صنعت گردشگری مقوله ای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است/ نپرداختن کاندیداهای ریاست جمهوری به بحث گردشگری به خاطر سوالات و سبک مناظرات است نه بی توجهی به این صنعت

کد خبر: 1072955
صنعت گردشگری مقوله ای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است/ نپرداختن کاندیداهای ریاست جمهوری به بحث گردشگری به خاطر سوالات و سبک مناظرات است نه بی توجهی به این صنعت

گروه سیاست فردا- گردشگری پدیده‌ای چندوجهی و موضوع مطالعه بین‌رشته‌ای علوم مختلف همچون اقتصاد، مدیریت و جامعه‌شناسی است. فهم فرآیند پیچیدهٔ اجرایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گردشگری، نیازمند اتخاذ رویکرد نظری جامعی است، زیرا علاوه بر آنکه به عنوان صنعت شناخته شده و با پارامتر های اقتصادی سنجیده میشود، از جهتی اثر گذار و اثرپذیر از حوزه‌ی اجتماعی و فرهنگی است.

با افزایش توجه به حوزه گردشگری در چند سال اخیر و تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه، و همچنین با درنظر گرفتن ظرفیت بالای این صنعت برای تبدیل شدن به اقتصاد اول کشور، فعالان گردشگری به حق انتظار مطرح شدن سوالاتی در این زمینه در مناظرات اقتصادی و فرهنگی داشتند که متاسفانه محقق نشد، اما عدم طرح برنامه های گردشگری در مناظرات به معنای بی توجهی هیچ یک از کاندیداها به صنعت گردشگری نبوده است و در واقع خروجی حاصل از سبک خاص مناظرات بوده است و سوالات مطرح شده از سوی مجری صداوسیما و تلاش برخی کاندیداها برای به حاشیه راندن مناظرات، عملا فرصت برای بحث تخصصی روی برنامه کاندیداها فراهم نشد.

اما برای آگاهی از رویکرد کاندیداها به گردشگری میتوان به سایر برنامه های تبلیغاتی ایشان مراجعه کرد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در برنامه رادیویی خود خواستار فعالیت پرقدرت گردشگری و رفع موانع پیش راه این صنعت شده اند. ایشان صراحتا اعلام کرده اند که گردشگری میتواند حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و تبادلات فرهنگی و بین المللی را فعال کند و نگاه به این حوزه به عنوان صنعتی ثروت آفرین است.

ایشان شاخه های محتلف گردشگری را به عنوان حوزه اثرگذار در اقتصاد کشور برشمرده اند که این بیانگر دیدگاه اقتصادی ایشان به گردشگری با درنظر گرفتن لزوم رعایت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی است.

آیت‌الله رییسی از زمان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری بارها اعلام کرده اند که بخش خصوصی باید متوجه شود که دولت حامی آن‌هاست، این بدان معناست که دولت نه قصد مدیریت و نه قصد رقابت با بخش خصوصی را دارد بلکه وظیفه از میان برداشتن موانع، نظارت و طراحی راهبردهای کلان را بر عهده داشته و بخش خصوصی خود مسیرش را پیدا خواهد کرد.

*پیمان ماهورگیلانی مسئول کمیته گردشگری و صنایع دستی ستاد تهران آیت‌الله رئیسی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها