ارزیابی اصلاح‌طلبان از مناظره آخر

از شعار و دروغ تا ادبیات نامناسب

کد خبر: 1073163

روزنامه‌های اصلاح‌طلب با کم‌توجهی عامدانه‌ای از کنار مناظره آخر گذشتند و این یعنی روند مناظرات برایشان راضی کننده نبوده است.

از شعار و دروغ تا ادبیات نامناسب

گروه سیاست سایت فردا – هفت نامزد ریاست جمهور عصر دیروز برای آخرین بار فرصت مناظره و رویارویی مستقیم را یافتند. هرچند که بسیاری از مردم و کارشناسان این مناظرات را به قدر کافی راضی‌کننده نمی‌دانند و ایراداتی را به آن وارد می‌کنند. به هرحال این مناظرات نیز گذشت و باید دید که از نگاه سیاسیون در هر جریان سیاسی چه تاثیری بر آرایش نیروهای سیاسی خواهد داشت. 

اینطور که از اظهارات و سخنان چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب برآورد می‌شود، امیدی به اثرگذاری این مناظرات در میزان مشارکت و یا افزایش رای نامزدهایشان ندارند.

پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس می‌گوید: «مناظره سوم ادامه همان روندی بود که در دو مناظره قبل شاهد بودیم. ضعف افراد را در عین حال نشان داد که از روی متن هم نمی‌توانستند به خوبی بخوانند. نکته دیگر اینکه به علت مشکلات کلیدی دقیق اشاره نکردند. دلایل را تا حدی گفتند اما مشکلات کلیدی را نخواستند به زبان بیاورند.نکته دیگری که در این مناظره شاهد بودیم لحن غیرمحترمانه یکی از کاندیداها نسبت به رقبای خود بود. این ادبیات کاندیدای ریاست‌جمهوری نیست. در عین حال آقای همتی باز هم در این مناظره تاکید کرد که آقای روحانی من را کنار گذاشت. ایشان نباید برای رای جمع کردن به اصولش پشت پا بزند و خودش را از دولت روحانی جدا بداند. ... در مجموع اولا این افراد روی بی‌اطلاعی مردم خیلی حساب باز کرده بودند. دوما به نظر نمی‌رسد توانسته باشند مخاطب را برای رای دادن قانع کنند.»

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران نیز می‌گوید: «مناظره سوم با وجود اصلاحاتی که در آن صورت گرفته بود مطابق انتظار نبود. با این حال جای تشکر از صداوسیما وجود دارد که بالاخره به انتقادات مطرح‌شده توجه کرده و یک سوال مشترک برای همه نامزدها طرح کردند. زمان پاسخگویی را نیز افزایش دادند اگرچه هفت دقیقه هم کم بود و کسی قادر نیست که در این مدت برنامه‌های خود را به درستی و دفعت شرح دهد. ... مشکل دیگری که در این مناظره وجود داشت این بود که باز هم مثل دو مناظره قبلی هیچ‌کسی زمان‌بندی را رعایت نمی‌کرد. ... برخی نیز مثل آقای زاکانی به جای نقد سراغ تخریب رفتند، آن هم تخریب دولت روحانی با یک رویکرد خشن! ...درباره آقای همتی و حضورش در مناظره سوم اما باید به این نکته اشاره کنم که در مرحله نخست به برنامه داشتن درباره هر کدام از دغدغه‌ها اشاره کرد اما توضیحی درباره برنامه‌هایش نداد. در عوض وارد فاز پاسخ دادن به انتقادات شد و رییسی را مخاطب قرار داد. حرف‌های خوبی مثل اینکه بدون اقتصاد با رشد پنج درصد نمی‌شود مسائل را حل کرد، زد اما مثلا اینکه رییسی را سرگروه پنج نامزد دیگر خواند، یا اینکه گفت کاسبان تحریم در ستاد شما هستند، خوب نبود. ضمن اینکه به نظر من حق نداشت لیست را به رییسی بدهد. زیرا در این‌گونه موارد اول باید این مساله در مراجع قضایی بررسی شود.مهرعلیزاده نیز ضعیف ظاهر شد. در مجموع باید گفت که کیفیت این مناظره هم قابل قبول نبود.»

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصولگرا نیز در ارزیابی این مناظره می‌گوید: « سومین مناظره انتخاباتی نیز برگزار شد و ما جز اینکه آقایان به یکدیگر و البته به دولت روحانی حمله کنند، چیز دیگری ندیدیم. البته مناظره سوم را می‌توان تا اندازه‌ای بهتر از دو مناظره اول ارزیابی کرد. با این حال پذیرش این شیوه مناظره به کلی غلط است و هیچ نامزدی نمی‌تواند در این مدت کوتاه چند دقیقه‌ای برنامه ارائه کند. ... درباره اقدام آقای همتی مبنی بر ارائه لیست یازده نفره به آقای رییسی نیز معتقدم که کار خوبی نکردند. باید اسامی را اعلام کرده و خساراتی که آنان وارد کرده‌اند را می‌گفتند. یا حداقل اسامی را اعلام کرده و بعد به آقای رییسی می‌گفتند که پیگیری کند. بدتر آنکه آقای رییسی هم اسامی را اعلام نکردند. مگر این افراد چه کسانی هستند که هیچ‌کسی جرات ندارد نامشان را بگوید!»

نحوه توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب به مناظره دیروز نیز نشانه دیگری است از اینکه مناظرات به قدر کافی راضی‌کننده نبوده است. مثلا سازندگی عکس یک خود را به لاریجانی می‌دهد، انگار نه انگار که دیروز آخرین مناظره انتخاباتی برگزار شدهه است. یا روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در حد یک تیتر کناری به آخرین مناظره انتخاباتی می‌پردازد و یا شرق با تیتر خنثی و بدون اینکه عکس یک خود را مناظره بدهد از کنار این رویداد سیاسی می‌گذرد. این بی‌توجهی ملموس به مناظرات نشانگر آن است که رسانه‌های اصلاح‌طلب این مناظرات و انتخابات را آنقدر که باید نپسندیده و جدی نمی‌گیرند.


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها