شایسته سالاری در تقابل با سیاسی کاری/ هشت دلیل برای اعتماد به لیست شورای ائتلاف

کد خبر: 1072957
شایسته سالاری در تقابل با سیاسی کاری/
هشت دلیل برای اعتماد به لیست شورای ائتلاف

گروه سیاست فردا- بررسی فهرست 21 نامزد منتخب شورای ائتلاف نشان گر 8 شاخصه تاثیرگذار در گزینش نفرات برگزیده و توجه به تخصص و تجربه مدیریت شهری در تقابل با سیاسی کاری است.

نخستین شایسته‌ای که از ابتدا در تنظیم فهرست منتخب شورای شهر تهران مورد تاکید ائتلاف جریان انقلاب قرار داشت تاکید بر جوانگرایی بود که بر همین اساس در فهرست 21 نفره نهایی برای نخستین بار نام 11 کاندیدای زیر 45  سال دیده می‌شود.

شورای ائتلاف  4

با این وجود فهرست جوان انتخاب شده آشنا به حوزه مدیریت شهری و دارای سابقه اجرایی و عملیاتی قابل توجهی در این حوزه است که می‌تواند جمعی از نخبگان صاحب تجربه و دارای کارنامه اجرایی در شهرداری تهران را در صحن شورای شهر گرد هم آورد.

شورای ائتلاف 1

15 نامزد از بین 21 نامزد نهایی این فهرست به نحوی سابقه حضور و مشارکت در فعالیت‌های اجرایی و تاثیرگذار حضور مدیریت شهری را در کارنامه خود داشته اند. یک نامزد با سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی، دو نامزد با سابقه عضویت در شورای شهر، دو شهردار سابق مناطق مختلف تهران ، دو تن از معاونان سابق شهردار تهران ، پنج نامزدی که سابقه مدیریت عامل سازمان های مختلف شهرداری را داشته اند ، سه نامزد با سابقه فعالیت مرتبط با حوزه بانوان شهرداری ، یک نماینده از شورایاری های تهران تلفیقی از سوابق و تجارب مرتبط با حوزه مدیریت شهری در شاخه های گوناگون را کنار هم قرار داده اند که این فهرست را بیش از هر دوره و زمان دیگری تجربه محور و در عین حال جوان و با نشاط ساخته است. مجموع تجارب مدیریت شهری نامزدهای منتخب در این فهرست بیش از 112 سال نفر محاسبه شده که نشان گر توجه جدی به تخصص در تقابل با سیاسی کاری است.

شورای ائتلاف 2

شاخصه دیگر این فهرست تاکید بر اهمیت دانش و تحصیلات عالیه همچنین مرتبط با حوزه های مورد نیاز شورای شهر تهران است. در بین نامزدهای منتخب 7 چهره با مدرک دکترا و 14 چهره با مدرک کارشناسی ارشد دیده می شوند.با تاکید بر اهمیت رشته های مرتبط ازجمله معماری، ترافیک شهرسازی و دیگر شاخه های حوزه مدیریت شهری، در این دوره تنوع گرایش های تحصیلی در رشته های مرتبط با صحن شورای شهر از جمله حقوق ، پژوهش های حوزه زنان ، امور بین الملل، آی تی و رسانه نیز در بین نامزدها دیده می‌شود.

نام چهار نامزد از بین بانوان کاندیدای انتخابات شورای شهر در فهرست نهایی قرار گرفته که تلفیقی از بانوان با تجربه و صاحب کارنامه در حوزه مدیریت شهری و چهره های جوان و تحصیلکرده در حوزه های مرتبط  به نظر می‌رسد. تجربه ، دانش و پژوهش‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی و حقوق بانوان از جمله موضوعات حائز اهمیتی است که در کارنامه علمی و پژوهشی بانوان منتخب در این فهرست دیده می‌شود.

فرآیند دموکراتیک انتخاب 21 نامزد نهایی از جمله اقدامات بی سابقه و قابل توجهی بوده که نه در این دوره و نه در ادوار گذشته انتخابات شورای شهر به این شکل تحقق نیافته است. بررسی سوابق، کارنامه و توانمندی‌های 300 نامزد ، رای گیری از 90 هزار شهروند شناخته شده با کد ملی و ساز و کار دقیق ، انتخاب 84 گزینه نهایی و رسیدن به 21 نامزد مطلوب با اتجام مصاحبه ، پرسش سوال های تخصصی در حوزه مدیریت شهری و در نهایت رای گیری فرآیند دقیق ، گسترده و به نوعی کم نقصی را در این دوره شکل داد که می‌تواند منجر به شکل گیری شورایی تخصص گرا مبتنی بر شایسته سالاری در این دوره شود.

شورای ائتلاف 3

مقایسه روند انتخاب نامزدها همچنین نحوه تکمیل فهرست نهایی و چهره های حاضر در این فهرست با اعضای فعلی شورای پنجم شهر تهران به خوبی نشان می‌دهد که بر خلاف دوره گذشته و مشی انتخاباتی اصلاح طلبان ، ائتلاف اصولگرایان نامزدهای مورد نظر خودش را بدون سیاسی کاری و بر مبنای اهمیت تخصص ، دانش و تجربه مدیریت شهری انتخاب کرده و بر خلاف برخی لیست های انتخاباتی ادوار گذشته و فعلی، فهرست نامزدهای شورای شهر بر مبنای سهم خواهی حزبی و جناحی تنظیم نشده است.

در نهایت به نظر می‌رسد شهروندان در قیاس عملکرد ادوار گذشته مدیریت شهری و مگاپروژه های درخشان دوره 12 ساله شهرداری تهران همچنین عصر رخوت و شعارزدگی چهار سال اخیر به جریان عمل گرای پیشین اعتماد خواهند کرد؛ چهره هایی که برخی از آنها در تحقق پروژه های درخشان تاریخ شهرداری تهران نقش افرین بودند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها