با تاکید بر اینکه اولین وعده بنده بحث تمرکززدایی و محور قرار دادن شهرستان‌ها است، گفت: ما حدود 1.1 جمعیت دنیا را داریم اما بیش از ۶ درصد امکانات دنیا در ایران عزیز ماست، ما مسوولین کاهل و بی‌اراده هستیم، نمره رهبری معظم انقلاب مثل خورشید می‌درخشد و نمره شما ملت عزیز که مستحکم ایستاده‌اید ممتاز است اما مسئولین و برخی از عناصر دچار یک غفلت هستند و سرمایه‌های بزرگ موجود در کشور را نمی‌شناسند و تلاشی هم جهت احیا و استفاده از آنها ندارند.

زاکانی اظهار کرد: صنایع مختلف در کشور و امکانات متعدد شرایط را به سمتی برده که اگر دقت کنیم میتوانیم یک تحول بزرگ در کشور رقم بزنیم، کانون تحول ما تولید و جهش است و محل این تحول شهرستان‌های ما هستند که با انتقال قدرت و تمرکز زدایی امکانی برای آنها فراهم می‌شود که میدان دار این تغییر و تحول باشند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما دست استمداد به سوی نخبگان شهرستان‌ها دراز می‌کنیم، ادامه داد: این نخبگان باید برای ما و شرایط کشور ایده‌پردازی کنند، برای تحول به ما در تصمیم سازی‌ها کمک کنند، در اجرا دست مجریان را بگیرند و بر امور نظارت کنند.

وی بیان کرد: نخبگان باید نظارت تخصصی خودشان را نسبت به دولت داشته باشند، تا وقتی دولت اصلاح نشود کشور اصلاح نمی‌شود، ما باید اصلاح را از خودمان شروع کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع آمایش سرزمین و اختصاص ماموریت‌های خاص برای هر شهرستان یک موضوع جدی است، موضوع دیگر در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد شرایطی است که ما به ازای این شرایط حداقل‌ها را برای عموم مردم برای یک زندگی آبرومند تامین کنیم.

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما نباید ظرفیت‌های کشور را خرج قبیله‌بازی و باندبازی کنیم، گفت: حوزه اقتصاد نیازمند تحول است تا در حوزه معیشت کسی شرمنده خانواده خودش قرار نگیرد. باید ریشه تبعیض، فساد و فقر را از بین برد، قیام علیه مفاسد و دیوان سالاری نیازمند رشد در حوزه‌های فرهنگی، منزلت و رفاه اجتماعی است.

وی با اشاره به حوزه سیاست و امنیت، گفت: دقت ما این است که با حاکمیت مردم سالاری دینی گام برداریم، امام(ره) فرمود که من خادم مردم هستم، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند من نوکر مردم هستم، این چه چیزی برای آقایی مسوولین می‌گذارد که با تبختر و خودبرتربینی از بالا به مردم نگاه کنند،  مردم باید بدانند که دولت نوکر آنها و در خدمت آنهاست .

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما بر اساس اصل 8 و 27 قانون اساسی یک نهاد سازی نوین را به فضل الهی دنبال خواهیم کرد تا نخبگان و عموم مردم بر دولت و کارکردهای مسئولین نظارت داشته باشند و آنها را بازخواست کنند

زاکانی با تاکید بر اینکه باید دست به دست هم دهیم و علیه فساد و پلشتی‌ها قیام کنیم، افزود: طی ۱۰ سال گذشته همه تلاش بنده معطوف به درگیری و زمین زدن مافیای فساد در کشور بوده است، امروز با این کوله بار تجربه و شناخت دقیق موانع، مسیری را باید طی کنیم که ماه عسل آن شکستن کمر این مفسده انگیزان باشد.

 

زاکانی به اردبیلی‌ها وعده داد؛رفع ۱۰ مشکل جدی استان اردبیل در ۲ سال اول دولت اقدام و اصلاح

 داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری استان اردبیل را از مناطق پر ظرفیت کشور دانست و گفت: در ۲ سال اول دولت اقدام و اصلاح ۱۰ مشکل اساسی اردبیل با درایت و جهاد برطرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زاکانی در دیدار تلویزیونی با مردم استان اردبیل خطاب به مردم این استان اظهار کرد: در مطالعات بیش از ۱.۵ ساله ۱۰ مشکل اساسی در استان اردبیل احصا شده که مدیریت و رفع این مشکلات نیازمند حرکت جدی و برنامه مدون در دو سال ابتدایی خدمت دولت اقدام و اصلاح است که بی‌شک انجام این خدمات در محدوده زمانی مشخص شده خارج از توان نیست.

وی اصلی‌ترین مشکل استان اردبیل را کشاورزی سنتی و بحران آب دانسته این مشکل را زنگ خطری برای کشاورزی و حوزه آبیاری کشور دانست و افزود: گسترش کشاورزی سنتی در این نقطه از کشور که اتفاقاً پتانسیل بالایی هم برای افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه دارد، سبب شده تا این قابلیت بالقوه یک ظرفیت ساده تلقی شده و روی آن سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام نگیرد.

زاکانی تصریح کرد: توزیع نامتوازن امکانات عمومی و حاشیه‌نشینی از دیگر معضلات موجود در اردبیل بوده که توزیع نامتناسب و بی‌برنامه جمعیت در شهرهایی همچون اردبیل و خلخال علاوه بر، بر هم زدن سیمای شهر سبب برخی مشکلات کلان نیز شده است که در کنار این مشکل نبود برنامه برای دفن زباله و فاضلاب برخی مشکلات خرد را تشدید و عمیق می‌کند.

مشکلات اردبیل از کمبود زیرساخت‌ها تا بحران آب

وی افزود: نامناسب بودن زیرساخت‌های عمومی در برخی شهرهای اردبیل به ویژه در مشگین‌شهر، پارس‌آباد خلخال، کوثر، گرمی و بیله‌سوار مشهود بوده اما شهرهای دیگر این مشکل را به طور معمول دارند که در کنار این مهم کمبود و بحران آب در برخی شهرها هم تشدیدکننده سایر مشکلات اجتماعی و سلامت شناخته می‌شود.

وی ۳ شهر استان اردبیل را دارای اهم مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی دانست و یادآور شد: شهرستان مشگین‌شهر با ۱۲ مورد، خلخال ۱۱ مورد و کوثر با ۸ مورد بیشترین مشکلات را نسبت به سایر شهرها در منطقه دارند و برای تمام این مشکلات برنامه‌های خوبی با ابلاغ به وزارتخانه‌های مربوطه در سطح کلان ملی و جذب بودجه از محل تصویب در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای دو سال ابتدای خدمت دولت آینده حل مشکلاتی از ۴ شهرستان استان اردبیل در نظر گرفته شده است که از هر کدام از شهرهای مشگین‌شهر، خلخال، کوثر و اردبیل ۲ تا ۳ مشکل اساسی و ملموس در سطح مطالعات گسترده شناسایی و برطرف می‌شود.

زاکانی ادامه داد: برای جهش و رونق تولید در استان اردبیل نیز برنامه‌هایی تدارک دیده شده که به امید خدا بتوانیم با عملکرد مناسب خود در دولت آینده مشکل بیکاری را در سطح کشور و به تخصیص استان اردبیل به طور چشمگیری کاهش دهیم.

گردشگری اردبیل قابلیت رشد دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطه سبز اردبیل را به سبب برخورداری از پتانسیل بزرگ اقلیمی، گردشگری و کشاورزی برای کشور حائز اهمیت برشمرد و اضافه کرد: با چنین امکانات طبیعی می‌توان استان اردبیل را از صنایع تبدیلی سیراب کرده و در کنار تقویت اقتصاد منطقه در بحث تولید و اشتغال کشور نیز نقش‌آفرینی کرد.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ظرفیت گردشگری اردبیل را مغفول عنوان و بیان کرد: ارتباط با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان یک ظرفیت بسیار خوب برای استان‌های آذربایجان خاصه استان اردبیل است که می‌توان بر روی همین یک ظرفیت اردبیل با سرمایه‌گذاری کلان نتایج و بهره‌های کافی را استحصال کرد.

زاکانی همچنین قومیت‌ها را دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: قومیت‌های مختلف در کشور ایران برای ما از اولویت برخوردارند و سعی داریم تا با رضایت تمام این اقوام در راستای پیشبرد اهداف ملی قدم برداریم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و نام بزرگان و مشاهیر اردبیل گفت: استان اردبیل مشاهیر و بزرگان زیادی همچون آیت‌الله مشکینی، شهید پستچی و موذن‌زاده‌های اردبیلی دارد که این‌ها در واقع ذخیره معنوی و فرهنگی استان شمرده می‌شود و برای هر یک از هم‌وطنان ایرانی قابل احترام و ارزش هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها